Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruokien maistattaminen vauvalle..

Vierailija
30.09.2009 |

Onko kukaan aloittanut soseiden maistattamista jo 3 kk iässä?

Nykyinen ohjehan on 4 kk iässä, mutta kun itse olen ollut vauva minulle on aloitettu soseiden maistattaminen 3 kk iässä. Tämä 4 kk ohje on tullut eu:n myötä. Noudattavatko kaikki tätä?

Tietoa kaipaava äityli

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
30.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen on voimassa se 6kk suositus. Älä aloita vielä, odottele ainakin pari kk vielä.

Vierailija
2/13 |
30.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko tietoinen että Korvikemaitoa käyttäville vauvoille ravintoa voi täydentää kiinteillä jo 4-6 kk:n iässä. Ja minulle pienenä vauvana on jo aloitettu kiinteiden maistattaminen 3 kk iässä.

Vauvalleni tuli juuri 3 kk ja olemme täysin korvikkeiden varassa. Ja juuri tämän takia kyselen miten äidit ovat tehneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
30.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli odottele vaan vielä. Mikä ihmeen kiire teillä on???

Vierailija
4/13 |
30.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tällä saisi vauvan nukkumaan hieman pidempiä yöunia. Meillä poika nukkuu yöllä ainoastaan 3 h kerrallaan ja sitten herää syömään. Itselläni on sellainen probleemi että en osaa nukkua päiväunia, en myöskään illalla vaikka olenkin todella väsynyt 3 kk:n jälkeen. Eli varmaan ymmärrät että toivoisin että meillä saataisiin pian pidennettyä unijaksoja öiseen aikaan. Olen jo yli 30 v joten jaksaminen ei ole enää ihan kaksikymppisten luokkaa vaikkakin äitihormoonit tekevät tehtävänsä ja tietenkin suunnaton rakkkaus omaa pientä poikaa kohtaan. :)

Ihan vain mielenkiinnosta täällä asiaa kyselen.

Vierailija
5/13 |
30.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko syönyt pähkinöitä, avokadoja, muita vihanneksia, hedelmiä jne. tarpeeksi? Jos sulla on omat kehon rasvat kunnossa, tuottamasi maitokin on parempaa ja se ravitsee hyvin. Mulla ainakin iltamaito on todella rasvaista. Huomaan sen, kun joskus lypsän sitä vähän aamuksikin talteen, kun rinnat on pinkeinä. Melkein puolet on rasvaa. Aamumaito on vetelämpää. Vauvani nukkui 1,5 kk iästä alkaen 7 tunnin yöunia. Aamulla hänellä oli kyllä kova nälkä. Söi kolmesti rintaa 2 tunnin aikana.

Nyt hän on jo 6,5 kk vanha ja on aloittanut kiinteät pari viikkoa sitten.

Mun ohje siis on, että kiinnität omaan ruokavalioon nyt todella tarkkaan huomiota. Lapselle ehtii antaa kiinteitä sitten paljon myöhemmin.

Opetteluun ei kuulemma sikälikään ole mitään kiirettä: kuulin, että 6 kk vanhat oppivat nopeammin syömään, kun ovat muutenkin jo kehittyneempiä. Sellaisilla 4 kk vanhoilla se opettelu todellakin voi kestää viikkojakin. Meidän puolivuotias alkoi syömään sen reilun 1 dl verran mun tekemiä pöperöitä kolmannesta maistelupäivästä alkaen.

Vierailija
6/13 |
30.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tällä saisi vauvan nukkumaan hieman pidempiä yöunia. Meillä poika nukkuu yöllä ainoastaan 3 h kerrallaan ja sitten herää syömään. Itselläni on sellainen probleemi että en osaa nukkua päiväunia, en myöskään illalla vaikka olenkin todella väsynyt 3 kk:n jälkeen. Eli varmaan ymmärrät että toivoisin että meillä saataisiin pian pidennettyä unijaksoja öiseen aikaan. Olen jo yli 30 v joten jaksaminen ei ole enää ihan kaksikymppisten luokkaa vaikkakin äitihormoonit tekevät tehtävänsä ja tietenkin suunnaton rakkkaus omaa pientä poikaa kohtaan. :)

Ihan vain mielenkiinnosta täällä asiaa kyselen.

ja saattaa jopa huonontaa niitä, varsinkin jos aloitat kiinteät jo kolmikuiselle, jonka suolisto on vielä hyvin kehittymätön. Lisäksi läheskään kaikki vauvat eivät ala kovin nopeasti syömään isompia määriä kiinteää ruokaa (esim. meidän 9 kk vanha, joka alkoi saada kiinteitä 5,5 kk:n iässä, syö edelleen aika pieniä määriä ja imetän öisinkin 1-3 kertaa). Odota siis vielä se kuukausi, ennen kuin aloitat, ja sittenkin hyvin hitaasti ja varovasti. Noiden suositusten muuttumiselle meidän omasta lapsuudesta on hyvät tieteelliset perustelut, joten ei kannata kiirehtiä vain siksi, että "ihan hyvä minustakin tuli".

Vierailija
7/13 |
30.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset kysy neuvolasta? Siellä pitäisi olla ravitsemusneuvoja ihan tätä varten :)

meillä aloitettiin kiinteät 4 kk 3 vkoa, hyvin on mennyt. Hiljalleen 1-2 uutta makua aloitettu per viikko, nyt 6 kk.

Vierailija
8/13 |
30.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei vaikuta mitenkään yöuniin. Meillä yöt jatkuivat samaan tapaan myös kiinteiden aloittamisen jälkeen. Ei niillä tosiaan yöuniin ole vaikutusta, ei ainakaan heti. En missään nimessä aloittaisi noin pienellä vielä kiinteitä. Uskoisin, ettei suolisto ole valmis vielä kiinteään.

Vierailija
9/13 |
30.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko syönyt pähkinöitä, avokadoja, muita vihanneksia, hedelmiä jne. tarpeeksi? Jos sulla on omat kehon rasvat kunnossa, tuottamasi maitokin on parempaa ja se ravitsee hyvin. Mulla ainakin iltamaito on todella rasvaista. Huomaan sen, kun joskus lypsän sitä vähän aamuksikin talteen, kun rinnat on pinkeinä. Melkein puolet on rasvaa. Aamumaito on vetelämpää. Vauvani nukkui 1,5 kk iästä alkaen 7 tunnin yöunia. Aamulla hänellä oli kyllä kova nälkä. Söi kolmesti rintaa 2 tunnin aikana. Nyt hän on jo 6,5 kk vanha ja on aloittanut kiinteät pari viikkoa sitten. Mun ohje siis on, että kiinnität omaan ruokavalioon nyt todella tarkkaan huomiota. Lapselle ehtii antaa kiinteitä sitten paljon myöhemmin. Opetteluun ei kuulemma sikälikään ole mitään kiirettä: kuulin, että 6 kk vanhat oppivat nopeammin syömään, kun ovat muutenkin jo kehittyneempiä. Sellaisilla 4 kk vanhoilla se opettelu todellakin voi kestää viikkojakin. Meidän puolivuotias alkoi syömään sen reilun 1 dl verran mun tekemiä pöperöitä kolmannesta maistelupäivästä alkaen.

Imettelen neljättä ja hienosti on alusta asti nukuttu. Nyt vauva 3 kk. ja yöllä syö kerran. Joskus kaksi. Illalla tankkaa itsensä ja kymmenen-yhdentoista aikaan nukahtaa. Imetän 6 kk. ja sitten aloitamme kiinteät. Puoli vuotias osaa paremmin lusikan käytönkin, tämä on omilla todettu tosiasia ja ruuan maistattamista voi aloitella hieman nopeamminkin. Ei tarvii viikkoa syöttää yhtä ruoka-ainetta vaan voi vähän useampaa maistattaa. Tietty allergialapset ovat oma lukunsa, mutta meillä ei ole ollut allergioita. Älkää kiirehtikö, oma äidinmaito on vauvan paras ravinto!!

Vierailija
10/13 |
30.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko syönyt pähkinöitä, avokadoja, muita vihanneksia, hedelmiä jne. tarpeeksi? Jos sulla on omat kehon rasvat kunnossa, tuottamasi maitokin on parempaa ja se ravitsee hyvin. Mulla ainakin iltamaito on todella rasvaista. Huomaan sen, kun joskus lypsän sitä vähän aamuksikin talteen, kun rinnat on pinkeinä. Melkein puolet on rasvaa. Aamumaito on vetelämpää.

mutta äidin syömät rasvat vaikuttavat äidinmaidon rasvojen laatuun, eivät määrään. Ei kenenkään maidosta ole melkein puolet rasvaa, vaikka joisi pullon rypsiöljyä päivässä. äidinmaidon rasvapitoisuus on keskimäärin 4 %, toki maito on rasvaisempaa imetyskerran lopussa kuin alussa (rasvahiutaleet lähtevät rinnassa hitaasti liikkeelle).

Vierailija
11/13 |
30.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen suolisto ei ole valmis ja sitten et nuku öitä sen takia kun lapsi huutaa vatsaansa!!! Se ei vaikuta yöuniin suoraan että antaa kiinteitä vaan se kuinka kehittynyt suolisto on! Ja liian aikainen kiinteiden antaminen ei edesauta sen kehitystä.

Vierailija
12/13 |
30.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on loppunut imettäminen jo 1 kk sitten. Olin niin sairas synnytyksen jälkeen että oli samantien pakko antaa lisäravintoa, jotta vauvan paino kohoaa riittävästi ja vauvamme ei jaksanut enää pulloruokinnan jälkeen olla rinnalla riittävän paljon kun sieltä ei saa niin helposti maitoa. Tuo on hvyin yleinen ongelma niiden vauvojen vanhemmille jotka joutuvat antamaan heti lisäravintoa. Tuo siitä imettämisestä, olen täysin sinut asian kanssa. :)

Kiitos kaikille kuitenkin kommenteista. :)

Vierailija
13/13 |
30.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun esikoiseni syntyi-93, suosituksena oli 3kk-ikä kiinteiden maistatuksen aloitukselle. Minulla on 5 tervettä, allergiatonta lasta, tasaisin väliajoin syntyneitä, nuorin 14kk, jotka ovat olleet rintamaidolla vuosikkaaksi: ei vastikkeita eikä korvikkeita, mutta soseita todellakin olen alkanut maistattamaan 3-kuisena, nimenomaan maistattamaan, se on ihan eri asia kuin desikaupalla vuorokaudessa syöttämään. Neuvot ja ohjeet ja suositukset ovat muuttuneet jokaisen vauva-aikaan mennessä jonkin verran. Voihan sitä ihantervettä maalaisjärkeä käyttää!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme