Haaveita sekä vauvasta että uudesta työpaikasta
Vaikeaa tämä naisen elämä joskus. Pakko alkaa hakemaan uusia töitä. Samaan aikaan on vauvatoiveet käynnissä (meillä ei ole lapsia vielä). Olisi aika hurjaa aloittaa uudessa työpaikassa ja tulla samantien raskaaksi ja sitten yrittää piilotella mahaa 4 kk koeajan verran. Toisaalta, en voi tietää tulenko raskaaksi nopeasti, hitaasti vai ikinä, joten sen takia ei voi jättää töitä hakematta. En myöskään voi tietää, tulenko raskaaksi jo ennen kuin töitä saan, jolloin voisin keskittyä vauvan odotteluun ja aloittaa hakurumban sen jälkeen. Huoh... kaikkea sitä joutuukin miettimään.
Kommentit (11)
miten uusi työnantajasi suhtautui? Milloin palasit töihin ja oletko vielä samassa paikassa? -ap
Jos sitä työnhakua on juuri nyt päällä. Vauvaa voitte päättää yrittää vaikka vuodenvaihteesta tms jolloin olet ehkä jo uusissa töissä. Silloin ei ainakaan näytä noin päällekkäiseltä nää jutut.
Vaikeaa tämä naisen elämä joskus. Pakko alkaa hakemaan uusia töitä. Samaan aikaan on vauvatoiveet käynnissä (meillä ei ole lapsia vielä). Olisi aika hurjaa aloittaa uudessa työpaikassa ja tulla samantien raskaaksi ja sitten yrittää piilotella mahaa 4 kk koeajan verran. Toisaalta, en voi tietää tulenko raskaaksi nopeasti, hitaasti vai ikinä, joten sen takia ei voi jättää töitä hakematta. En myöskään voi tietää, tulenko raskaaksi jo ennen kuin töitä saan, jolloin voisin keskittyä vauvan odotteluun ja aloittaa hakurumban sen jälkeen. Huoh... kaikkea sitä joutuukin miettimään.
Olen töitä hakenut jo monta kuukautta, ei ole tärpännyt... Kuka tietää, kuinka kauan menee?
Lapsentekoa on jo lykätty niin ettei enää tekisi mieli lykätä... Ikää 32.
Palasin töihin vauvan ollessa 4,5 kk.
Olin töissä 5 kk ja jäin hoitovapaalle.
Toinen lapsi syntyi ja palasin töihin vauvan ollessa 7 kk.
Olin töissä 7 kk ja vaihdoin työpaikkaa.
T. 2
Ei nainen voi elää uransa kautta tai sen mukaan.
Itse olen ollut nykyisessä työssäni (määräaikasuus, äitiysloman sijaisuus) vuoden ja keväällä uskalsin tehdä päätöksen, että NYT me aletaan VIHDOINKIN sitä toista lasta tekemään.
Olen opiskellut, tehnyt lyhyitä pätkiä töitä ja en voi elää vaan sen mukaan, että odottelen ensin tämän työn vakinaistamista jne...Olisin varmaan satavuotias ennenkuin tilanne olisi oivallinen!
Sekä lapsentekoon, että työnhakuun. Olet ihan oikeassa siinä, että et voi millään tietää koska tärppää kummallakaan saralla. Näissä asioissa pitää ajatella itseä ja omaa elämää.
Tänään eka työhaastattelu ja pikku kakkosta yritetty nyt 2 kk... Toivotaan että molemmat tärppää=)
Sain uuden työn ja vauvan, ehdin olla tasan 4 kk töissä ennen äitiyslomaa :)
Työnantaja suhtautui oikein hienosti, mutta en työskentelekään yksityisellä. Hakemusta lähettäessäni en tiennyt raskaudesta, mutta haastattelussa tiesin. Tulin valituksi ja työn alkamisen jälkeen kerroin raskaudestani työnantajalle.
Meillä on myös toisinaan valittu ihminen, joka on äitiyslomalla toisesta tehtävästä. Eli työnantajan suhtautuminen voi olla hyvinkin positiivinen yllätys.
Itse olen tehnyt pätkätöitä aiemmin ja nykyään vakituista työtä kaikkien neljän lapseni öitiyslomien välissä. Yhtä kertaa lukuunottamatta on suhtautuminen työantajan puolelta ollut positiivista. Siitä yhdestäkin huonommasta selvisin ja sain palata ä-loman jälkeen samaan projektiin. Tein myös tuolloin a-loman aikan 2-3 päivää toitä per kk. Mieheni pystyi tuolloin olemaan kotona ja antoi vauvalle lypsämääni maitoa. Tuo keikkailu vauvan ollessa pieni ei ollut kovin stressitöntä ja silloin päätinkin, että vastaisuudessa pidän ä-loman kokonaan irrallaan töistä ja nautin kotona olosta. Ei siis kannata minusta alkaa myötäilemään työantajan toiveita siinä pelossa että työpaikka menee. Ei sen ykleensä mihinkään häviä vuoden poissaolon aikana. Kokemusta ei ole jos olisin jääänyt hoitovapaalle pariksi vuodeksi. Takaisin töihin on tehnyt joka kerta mieli ä-loman loputtua tai korkeintaa sen päälle muutaman hoitovapaa kuukauden jälkeen.
Kiitos paljon tästä vertaistuesta! -ap
Sain uuden työn ja vauvan, ehdin olla tasan 4 kk töissä ennen äitiyslomaa :)