Kielsin mieheltäni varpajaiset
Nyt rv 38 ja ukko taas jossain kaupungilla rellestämässä "kun vielä voi". Oma määräaikainen työsuhteeni loppui 4 kk sitten ja siitä asti olen vain pyöritellyt peukaloitani yksin kotona.
Miehen alkoholinkäyttö on vienyt ilon koko raskaudestani. Vähintään 2krt/vko kännissä. Miehen perheelliset kaverit harrastavat samaa ja pitävät minua tiukkapipona, kun pahoitan mieleni miehen ajanviettotavoista.
Varpajaisista sanoin jyrkän EI:n, sillä pakkaan oikeasti kamani, jos vielä silloin baari ja kaverit ovat päällimmäisenä mielessä. Miehen kaverit tietysti odottavat juhlia innoissaan.
Olenko ihan kamala vai pitäisikö antaa miehen pitää juhlansa?
Kommentit (51)
miehesi elää vain viimeisiä 'vapaita' päiviä =o
Itse en varmaan jaksais tuommoista jokaviikkoista kännäämistä katella kovinkaan pitkään.
mutta kiitos asiallisesta vastauksestasi :(
ap
"olet se tvhäähirviömorsian" kommentille.. meinas mennä tsaukkitaukki väärään kurkkuun :)
Hei, teet niiku susta hyvältä tuntuu. Saat vaatia miestäs olemaan kotona teiän kanssa ku lapsi syntyy. Mä annoin pitää varpajaiset, mut jos mies olis jo enne lasta rillutellu noin paljo ni en kyllä olisi. Lapsi on yhteinen asia, jos joku lähtee hemmoteltavaks ni se oot SINÄ :)
Tsemppii, ja keksi jotai tekemistä. Ompele mulle vaikka kestovaipat ;)
Jos ukkosi elää kuin poikamies, et menetä mitään vaikka pakkaatkin kamasi ja muutat vauvan kanssa pois.
ja tsemppiä loppuraskauteen. Koskaan ei voi tietää, jos vaikka ihminen muuttuu (useasti ei).
Fakta nyt on vain se, että ilman omaa tahtoa et voi toista ihmistä muuttaa, valitettavasti.
voiko raskausaikana koettua laiminlyöntiä koskaan antaa anteeksi? Vauva tuntuu olevan minun taakkani muuten, mutta mieheni saa osakseen pelkät hauskuudet.
Ja siis selvennykseksi, etten pidä vauvaa minään taakkana, mutta mies tuntuu ajattelevan siitä niin.
ap
tuskinpa se tahtiaan hidastaa vauvan synnyttyäkään. Ihan sama kiellätkö vai sallitko varpajaiset. KUn vauva on syntynyt, miestä alkaa ahdistaa tilanteen sitovuus ja "pakko" on päästä tuulettumaan välillä. Ja varmasti kitisee krapula-aamuina, että vauva metelöi, hänen pitää saada nukkua. Näitä keskenkasvuisia ukkoja riittää...
laittaa kamat kasaan ja häippästä.
onko sun miehellä nyt vasta alkanut menojalka vipattamaan, vai onko sama meno jatkunut aina?
Kokeilin uhkavaatimusta (känni+lapset ei vaan sovi yhteen!), mutta pahalta kuulostaa...
Joka tapauksessa sun vastuulla on nyt huolehtia, ettei lapsi kärsi miehesi kännäyksestä. turha ainakaan kuvitella, ettei se lapseen vaikuttaisi.
Annahan pojan juhlia lapsen syntymää, ei saa olla noin ilkeä akka.
Se on jäänne ajalta, jolloin nainen tehtävä oli tehdä miehelle lapsia.
Nainen kantaa lasta 9kk, käy läpi synnytyksen ym. Ja mies juhlii suurta saavutusta kavereiden kanssa samaan aikaan kun se nainen toipuu synnytyksestä.
Onneksi ystäväpiirissämme kukaan ei tajua tätä aikansa elänyttä jäännettä ja juhlimme yhdessä uutta vauvaa ja syntymää: ystäväperheet järjestävät yhdessä tuoreen isän kanssa juhlat, joissa kaikki juhlivat yhdessä, se tuore äitikin pääsee mukaan.
(tarkennus: ystäväpiirissämme juhliminen ei ole synonyymi ryyppäämiselle)
Jos ei tajua asialle niin helpointa on olla antamatta pesää: ei tule näitä ongelmia.
tässä ei ole kyse vain varpajaisten kieltämisestä, vaan ap on kyllästynyt tähän kännäämiseen ylipäätään, ja en ihmettele. Onhan tuo 2 krt/vko kyllä todella usein... Toivottavasti miehesi ymmärtää, että noin ei voi jatkaa tuossa elämäntilanteessa.
Vaikka niitä harrastaisikin, voi olla ihan lempeä ja hyvä isä, ainakin mun tuttavapiirissä ovat. Ap:lle, miehelles on ehkä iskenyt lievä paniikki siitä, että toi poikamieselämä on kohta menneisyyttä, eikä pääse mihinkään. Keskustelkaa...
Se on jäänne ajalta, jolloin nainen tehtävä oli tehdä miehelle lapsia.
Nainen kantaa lasta 9kk, käy läpi synnytyksen ym. Ja mies juhlii suurta saavutusta kavereiden kanssa samaan aikaan kun se nainen toipuu synnytyksestä.Onneksi ystäväpiirissämme kukaan ei tajua tätä aikansa elänyttä jäännettä ja juhlimme yhdessä uutta vauvaa ja syntymää: ystäväperheet järjestävät yhdessä tuoreen isän kanssa juhlat, joissa kaikki juhlivat yhdessä, se tuore äitikin pääsee mukaan.
(tarkennus: ystäväpiirissämme juhliminen ei ole synonyymi ryyppäämiselle)
vauvaa juhlita, se on vaan "hyväksyttävä" syy ryypätä ukko-porukalla. Saatara, kun on ite kärvistelly niissä synnytystuskissa, niin kyllä se on nainen, joka niitä varpajaisia tarvis ;) Joo, meillä siis mies ei ole viettäny varpajaisia, eikä tuo oo tuosta ollu mihinkään meitä jättämässä, niin kuin joku ennusti että on sitte tuleva yh...
Mut toisaalta, me pystytään puhumaan asiat ja toinen kunnioittaa toisen mielipidettä. Mies on kyllä päässy saunailtoihin, sitte kun musta on tuntunu että pärjään yksin.
Toisen lapsen kohalla mies lähti vähän turhan aikasin viihteelle. Aamulla kerroin, että mulla oli tosi turvaton olo kotona joten ei sitte taas hetkeen menny minnekkää. Mun mielestä ei ole nipottamista jos haluaa, että lapsen isä pyhittää ekat viikot vaan perheelle, isyysloma on juuri sitä, isyyslomaa. Sillon ei tartte tehä autoremppaa tai hillua kaveritten kanssa tai lähtä ulkomaille lomalle, kuten tiedän muutaman tehneen...
Minua mieheni varpajaisten viettäminen ei ole häirinnyt pätkääkään ehkä siksi, että kyseessä on ollut vain kaveriporukan saunailta muutamalla oluella, ei mitään kaatokännäystä, ja tuore isä on aina selvinnyt seuraavana päivänä jo ajoissa katsomaan minua ja vauvaa sairaalaan. Toisaalta miehelläni ei ole ollut mitään menojalanvipattamista ennen eikä jälkeen lasten tuollaisella tahdilla. Minusta tuossa on sellainen riski, että mies ei osaa hillitä menojaan myöskään lapsen syntymän jälkeen. Kuten edellä joku kirjoittikin isyysloma on nimenomaan uuteen perheenjäseneen tutustumista varten eikä isän henkilökohtainen rillutteluloma.
en sitten tiedä onko mieheni kaveripiiri harvinaisen älykästä sakkia, mutta varpajaisissa on nimenomaan aina juhlittu sitä syntynyttä vauvaa, tuoretta isää ja minuakin. Joka kerta jotkut heistä ovat tuoneet jonkun pienen lahjan minullekin esim. suklaata tms, jonka mies on sitten kiikuttanut sairaalaan ja vauvalle ovat kaikki tuoneet jotain. Ja synnytysjuttuja siellä on kuulemma kertoiltu kun aika monet miehen kavereistakin ovat perheellisiä.
en tiedä mikä miehillä loksahtaa päässä, mutta varpajaiset ovat kaameaa katsottavaa. Harva laitoksella makaava puoliso niihin suostuisi jos tietäisi mitä siellä tapahtuu.
Jostain syystä miehillä on silloin maailmanlopun meininki päällä. Nekin jotka eivät sänkyyn asti mene, harrastavat pussailua ja kaikenmaailman hinkaamista. Ihan fiksuistakin tuoreistä isistä kuoriutuu naisia vonkaavia idiootteja.
t. yöelämässä töissä oleva
p.s. Ja kuten joku jo sanoikin, ei ne miehet sitä vauvaa juhli vaan varpajaiset on hyvä syy järjestää kunnon bileet kavereiden kesken - ja sillä tuorella isällä ei usein ole ketään kotona katsomassa kotiintuloaikaa...
Varpajaiset on lapsen syntymään liittyvä traditio, jossa isä juhlii lastaan ystäviensä kanssa. Kieltämällä mieheltäsi varpajaiset, kiellät tulevaa isää olemasta ylpeä uudesta lapsestaan, varpajaisissahan juhlistetaan perheen uta lasta ja isän yhteyttä lapseensa.
Varpajaiset ei siin ole mikään tekosyy, vaan todellinen juhla.
Kännääminen
Muutamat kännit putkee 2-3 kertaa on viellä ok, mutta jos tuota jatkuu yli 2 kk on ukko (tai akka) hoidontarpeessa. Jatkuva kännääminen, tai tissuttelu hajoittaa minkätahansa perhee. Valitettavasti voin sanoa että olen sen nähnyt monesti aivan aitiopaikalta ei kiva.
Ps. koita sinä tai ystäväsi saada taivuteltua ukkos ajoissa hoitoon, kun se vielä voi autta ja pelastaa perheen
Olet se tvhääohjelman hirviömorsian joka kielsi viinan ja tuhos sulhasen polttaritkin?