Sivistymättömillä perheillä paljon lasten roinaa
Oletteko huomanneet saman? Aika alhaisen koulutus- ja tulotason perheillä paikat pursuaa lasten krääsää - pehmoleluja, muoviroinaa, uusimpia hilavitkuttimia jne.
Kommentit (22)
Ihan näyttää tuota muoviroinaa olevan vähän jokaisella, jolla on lapsia. Paitsi niillä, joilla ei ole varaa ostaa lapsilleen leluja.
Sivistymättömillä perheillä paljon lasten roinaa Oletteko huomanneet saman? Aika alhaisen koulutus- ja tulotason perheillä paikat pursuaa lasten krääsää - pehmoleluja, muoviroinaa, uusimpia hilavitkuttimia jne.
:D Kateellisten panettelua! Teidän perheessä ei ole varaa leluihin?
tekemistä sivistyksen kanssa.
Eikä kyllä sillä romun määrälläkään. Tiedän lakiperheen jossa 2 tytöllä on kaikki mitä vaan kehtaavat pyytää. Ja kyllä ovat kehdanneet...
Toisaalta tiedän myös duunariperheen jossa harrastetaan ekologisia arvoja ja heillä ei todellakaan pursua mikään ylimääräinen mistään...
eli ei se tulosta tai koulutuksesta ole kiinni.
ihmisiä on erilaisia, ja sivistymättömimpiä heistä ne, jotka jatkuvasti alentavat muita.
Paljon isovanhempia ja muita sukulaisia omaavilla perheillä on paljon lasten roinaa.
Me emme ole ostaneet lapsillemme kuin kirjoja (sekä tarjouksesta että kirpputorilta), kaksi palapeliä (kirpputorilta), duplo-peruspalikkapaketin ja junaratasetin.
Neljä lasta. Joululahjaksi emme anna lapsille leluja, sukulaiset kiikuttavat niitä meille yllin kyllin. Olemme saaneet lahjoina (ja käytettynä) valehtelematta ainakin kuusi jätesäkillistä erilaisia leluja.
Vaikka kuinka toivomme että jokaista lasta kohden korkeintaan kaksi joululahjaa: yksi kiva ja yksi hyödyllinen, niin lapsemme saavat jouluisin yli 50pakettia per naama vaikka me vanhemmat emme hankkisi mitään. Iso- ja isoisovanhempia on elossa 11kpl, lisäksi kummit, sedät/tädit, isotätejä/setiä ja isoisotätejä/setiä on myös.
Sitten loukkaannutaan kun made in china-lelut laitetaan roskiin kun hajoavat alle viikon käytön jälkeen..
ei ole ihan kohdallaan. Usein vähän koulutetut, vähän tienaavat ja itsensä köyhäksi tuntevat panevat rahaa ihan epäjärkevästi menemään. Mitään ei esim. osteta käytettynä tai kirpparilta. Ostetaan hirveästi muovikrääsää ja sarjis/piirretty-sälää lapsille. Ruokakorissa on vain merkkiruokaa, ei pirkkaa tai eldoradoa jne. Rahankäytön ja kulutusimpulssien hallinta on tutkitusti älylaji.
terv. kulutustutkija
sillä koulutukseni on korkea mutta palkkataso alhainen. Niinkin voi olla asiat.
Osui ja upposi, hih! :) Meillä tosin toi matto näkyy ihan komeasti ja lapsen huone ei pursua. Olen itseasiassa, omasta mielestäni onnistunut hyvin säilyttämään järkiperäisyyden kaikissa hankinnoissa; lapsi näyttää leikkivän nimittäin kaikella mulla paitsi leluilla (noin kärjistetysti) ja olen jättänyt paaaaaljon ostamatta. Kirjoihin sijoitan kyllä mieluusti.
Asutaan ns. hyvällä asuinalueella missä suurin osa lasten kaveriperheistä on erittäin hyvätuloisia ja usein myös korkeasti koulutettuja. Kyllä sitä krääsää ja lelua pursuilee kaikkien kodit, usein vielä mitä rikkaampi perhe sitä enemmän tavaraa.
9! Meilläkin varmaan on näin, kun itse olen akateemisesti koulutettu ja mies duunari! Minä tienaan vähän ja mies paljon. Säilyy hyvä balanssi :P
Jos lasketaan niin joo, kotimme pursuaa sitä ihteään.
Usein tosin korkeasti koulutetuilla on muutenkin enemmän arvoja elämässään. Esim. ekologisuus elämäntapa valinnoissa on yleisempää paremmin koulutetuilla kuin duunareilla. Toisaalta sitten on myöskin nämä hippi tyypit, joilla ei ole kummoista koulutusta, mutta arvoja vaikka muille jakaa.
Me olemme sekä varakkaita sekä koulutettuja mieheni kanssa, eikä meillä pursua kaapit lasten leluja eikä muutakaan roinaa. Siskoni perhe on samalla tavalla varakas ja koulutettu, mutta heillä lastenhuoneet pursuavat tavaroita. Se mikä meidät erottaa heistä on nimenomaan elämänarvot. Heillä raha ja kaikki mitä rahalla saa ajaa kaiken muun ohi.
tuo liittyy koulutustasoon? Juu meilläkin on kaiken maailman roinaa, jota yritän välillä heittää pois. Pehmoleluja on yksi kaappi täynnä ja muoviroinaa on joka nurkassa.
Mutta mutta, mikään hilavitkutin tai muoviroina ei ole itse ostettu. Ne sukulaiset ja tuttavat niitä kantavat tai ovat mitä lie arpavoittoja tms. Minä vain nuukana ja laiskana ihmisenä en malta laittaa kaikkea heti menemään. Eli vain alhaisen koulutustason ihmisetkö ovat nuukia ja laiskoja, eivätkä malta heittää tavaraa pois, jos vaikka joskus jotain tarvitsisi.
Okei, olen aloittamassa yliopisto-opinnot, joten ehkä pääsen samalla tästä roinastakin..
ton disney-maton myös..
ollaan kai aika "sivistymätön" lapsiperhe.
tavallisia amiksen käyneitä duunareita molemmat ja krääsää pursua jo torvesta!!!
Yleisesti ottaen kaikilla lapsilla on samat roinat, joskin mielestäni tytöillä sitä pikkusälää (esim. barbin kenkää yms.) on tavallaan poikia enemmän, mutta ratkaisevaa asiassa on tietenkin miten se krääsä säilytetään. Onko kaappeja/laatikoita/hyllyjä ja kerättänkö ne lelut sinne?
niin ainakaan korkea koulutus ei näytä johtavan ekologisuuteen toiminnassa.
KAikkein ahkerampia kierrättäjiä ovat keskiasteen koulutuksen saaneet, tietysti tässä on henkilökohtaista vaihtelua kuten kaikessa mutta noin keskimäärin. Tietenkin myös varallisuustaso vaikuttaa kulutukseen ja siihen, kuinka paljon energiaa ja luonnonvaroja ihminen käyttää. Tutkimuksissa on havaittu, että hyvätuloiset käyttävät moninkertaisesti resursseja pienituloisiin nähden, kulutuspotentiaalia kun on enemmän.
Meidän taloyhtiön kolmen asunnon kohdalta voin todeta, että vain yksi kolmesta korkeakoulutetusta asuijistosta kierrättää sanomalehdet, biojätteen, pahvit tai ylipäätään mitään. Ei näytä olevan aikaa eikä ilmeisesti kiinnostusta, vaikka tietoa asiasta varmasti löytyy kaikilta.
Emme taida olla sivistyneitä, vaikka maisterin ja tohtorin tutkinnot onkin. Roinaa on kertynyt, ja vielä sellainen todella mauton bukleematto pienimmän huoneessa. (Hän rakastaa sitä.)
ostelemaan kaikenlaista. Ostavat paljon ihan hyödyllistäkin (kirjoja, puuhakirjoja, vaatteita, pelejä jne.).
Silti jo pelkistä suvun kesken vietettävistä synttäreistä tulee paljon lahjoja, sitä turhaa "krääsääkin", vaikka yritämme hienovaraisesti esittää ns. järkeviä lahjatoiveita. Samoin kaverisynttäreiltä, kun kutsutaan yleensä aika iso porukka.
tavallinen duunari olen, mutta mies on professori ja kyllä sitä roinaa on joka puolella. Just tänään kaksi kassia kannoin pihalle menemään roskikseen kun ei tyttö suostunut siivoamaan jälkiään, niin kaikki lattialla lojuva meni roskiin (ulkovarastoon ja joskus 6kk päästä haetaan taas esiin). Itseasiassa suurin osa roinasta on miehen ostamaa tai lahjaksi saatua, joten koulutuksesta se ei ainakaan ole kyse.
Disney-hahmo -aiheinen bukleematto kaiken sen roinan alla piilossa.