Auttaako hierojalla käynti niska-, selkä- ja hartiasärkyihin?
Kommentit (8)
urheiluhierojalla ja sellaisella fysioterapeutti-hierojalla.
Minusta urheiluhieroja oli parempi. Hän selkeästi löysi, mikä minulla oli ongelmana ja korjasi asian. Selkeä hoitosuunnitelma, miten homma saatiin kuntoon.
Fysioterapeutti hieroi, eikä sen kummemmin selitellyt tai kertonut, mikä mättää. Kunhan hieroi sen 45minsaa ilman sen kummempaa päämäärää ja suunnitelmaa. Eipä tuosta hieronnasta ollutkaan mitään apua, vaikka kävin sen 10 kertaa
Selkäsärkyyn auttaa paremmin, kun mulla on selkäkipuja ollut vähemmän aikaa kuin niska- ja hartiakipuihin. Käyn hierojalla kerran kuussa. Noin kolme viikkoa olo on suht ok, mutta viikko on kärvistelyä ennen hierojalla käyntiä. Olen kärsinyt niska- ja hartiaseudun kivuista n. 30 vuotta.
Minusta urheiluhieroja oli parempi. Hän selkeästi löysi, mikä minulla oli ongelmana ja korjasi asian. Selkeä hoitosuunnitelma, miten homma saatiin kuntoon.
Fysioterapeutti hieroi, eikä sen kummemmin selitellyt tai kertonut, mikä mättää. Kunhan hieroi sen 45minsaa ilman sen kummempaa päämäärää ja suunnitelmaa. Eipä tuosta hieronnasta ollutkaan mitään apua, vaikka kävin sen 10 kertaa
ihan noiden ihmisten henkilökohtaisista eroista :-) itsekin olen käynyt monenlaisilla hierojilla ja fyssareilla hieronnassa ja monenlaista tyyppiä on mahtunut joukkoon...
ihan noiden ihmisten henkilökohtaisista eroista :-) itsekin olen käynyt monenlaisilla hierojilla ja fyssareilla hieronnassa ja monenlaista tyyppiä on mahtunut joukkoon...
kun taas fysioterapeutti on kuntoutuksen ammattilainen. Hieronta on vain yksi osa kuntoutusta, ja usein hieroja voi olla koulutetumpi itse hieromiseen kuin fyssari. Kun taas fyssarilla on paljon muuta tietoa mitä hierojan koulutukseen ei kuulu :-)
Itse voin sanoa molemmat koulutukset (urheiluhieroja ja fysioterapeutti) omaavana, että hieroja koulussa ei opetella muuta kun hieromista, kuin taas fyssarikoulussa hierontaa opetellaan ERITTÄIN vähän. Sen takia itse en ainakaan menisi pelkälle fysioterapeutille hierontaan.
Ja siitä auttaako hieronta tuollaisiin särkyihin, niin kyllä. Mutta täytyy olla kärsivällinen, kertakäynti on yhtä tyhjän kanssa. Yhdestä kerrasta saat paikat vaan kipeämmäksi. Varaudu käymään kymmenisen kertaa ainakin...
Mulla myös skolioosi ja erimittaiset jalat, jotka aiheuttaa selkäkipuja.
Siinäpä se ongelma ytimineen. Kiitos vastauksista :)
ap
eli hieronta auttanee ongelmiisi, kunhan on ammattitaitoinen hieroja ja käyntikertoja tarpeeksi.
Kerta ei todellakaan auta mitään vaan pitää olla useampi käynti ja mielellään intensiivisesti ainakin aluksi eli 2-3 krt/viikko ja siis se 10 kertaa hyvä. Ja sitten säännöllisesti vähän harvemmalla välillä.
jos lihakset niin tukossa että tulehdusta, niin se ensin pois tulehduskipulääkkeillä ja levolla ja sitten hierontaa.
Mun miehelläni on näitä kaikkia särkyjä ja vaikka häntä hieroo 2 h niin seuraavana päivänä yhtä kipeät ja jumissa...
Hänen isänsä käy pari kertaa viikossa hierojalla ja hänellä auttaa ja paljonkin.
Eli sanoisin näin, että se todellakin riippuu minkä "asteinen" on kipu ja kuinka hyvä ja sopiva on hieroja.
Itsestäni tiedän, että minua ei tarvitse hieroa kuin kerran kuukaudessa ja kaikki on ok ;)