Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskausdiabetestä sairastaneet:

Vierailija
05.10.2009 |

kävin sokerirasituksessa, jossa paastoarvo oli hieman koholla (5.4), muut arvot hyvät. Sain kotimittarin, jolla mitata sokereita ja dieettiohjeet. Paastoarvot ovat olleet parhaimmillaan 4.6, pahimmillaan 6.1. kolmen viikon mittausten aikana on 5 kertaa ollut paasoarvo yli 5.5 (eli tavoitearvon). Nuo korkeammat lukemat ovat suoraan verrannollisia edellispäivän syöntiin, eli on tullut syötyä jotain hh tai sokeripitoista enemmän.

onko tämä jo ERITTÄIN huolestuttavaa? millaisia lukemia voi "pahimmillaan" olla? entä teillä, milloin on siirrytty insuliinihoitoon?

Minulla on sellainen tilanne, että on viety nyt kaikki paheet. Tiedän, että eihän tämä ole pitkä aika elämästä, mutta en voi ajatella 10 viikkoa vedettävän täysin makeetonta elämää. Olen lopettanut tupakan polton ja monen asian summana olen tällä hetkellä sairaslomalla, enkä hirveästi voi liikkua.. joka tietenkään ei ole hyväksi myöskään rd:n takia.

Oletteko syöneet OLLENKAAN enää karkkia tms makeaa?

Haluan tietenkin ajatella vauvani parasta, mutta välillä makean himo käy sietämättömäksi. En todellakaan "mässäile" jokapäivä, vaan sillointällöin 1-2krt viikossa? onko pienet nousut sillointällöin (harvakseltaan) verensokereissa todella pahasta?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
05.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

millaisia arvoja sulla on ollu? ja kuinka iso lapsi syntyi?

Vierailija
2/10 |
05.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin hyvin sokerittomalla ja vaalealla viljattomalla (sekä vähärasvaisella) dieetillä siitä hetkestä lähtien kun sain raskausdiabetes diagnoosin ja sain kuulla miten pitäisi syödä. En siis tosiaankaan syönyt karkkia, jäätelöä tai mitään makeaa herkkua pätkääkään. Jätin vehnän täysin pois kuten myös kaurankin. Söin itseasiassa leivistä pelkkää ruisleipää joka oli 100% rukiista tehty. Puuroista ruispuuroa. Jne. Söin hyvin hyvin hyvin terveellisesti ja orjallisesti. Mutta minulla oli taustalla 5v lapsettomuus sekä kohtukuolema rv26 edellisessä raskaudessa ja en halunnut tehdä yhtään mitään joka olisi riskeerannut sikiön terveyden. Vedin ihan överiksi varmaan mutta jälkikäteen ajatellen, mitäpä sillä väliä. Kyllä siihen pystyi hyvin sen 11vkon ajan joka minulla oli.

Mutta sitten vinkki. Minulla aamun paastoarvot olivat hiukan koholla (tosin viitteiden sisällä vielä juuri ja juuri) jos illan ruokailun ja aamun ruokailun välissä oli liikaa aikaa. Esim. jos söin illalla klo 21 ja aamulla vasta klo 7. Kun taas söin illalla esim. hapankorpun (tai kaksi) klo 22:30 ja aamulla jo 6:30 minulla ei ollut koskaan minkäänlaista ongelmaa. Kannattanee kokeilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
05.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
4/10 |
05.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi sun paastoarvot ei näytä ollenkaan pahoilta, jos nousut selkeästi liittyy siihen että oot syöny makeeta.

Itsellä lähtötilanne oli sama kuin sulla eli vaan paasto koholla. Mä siirryin noudattamaan melko matalahiilihydraattista dieettiä, eli vaihdoin hedelmät marjoihin jotka makeutin makeutusaineella ja hedelmäsokerilla, leiväksi vaan sitä 100% ruisleipää, kaikki pastat vaihdoin erilaisiin kuitu- ym. versioihin ja nautin aterialla ruokaa muuten lautasmallin mukaan mutta sitä riisiä/pastaa/perunaa vaan puolet siitä neljänneksestä ja proteiinia vastaavasti enemmän. (Proteiini nostaa vs tosi hitaasti ja sen kuluttaminen vie energiaa). Maitotuotteita kannattaa rajoittaa ja tutkia melko tarkkaan se hiilihydraattisisältö. Siinä on paljon eroja.

Kun sitten näin eläen saa verensokerin pysymään tasaisena, voi pitää karkkipäivän kerran viikossa. Mä toteutin sen niin että lauantaisin iltaruuan jälkeen söin irtokarkkeja sen verran kuin jaksoin ja sitten seis. Muuna aikana nautin makeanhimoon joko light-limua tai Options-kaakaota.

Mun lapset on olleet syntyessään 4210g, 4045g, 4275g ja 4070g. Ei kylläkään diabeteksen takia vaan koska ollaan miehen kanssa molemmat isokokoisia ihmisiä. Ainakin lääkärit on näin mulle sanoneet, että vauvojen kasvu raskausaikana on ollut normaalia ja että on myös normaalia et meidän kokoiset ihmiset (minä 178 cm, mies 192cm) saa tän kokoisia lapsia.

Vierailija
5/10 |
05.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

todettiin loppuraskaudessa myös diabetes ja neuvolan täti sanoi että välillä voi herkutella, mulla on pahimmillaan ollu arvot 8.4 kun söin grilliltä hampurilaisen ;) mutta karkista ei oo noussut niin paljoa vaikka söin. eli uskaltaa syödä, sullahan on tosi hyvät noi arvot. vauva syntyi 3680g, käynnistettynä ettei kasva liikaa kun olen lääkäreiden mielestä pieni :)

Vierailija
6/10 |
05.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsellä myös ongelmaa paastoarvojen kanssa (yleensä 5.5-6.1), muuten esim. sokerirasituksessa arvot ok, samoin sokerihmoglobiini kunnossa. Olen noudattanut ruokavalio-ohjeita ehkä liiankin tarkkaan, rv 38 menossa, painoa tullut itselleni vain 5 kg ja vauvan painoarvio tällä hetkellä vain 2,7 kg. Edellisissä raskauksissa painoa tullut melkein 20 kg - ei ainakaan diagnosoitu raskausdiabetestä - vauvat 3510 g ja 3990 g.

Vierailija
7/10 |
05.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin vaan tuntuu, kun neuvolasta laittovat nyt ä-polille ja ravintoterapeuteille seurantaan, et ois suurempikin huoli. olen paljon perehtynyt diabetesruokavalioon ja noudatankin sitä pääsääntöisesti, mutta tällä hetkellä on tapahtunut kaikkea, mikä vetää muutenkin mielen matalaksi,niin tuntuisi kohtuuttomalta, että kaikki makeakin viedään...

söin siis tänään karkkia, isäntä oli epähuomiossa tuonut "lohdutukseksi" (todella huono päivä tänään) vähän namuja kaupassa käydessään (ei muistanut että en juurikaan voi syödä) ja vetelin sitten puolipussia "ahmimalla" tv-pussista. mittailin sitten hädissäni ja tunnin arvo oli 7.3 ja 2h 5.6 siis täh?? miks ne oli kuitenkin normaalit, vaikka pitäisi kaiken järjen mukaan olla pilvissä?? olen kyllä tänään koko päivän noudattanut tiukkaa dieetiä, ehkä ongelmani juuri onkin liian tiukille veto, sitten tulee repsahduksia.. olen muutenkin joko tai ihminen, voin hyvin kieltäytyä 1 suklaapalasta ja "säästää" nautinnon koko levyn syömiseen..

dieetti on mulle kyllä siitä tuttua, että olen edellisen raskauden jälkeen laihdutanut tietoisesti, hitaasti, mutta varmasti 20 kg, siis ihan omia läskejä, ei raskauskiloja.. ja hauskinta on, että vaikka edellisessä raskaudessa olin 20kg lihavampi, niin sokerit olivat todella hyvät!! vaikka elin suklaalla...

Vielä häirköin kysymyksillä, jos kokeneemmat osaa vastata: vaikuttaako paastoarvoihin lähinnä se "kokonaisuus" mitä edellispäivänä on tullut syötyä, eli jos syö paljon protskuja päivällä ja illalla vähän enemmän hh/sokeripitoisempaa, vai onko ennemminkin suoraan verrannollinen iltapalaan? itellä välillä ihme yllätyksiä, esim. hyvin mennyt dieetti koko päivän ja illalla viimeseks maustamaton viili 1% sokerittomalla mehukeitolla ja aamulla on paastoarvo ollu 5.4!! ja sit toisinaan illalla leipäpala-2+jukurttia niin saattaa olla sama tai jopa alempi. ihan outoa..

Vierailija
8/10 |
05.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kannataa muistaa että sitä tosiaan täytyy syödä säännöllisesti ja tiheästi. Pieni pala leipää tms. antaa sen kimmokkeen että insuliinia lähtee erittymään. Ja aamusokeri kyllä on enemmän kokonaisuus edelliseltä vuorokaudelta kuin se mitä illalla viimeeksi söit.

Toi karkkijuttuhan menee sillai että sulla kyllä erittyy insuliinia hyvinkin mutta sen vaikutus ikäänkuin loppuu liian lyhyeen. Eli kun sä syöt karkkia (tai oikeastaan ihan mitä vaan), elimistö saa kimmokkeen erittää insuliinia ja verensokeri laskee. No hyvä, normaalisti sen insuliinin vaikutus kestää useamman tunnin mutta häiriintyneen sokeriaineenvaihdunnan takia vs lähtee uudelleen nousuun kun se noin kaksi tuntia on kulunut.

Mikäli syömäsi ateria sisältäisi reilusti kuitua tai paljon proteiinia/rasvaa, suolistosi viestittäisi edelleen että insuliinia on tuotettava koska suolisto sulattelee edelleen. Karkista taas ei jää mitään sulatettavaa, vaan se sokeri on siellä suolistossa ja se alkaa nostaa verensokeria heti kun se insuliinin vaikutus alkaa laskea. Ja koska mikään uusi kimmoke ei laita insuliinia erittymään, se verensokeri siis kohoaa. Siksi se ateriaväli ei pitäisi koskaan olla kolmea tuntia pidempi.

T: numero mikälie, se 4x raskausdiabeetikko

Vierailija
9/10 |
05.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

arvoja oli, en muista enää kunnolla..lapsi synty 2 viikkoa ennen laskettua aikaa ja painoi 3710g

millaisia arvoja sulla on ollu? ja kuinka iso lapsi syntyi?

10/10 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha keskustelu joo mutta ihan tohon että kuinka korkeita voi olla niin oon 14 ei tosiaan raskausdiabetes tai muukaan DIGNOSOITU mutta paastot siinä 6.3-8.3