Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä kannattaa mennä mammografiaan ensimmäisen kerran?

Vierailija
29.09.2009 |

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
29.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksityisesti. Ja koska kunnalliset mammografiat alkavat?

Vierailija
2/6 |
29.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanottiin, että 45v. on Helsingissä ensimmäinen seula. Sitä ennen voi käydä yksityisellä, minne pitää hankkia lähete vaikka terveysasemalta, jotta saa kelakorvauksen mammografiasta ja ultrasta (ne usein kuuluvat kummatkin tutkimukseen ja antavat parhaan tuloksen).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
29.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja näin tilaston, josta näki että joka neljäs rintasyöpäsairastuminen tapahtuu alle nelikymmppiselle, joka neljäs 40-50 vuotiaalle ja loput 50% yli 60-vuotiaille.

Joten voi olla ihan aiheellista opetella tutkimaan itse rintansa ja hankkiutua sen lisäksi myös mammografiaan ja ultraan.

Vierailija
4/6 |
29.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin koska ultraan eka kerran? 20v? 30v? 35v.?

Vierailija
5/6 |
29.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin mammografiaan?

Kysymysnumero: 6328435

Hei!

Haluaisin tietää, kannattaisiko naisen jossain vaiheessa jo ennen seulontojen alkamista käydä mammografiassa? Vai riittääkö rintojen omatarkkailu?

Itse olen 30-vuotias nainen.

Kiitos vastauksesta!

Vastaus 2008-03-09 19:08:52

Hei,

Mikäli sinulla ei ole suvussa rintasyöpään sairastuneita naisia, niin riittää kyllä kun odottaa seulontoihin. Tosin nykyään ajatellaan, että jos on todella tarkka, niin ensimmäisessä mammografiassa voisi käydä n. 40 v, toisessa 45 v:na ja sitten tuleekin seulonnat.

Jos suvussa on rintasyöpään sairastuneita naisia, niin käy mammografiassa muutamaa vuotta nuorempana, kuin mitä on nuorin sairastumisikä sukulaisillasi.

Rintojen omatoiminen tutkiminen on tärkeää. GYnekologi tutkii rinnat kerran vuodessa ja kaikkein tarkinta ajatellaan olevan jos käsitutkimukseen liittää vielä rintojen ultraäänen + mammografian.

Vierailija
6/6 |
29.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun kannattaa aloittaa säännöllisesti käymään seuloissa -mammografiassa ja ultrassa -noin viisi vuotta ennenkuin oma äitini (jolla ollut rintasyöpä) sairastui. Omalla kohdalla tämä tarkoitti sitä että eka kerran kävin mammossa ja ultrassa 37-v. ja tästä eteenpäin joka toinen vuosi. Yksityisellä käyn.

Jos tällaista suvussa kulkevaa riskiä ei ole, varmaan säännölliset seulat kannattaa aloittaa siinä 40-45-v. iässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi