Onko oikeasti Suomessa ihmisiä, joilla ei ole VARAA ostaa lastensa vaatteita uusina?
Kommentit (36)
ja käy vaikka autoajelulla Jakomäessä tai aja Suomen läpu pohjoiseen. Suomessa on ihan oikeaa köyhyyttä!
siinä taas kyselee ihminen, jolla ei ole koskaan ollut rahavaikeuksia. Mutta toisaalta: mitä se haittaa onko vaatteet ostettu käytettyinä vaiko uusina. Kohta uudet vaatteet ovat jokatapauksessa käytettyjä.
Mulla ainakaan ei ole varaa ostaa muksuille uusia vaatteita. Harvoin edes käytettyjä. Onneksi ollaan saatu sukulaisilta niiden muksuille pieneksi jääneitä. Myös isovanhemmat on ostanu tarpeellisia talvivaatteita ja kenkiä. Lahjaksi pyydän usein lapsille vaatetta.
Mulla on vara ostaa uusia vaatteita mutta tässä vaiheessa kun lapsi on vielä sen verran pieni että vaatteet jää nopeasti pieniksi niin ostan ihan hyvillä mielin sekä uusia että käytettyjä vaatteita lapselleni.
Kyllä se aika varmasti vielä koittaa että saan tuhlata "omaisuuden" johonkin lapsen haluamiin vaatteisiin.
Mutta vielä minulla on päätösvalta.
Onko oikeasti Suomessa ihmisiä, joilla ei ole VARAA ostaa lastensa vaatteita uusina?
Aivan varmasti on.
Ja sitten on niitä, jotka periaatteesta ostavat vain käytettyä. Esim. käytännöllisyys- ja ekologisuus syinä.
Ja niitä jotka ostavat sekä uusia, että käytettyjä.
Itse kuulun viimeiseen ryhmään.
että Suomessa asuu hyvätuloisia ihmisiä, jotka pitävät päätään niin syvällä omassa takapuolessaan, etteivät huomaa miten monilla tällä hetkellä menee kohtuullisen heikosti. Paljon on irtisanottuja ja paljon on myöskin konkurssin tehneitä yrittäjiä. Näistä jokainen varmasti tekisi töitä, jos niitä kaikille olisi.
Surullista on myös se, että Suomesta löytyy Amerikan malliin paljon työtätekeviä köyhiä, joille Jutta Urpilaisen määrittelemät "pienet tulot" olisivat luksusta.
ja varsinkin monella lapsiperheellisellä on todella köyhää juuri työttömyyden takia. ei paljoa uusia vaatteita osteta jos esim. kumpiki vanhempi saa liitonpäivärahaa 800e kk +100 lapsilisä ja 100e asumistuki. siitä stten makselet ruan, vuokrat,televioluvat yms pakolliset menot ei paljoa jää rahaa ostaa edes sille yhdelle lapselle uusia vaatteita. ja köyhyys opettaa kierrättämään!
tarkoittaisi sitä, että olisi sitten karsittava reilusti jostain muusta! Sitten pitäisi esim. ostaa ruoka aina halvinta mahdollista ja alesta ja jättää HopLop-, Linnanmäki-, lastenteatteri- yms käynnit pois.
Olen pienituloinen (1750 eur/kk) yksinhuoltaja ja minun tilanteessani olisi todella tyhmää ostaa vaatteet uusina ja ei-alennettuun hintaan, kun kirppiksiltä ja loppualesta saa 75-200% halvemmalla ja lisäksi itse tykkään, että kirppareilta ostetut on persoonallisempia, ja siksi kivempia, kuin esim. jostain lastenvaatekutsuilta tai lastenvaateputiikista ostetut massavaatteet. En tykkää, että ihmiset tunnistaa heti lapseni vaatteesta minkä merkkinen, hintainen ja minkä vuoden mallistoa vaate on!
niin eikö heille halua suht. hyvinvoivan maapallonkin säilyttää? Näin ollen oikeastaan kenelläkään ei olisi enää varaa suosia kulutushysteriaa vaan omien lapsiemme edun mukaista olisi kierrättää.
En ole edes viherpiipertäjä pahimmasta päästä, mutta halusinpa vähän provosoitua, kun oli niin raivostuttava kysymys ap:lla. Pää pois sieltä perseestä!!! Kyllä, suomessa on köyhiä, minäkään en tajua miten ne pärjää mutta kun osa tuntuu jopa jotenkin pärjäävän! Pitäisi ehkä ottaa opikseen.
Jos esim. perhe jossa molemmat vanhemmat työttömiä tai vaikka opiskelijoita, niin eipä siinä hurrata. Tai jos pienellä palkalla töissä, niin se on siinä. Asumiskulut on pelkästään niin korkeat, että se vie jo suurimman osan tuloista. Ei siinä enää vaatteilla koreilla.
tai muita tiedotusvälineitä joissa kyllä kerrotaan erittäin paljon köyhyydestä ja oikeasti pienituloisista perheistä. Ei kaikilla ole varaa edes "parempaan" makkaraan.
Eri asia sitten, jos periaatteellisista syistä ostaa käytettyjä vaatteita.
Tuliko mieleen, että ne taloudelliset olosuhteet voivat heiketä lapsien hankkimisen jälkeen? Mihis ne lapset sitten laitetaan? Annetaan pois vai? Olet todella typeryyden huipentuma. Tee kaikille palvelus ja pidä typeryytesi omana tietonasi.
käytettynä ostamisen ekotekona. On vaan ihan älytöntä ostaa kaikki uutena kun ystäviltä ja tutuilta voi ostaa hyväkuntoisia vaatteita edullisesti! Talviulkoiluvaatteet ja kengät ostan uutena.
ei ole varaa ostaa uusia vaatteita, kun käyttävät rahat johonkin oleellisempaan? Kylläpä olet pikkusieluinen ihminen... Olisiko vain varakkailla ihmisillä oikeus tehdä lapsia? Eikö ihminen ole elämisen arvoinen, jos ei ole varaa ostaa kaikkea uutena? Minusta on käsittämätöntä, että tuollaisia ihmisiä on ylipäätään olemassa...
Minusta ihan älytöntä tuhlaamista.
Jossakin Bangladeshissa on varmaan siis tehdas, joka valmistaa niitä käytettyjä vaatteita...
:D
Itse ostan lapsilleni kaikki vaatteet uutena. Tingin sitten jostakin muusta jos on tarvis.
Vaatteita on myynnissä monen hintaisina ja laatuisina. Uuden vaatteen ei tarvitse olla se kallein merkkivaate vaan kyllä ihan markettivaatekin kelpaa.