Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskauden seuranta ulkomailla

Vierailija
02.10.2009 |

Olen ensimmäistä kertaa raskaana, ja olen ihan otettu tästä suomalaisesta neuvolasysteemistä - tuntuu tosi hyvältä että vointia ja raskauden kulkua seurataan tiiviisti ja odottavasta äidistä pidetään huolta - vieläpä ilmaiseksi. Alkoi sitten kiinnostamaan että miten nämä asiat hoidetaan muissa maissa? Onko palstalaisilla kokemusta tai muuten tietoa eri maiden menettelyistä?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
02.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

paitsi, että lääkäri tutkii useammin.

Kuulemani mukaan monissa maissa pääsee/joutuu lääkärin tutkittavaksi useammin kuin meidän systeemissä. Myös uudelleensynnyttäjät.

Vierailija
2/5 |
02.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskautta seuraa paasaantoisesti erikoislaakari, katilon seuranta on ennemmin poikkeus (etenkin noissa ranskankielisissa maissa), ei saanto. Eika tassa tosiaan erotella uudelleensynnyttajia ja ensikertalaisia. Lisaksi usein synnytyksessa on mukana juuri se "oma", raskautta seurannut laakari. Ultria on ainakin Saksassa ja Belgiassa vahintaan kolme, herkasti paljon enemmankin jos on aihetta erityiseen seurantaan (riskiraskaus).

Oman kasitykseni mukaan suurin ero on siina, etta Suomen keskitetyssa systeemissa hoito on ehka enemman "tasalaatuista" ympari maata ja eri sairaaloiden/sairaanhoitopiirien vailla, kun taas taalla ulkomailla hyvassa sairaalassa ja hyvan laakarin seurannassa voi saada todella korkeatasoista seurantaa ja hoitoa, mutta huonompikin tuuri voi kayda. Toisaalta taalla saa yleensa valita oman laakarinsa, eli hoidon tasoon voi itse vaikuttaa, jos tietaa mita etsii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
02.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

... muuten vaan joutuu kaikista ultrista maksamaan ja myös siitä, että käyt synnyttämässä.

Espanjassa oli koko lysti ilmaista. Muuten seuranta oli suht sama kuin Suomessa.

Vierailija
4/5 |
02.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osataan sitä muissakin maissa, ja vielä paremminkin :) Ja ilmaista seurantaa ei ole, ultrat ja sairaalassaolo maksaa. OK, yhteiskunta subventoi, mutta silti.

Vierailija
5/5 |
02.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka sitten ultrasi ja hoiti koko raskauden seurannan. Tosi hienosti meni kaikki, ja gyne tuli sitten myös synnytykseen mukaan. Synnytys tapahtui yksityisairaalassa, jossa tosi hyvä hoito ja omassa yksityisessä huoneessa.

Itse ei joudu maksamaan mitään, kun paikallisesta kelasta sai rahat takaisin, joten kun Suomessa väitetään olevan ilmainen terveydenhoito, niin samalla lailla se on muuallakin. Ainakin Keski-Euroopassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi