Meneekö oikeasti jonkun pieni koululainen kouluun
farkuissa ilman sukkahousuja/ kalsareita ja ohuella takilla sekä ilman päähinettä näillä keleillä?
Kommentit (33)
miten sitten voisin huolehtia? Lähden töihin seitsemän jälkeen. Koululaiset menevät kouluun klo 8, 9 tai 10. Kyllä meidän teinit tietävät, mitä päälle pitäisi laittaa, mutta näyttävät huppareissa huitelevan.
Ja meilläkin teinit kulkevat ohuissa huppareissa, pienemmät pukevat myös mitä haluavat.
En ole ketjussa aiemmin kommentoinut, mutta itse asun pääkaupunkiseudulla, missä säätila ja lämpötila vaihtelee alueittain. Helsingissä oli tänään tosi kylmä tuuli - yllättäen :). Sisämaassa vantaalla taas oli lämmintä, kun meri ei "yllä" sinne asti ja aurinko pääsee lämmittämään.
On siis ihan eri asia pukea lapselle päälle Helsingissä meren läheisyydessä kuin mantereen puolella sisämaassa vantaalla :) ja periaatteessa samalla alueella ollaan.
No, tänään tuli sitten vettäkin vähän rankemmin, mutta...
Minä en ole vielä eskarilaiselle laittanut välihousuja, mutta vuorilliset housut on ulkohousuna. Sormikkaat on päiväkodissa, iltapäivästä on jo niin lämmintä ettei ole tähän asti tarvinnut. Hattuna on ihan vaan lippis, koska pipo on liian kuuma. Ohutta puuvillapipoa en pojalle löytänyt kun alkusyksyllä etsin. Mustia hirviö- ja pääkalloaiheita en osta.
Täällä Vaasassa ainakin ensimmäinen kylmä yö oli viime yö...ja päivisin lämpötila on kivunnut +15 asteen yläpuolelle joka päivä. Ei ole vielä kalsarit käytössä. Ohut pipo ja sormikkaat on tosin aamuisin, mutta ei enää iltapäivällä.
Ei hän tarvi sukkahousuja pitkien housujen alle ennen kuin kunnon pakkasella, niin kuin en minäkään. Tänään hänellä oli farkut, sukat, lenkkarit, collegepaita ja tuulitakki, pipo ja käsineet. Aamulla oli pakkasta, päivällä jo 6 astetta lämmintä.
Sillä lailla huolehdin hänestä. Sisävaatteet valmiiksi illalla pinoon hänelle ja aamulla laitan vielä säänmukaiset ulkovaatteet hänelle läjään eteiseen siten, ettei varmasti voi kävellä niiden ylitse huomaamatta. Toki kerron asian hänelle kun herää ja sitten lähden itse töihin ja poika lähtee itsekseen kouluun. t. nro 11
miten sitten voisin huolehtia? Lähden töihin seitsemän jälkeen. Koululaiset menevät kouluun klo 8, 9 tai 10. Kyllä meidän teinit tietävät, mitä päälle pitäisi laittaa, mutta näyttävät huppareissa huitelevan.
mut tulee tosi vähissä vaatteissa, vois ope vähän katsoa missä tamineissa lähtee. tänäänkin pelkät legginsit jalassa, oli aivan jäässä kun tuli kotiin. mä jouduin pitämään taas kunnon saarnan pukeutumisesta ja itku ja pahamieli siitä tuli molemmille.
Meidän ekaluokkalaisella on SISÄvaatteina farkut ja trikoo- tai collegepaita. ULKOvaatteet ovat tietenkin erikseen, jos lämpötila on aamulla alle 8-10 astetta! Sisävaatteiden päälle puetaan 2-osainen ulkoilupuku. Päähän puuvillapipo ja käsiin sormikkaat.
Iltapäivisin kun on lämmintä, tyttö voi tulla kotiin sisävaatteissa.
Vai vielä pitkät kalsarit ja sukkikset.
Itsekin kuljen vielä paljain varpain.
Onhan se nyt fiksumpaa pukea ulkovaatteet farkkujen päälle erikseen, ettei tarvitse koko päivää hiota sisällä samoissa tamineissa kuin ulkona.
farkkujen alla. Itsekin epäilin sitä, mutta vastasi, että oli juuri sopivasti. Hänellä oli ohut pitkähihainen t-paita yläkropassa. Jollain collegella olisikin tullut varmaan kuuma. Ekalla luokalla minäkin laitoin pojalle ulkohousut sisähousujen päälle, mutta kuulin kuinka hankalaa niitä oli aina pukea kun oli kiire välkälle ja monesti sitten jäivät naulakkoon. Tämä toimii meillä, joku muu tapa toisilla. t. nro 11
Ei toimi kaikkien kohdalla. Minulla tytär aikoinaan puki silti päällensä mitä halusi. Ei auttanut mikään, ei keskustelu, ei perustelut, ei uhkaus, ei sanktiot.
Olin töissä, en voinut jäädä kotiin vahtimaan että 10-12 v pukisi säänmukaiset vaatteet, vaikka illalla oli asiasta puhuttu ja vaatepino odotti. Osasi nimittäin ihan itse avata vaatekaappinsa ja pukea sieltä ihan itse mitä ihan itse halusi...
Osasi kiivetä yläkaapille hakemaan sieltä ne kesäisemmät retongit, kun arvon neiti sai päähänsä että tänään hän haluaa hihattoman topin, vaikka ulkona oli lumi jo maassa.
Lopulta tein niin, että otin pois kaapista kaikki ne vaatteet joita ei sinä vuodenaikana saanut käyttää.
isoin riita käytiin ohuesta samettitakista, jota käytti vielä kun pakkaset tuli ja lumi oli maassa. oli lempitakki ja inhosi talvitakkia, jonka itse oli edell. talvena itselleen valinnut.
Lopulta valehtelin tytölle, että olen ottanut ne vaatteet ja vienyt työpaikalleni kaappiin.
Todellisuudessa laitoin ne jonnekin vaatekomeron perälle. Mutta ei silti alkanut kääntää talon kaikkia kaappeja ympäri.
Jotkut koululaisert ovat vähän kovapäisempiä eikä heihin tehoa mainitsemasi holhoustoimenpiteet.
Sillä lailla huolehdin hänestä. Sisävaatteet valmiiksi illalla pinoon hänelle ja aamulla laitan vielä säänmukaiset ulkovaatteet hänelle läjään eteiseen siten, ettei varmasti voi kävellä niiden ylitse huomaamatta. Toki kerron asian hänelle kun herää ja sitten lähden itse töihin ja poika lähtee itsekseen kouluun. t. nro 11
on pelkät ohuehkot farkut ja melkoisen ohut takki. Nuo farkut ovat kyllä niin pillit, etä ei niihin alle mitään kalsareita mahtuisikaan, ja uskonpa että niissä meinaavat melko pitkälle talveen kulkea. Toki sitten kovilla pakkasilla saavat laittaa kyllä toppahousut farkkujen päälle.
Ihmettelin kun joku tuolla puhui välikausipuvusta toka- ja kolmasluokkalaisilla, ei täälläpäin todellakaan kuin korkeintaan ekalla pukeuduta mihinkään pukuihin, ja suurin osa ei silloinkaan.