Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Örkkilelut - lyhyt oppimäärä 4-vuotiaan äidille

Vierailija
02.10.2009 |

4,5-vuotias poikani on tähän asti leikkinyt tyytyväisenä kaikella, mikä pörisee: autoilla, junilla, rekoilla, traktoreilla ym. Nyt päiväkodin Bionicle-mafia on ilmoittanut, että hänen lelunsa ovat surkeita. Yritän tietysti opettaa pojalle, ettei moisesta kannata välittää enkä lähde ostamaan pojalle kaikkea, mitä päiväkodin isot pojat ilmoittavat tarvittavan. Mutta eikös sellainen figuureilla leikkiminen ole kuitenkin ihan oleellinen vaihe?

Valaiskaa nyt, äidit, mitä sitten pitää olla? Mua inhottaa kaikki rumat toimintaörkit, ja mies oli jostain syystä vielä enemmän niitä vastaan kuin minä. Poika ei juuri tv:tä katso, joten hän tuntee Pokemonit, Bioniclet ja Tranformersit vain isompien leikeistä. En haluaisi meille mitään tuhoaja-tappajaleluja. Onko se sitten vain hyväksyttävä, että elämä muutaman vuotta tästä eteenpäin on tappamis- ja ampumisleikkejä? Onko Hämähäkkimiehestä mihinkään? Sehän on kuitenkin vähän siedettävämpi tyyppi?

Kyselee äiti, jonka pienestä pojasta taitaa olla tulossa iso.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
02.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän vähemmän analysointia ja anna poikasi olla mies, joka poika itse osoittaa kiinnostusta näihin testosteronileluihin. Meillä 4 vuotiaalla on jotain näitä mainitsemiasi leluja, mutta ainoastaan aseissa olen vetänyt rajan, vaikka puukalikat meillä sitten toimittavat ulkona pyssyn virkaa.

Ei se ole niin vakavaa:)

Vierailija
2/20 |
02.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

örkkileluja löytyy meiltäkin. Ei niillä kuitenkaan koko aikaa leikitä, enkä keksi mitään syytä miksi kieltäisin lapsilta nuo lelut. Meillä jotkut örkit ovat välillä jopa unileluina, mutta myös se vauvana saatu unipupu on tärkeä.

Lapsi purkaa hadistusta ja agreesioitaan ym leikkimällä taisteluleikkejä, mikä on ihan hyvä asia. Anna lapsesi leikkiä kaikenlaisilla leluilla, ei ne lelut lasta pahenna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
02.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ne leikkii tuntitolkulla noita leikkejä, ihan vastaavsti kun työt nukeilla lattialla. Mielestäni mielikuvituksen käyttä on tuossa vaiheessa tärkeintä ja se, että leikki sujuu ilman aikuisen vahtaamista. Älä siis stressaa, pääasia että lapsi leikkii ja leikki on kiinnostavaa, välineet vaan muuttuu kun ikää tulee lisää.

Niitä pienempiä bionicleja saatta sitä paitsi poikasi osata kohta koota itse, nehän on tuhannen päreinä siellä laatikossa kun ostat. 5v meillä ainakin ohjeista tekee jo niitä, joskus joutuu vähän jeesaa.

Vierailija
4/20 |
02.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vähemmän analysointia!

Pojastasi tulee ihan normaali, rakastava perheenisä vaikka leikkiikin alle kouluikäisenä örkki-leikkejä!

Vierailija
5/20 |
02.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä yleensä näin kauheasti kaikkea analysoi, mutta jotenkin nuo järkyttävän näköiset örkit hirvittää. Miks niiden pitää olla niin rumia? Ritarin voisin ostaa tai Hämpin tai Teräsmiehen, mutta ehkä se ryhmäpaine vetää Bionicle-hirviöihin. Mun mielestä meidän suloinen 4-vuotias on vain liian pieni...

ap

Vierailija
6/20 |
02.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kuopus 5.5v.

Bionclet, gormit, bagutan, turtles, star wars ukot hyviä leluja, mutta ei vielä 4v. tarvitse niillä leikkiä.

Pitää jäädä myöhemmällekkin iälle niitä lejuja, eikä kaikkea tarvi koluta liian aikaisin lävitse.

Star wars on nyt kova sana.

Lapsi rupee luontaisesti kiinnostumaan tietyistä leluista, kun sen aika tulee.

Spiderman olisi jo hyvä 4v. lapselle.

Vierailija
7/20 |
02.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ei siinä mitään pahaa ole siinäkään. En ole ikinä ostanut kyseisiä muovifiguureja enkä vastaavia nyt 8-vuotiaalle pojalleni eikä niitä ole muitakaan reittejä meille ilmaantunut, mutta popika on aivan normaali :) Eikä muuten ole edes kyseenalaistanut asiaa, meillä nyt vaan ei ole. Eikä ole niitä kärttänyt tai kaivannut, vaan hällä kait niin vilkas ja rikas mielikuvitus, että keksii monenmoista muuta leikkiä ja ajanvietettä.

Vierailija
8/20 |
02.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä yleensä näin kauheasti kaikkea analysoi, mutta jotenkin nuo järkyttävän näköiset örkit hirvittää. Miks niiden pitää olla niin rumia?

rumuus ja ei-ihmisyys voi olla sellainen sopiva tapa ulkoistaa se paha. Kun se pahis on selkeästi ei-luonnollinen, se on vähemmän pelottava kuin paha ihmishahmo.

Smalla tavalla kauhoelokuvissa eniten pelottaa ja unin tunkee se psykoottinen murhaaja, örkkimonsterit on enemmän koomisia, vaikka hetkellisesti hätkäyttelisivätkin.

Vierailija
9/20 |
02.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 4-vuotias tyttökin haluaa gormitteja, pokemon- ja batman-leluja kun päiväkodin pojat niitä niin hehkuttavat. Ei sillä kyllä toistaiseksi olla kuin yksi gormit, joka tuli ilmaisnäytteessä. Samassa leikissä gormitin kanssa vilahtelevat hello kitty - ja my pony -figuurit.

Vierailija
10/20 |
02.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä oppii rakentamaan ja käyttämään mielikuvitusta.

Meillä ainakin kaikki samassa laatikossa ja pojat rakentelvat mieleisiä örkkejä.

Musta poikien lelut ei ole hirveän näköisiä, vaan ihan ihania.

Meillä on pojilla pyssyjäkin ja ihan kivasti niillä leikkivät.

Kepit taitaa silti olla pojille mieluisia ja kivet kulkee taskussa.

On ihanaa olla äiti, joka ymmärtää poikia ja musta pikkuiset pojat on ihania, eikä niistä mitään hirviöitä kasva kunnon kasvatuksella.

T.8

Vierailija
11/20 |
02.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muttei neljävuotiaalle vielä, ei meidän neljävee ainakaan ois osannut niitä koota. Just 7-vuotias sai lahjaksi yhden ja siinä näyttää olevan suositus 8-vuotiaasta ylöspäin.

Vierailija
12/20 |
02.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

rakenteluun esim yli 6v:lle. Mutta mun tuntemista 4v pojista ainakin 3 on ilmoittanut pelkäävänsä niiden silmiä...? Joten ei ne nyt näteimmästä päästä kyllä ole!!

Miten ap jos teet jonkun sortin kompromissin ja ostat "nätin örkin",näin meille on kotiutunut esim sympaattinen Transformers-auto Bumblebee :D ja se pomo-Transformeri,en muista nimeä :) Ne ei ole pahimmasta päästä,ne ei irvistele (ainakaan meidän isokokoiset,väänneltävät ja kalliit... *huoh*,halvat kuulema irvistelee,ilmoitti poika...).

Lisäksi meillä on Spiderman-mies joka liikkuu vetämällä ja jolla voi "hahmoleikkiä" ja Batmanin autoja pari kpl.

Meille ei myöskään ole tullut,eikä (luultavasti) tulekaan pahannäköisiä,ikäviä örkkiukkeileita.

Lego-Bionocleja voin harkita kun poika on niihin kypsä.

Vierailija
13/20 |
02.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa rasittava tapa ilmoittaa, että

"musta on ihanaa olla äiti, joka ymmärtää poikia". Mä olen siis kamala äiti, joka ei ymmärrä poikia. Kovasti olen yrittänyt opetella rakentamaan kaivureita ja rekkoja legoista ja nauttimaan riehumisesta ja pyörällä krossailusta, mutta nyt musta yhtäkkiä tulikin tylsä analysoija.

Ihan aidostiko joku on sitä mieltä, että Bioniclet ovat "ihanan näköisiä"??? No, kyllähän Lordistakin moni tykkäsi aikoinaan.

Vierailija
14/20 |
02.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut ihan totaalisen vastaan sotaleluja ja muita, mutta örkkilelut ovat rantautuneet meillekin. Mutta: Olen kiinnittänyt huomiota, että poikani on näissä leikeissä aina hyvien puolella ja vie vankilaan pahiksia. Aina joskus joku "kuolee", mutta 5-vuotias ei vielä tajua kuoleman lopullisuutta. Olemme jutelleet paljon väkivallasta ja muusta ja olen lieventänyt kantaani, että tapelkoot mielikuvituspahiksia vastaan koko sydämensä kyllyydestä.

Toisaalta oli kyllä naurussa pitelemistä yksi päivä, kun yksi örkki oli pahis, yksi örkki yli hyvis (ja mätki tätä pahista turpiin) ja sitten paikalle tuli (tämä hyvin hitaasti ja huolellisesti tavattuna) dip-lo-maat-ti-örkki, joka tuli tekemään rauhan.

Vierailija
15/20 |
02.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

batmanilla, pahiksilla ja pyssyillä. Minkäs teet ku lyijykynäkin on pyssy välillä..

Jopa muumihahmot on välillä batman, robin ja spiderman.. :D

Vierailija
16/20 |
02.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri tuota kaipasin. Siis että jotain vähän sinnepäin, kivoja örkkiukkeleita, joilla voi leikkiä toimintaleikkejä, mutta jotka eivät vie yöunia. =) Mistä mä sellaisia saan nyt äkkiä ostetuksi? Voitko antaa ihan merkin avuksi? Mä tiedän kyllä hyvät pikkuautomerkit, mutta örkkien maailma on ihan vieras.

Vierailija
17/20 |
02.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. subjuniorin batman-ohjelmaa?

Ei ole kyllä tarkoitettu noin pienille.

Vai mistä lapset tuntee "tarinat" batmanista ja robinista jne.?

Vierailija
18/20 |
02.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikinä ei oo mitään batmania katottu mutta luulen että 7-v. on oppinut lelu- ja legokuvastoista, siellä on niitä batmanlegoja ja leluja ja ne on tavattu tosi hartaasti moneen kertaan

Vierailija
19/20 |
02.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikinä ei oo mitään batmania katottu mutta luulen että 7-v. on oppinut lelu- ja legokuvastoista, siellä on niitä batmanlegoja ja leluja ja ne on tavattu tosi hartaasti moneen kertaan

Vierailija
20/20 |
02.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani ja kaverinsa riitelivät, leikitäänkö Pokemonia vai Dinosaur Kingiä, vaikka kumpikaan ei todistettavasti ole katsellut kumpaakaan.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi