+++Syyskuun sydämet vko 40+++
Uusi viikko alulle, toivottavasti olisi jo viimeinen pino täällä odotuspuolella ja saatais me viimesetkin odottajat vauvat syliin tällä viikolla!
Paljon onnea tyttövauvoista Maikki ja Jenni! :)
Itelle ei sen eilisen kirjotuksen jälkeen mitään uutta, neuvolaan tänään päivällä. Muuten, oon varmaan aika hyvin antanut palautetta siitä jatkuvasta soittelusta ihmisille, kun nyt tuntuu hiljenneen.. ;) edes äitistä ei oo pariin päivään kuulunut mitään!
myym 40+1
Kommentit (32)
Heips,
täällä ei mitään uutta auringon alla. Joko kaikki muut ovat kadonneet synnyttämää?
Tänään olin aamupäivällä Ikeassa shoppailemassa, mutta ei tuntunut shoppailukaan auttavan synnytyksen käynnistymiseen. No, sain ainakin ostettua vaipparoskiksen ja hamahelmiä lapsille.
Jos viikonloppunakaan ei tapahdu mitään, niin maanantaina heti aamusta mennään miehen kanssa Jorviin yliaikakontrolliin. Siellä sitten katsovat missä mennään. Toivon totisesti, että siltä reissulta jo palaisin kotiin nyytti kainalossa. Joka päivä huoli vauvasta vaan kasvaa ja kasvaa. Olen kohta hermorauniona, jos tässä vielä pitää monta päivää näitä liikkeitä laskeskella. Oliskohan poika, kun on niin laiska liikkumaan. (meidän perheen miehet eivät ole kovin liikunnallista väkeä :))
Viimeyönä nukuin muuten pitkästä aikaan jopa yhden kolmen tunnin pätkän. Se onkin ennätys pitkään aikaan. Meinaa olla yöt niin rikkonaisia, vessassa ramppaamisen, liitoskipujen ja suppareiden takia. Välillä myös valvon ihan vaan sen takia kun vauvakin yöllä vaan nukkuu, eikä monesti tunnu yhtään liikettä koko yönä.
Valitusvirsi taisi tulla tästä tekstistä, mutta koittakaa kestää. Ehkäpä kohta siirryn minäkin vauvapuolelle iloisin mielin.
Harakkahuttu 41+2
Meille syntyi ihana poika 25.9 rv 41+1 pitkän uurastuksen jälkeen!
Supistukset alkoivat rajuina edellisenä päivänä klo 11 ja vauva saatiin maailmaan seuraavana aamuna 21h jälkeen sektiolla. Eli ei ihan kaikkein mukavin ensikokemus, mutta kummasti se on jo unohtunut se kipu :)
Lyhykäisyydessään avautuminen kesti tosi pitkään eikä oikein mistään kivunlievityksestä ollut apua koko aikana paitsi epiduraalista. Sitäkin kun voi lisätä vain sen kaksi kertaa, niin vähän heikoksi jäi... Kaikkea kyllä kokeiltiin. Siinä vaiheessa kun sain luvan ponnistaa, olin jo niin kivusta sekaisin etten oikein tiedä miten selvisin. 1,5h ponnistettiin ja vähän se siellä liikkuikin, muttei tarpeeksi että oltaisiin saatu laitettua imukuppia. Siinä vaiheessa sit jo rukoilin sektiota ja lääkäri oli samaa mieltä. Onneksi, koska selvisi että poika oli hieman sivuttain tulossa eikä olisi varmasti mahtunutkaan sen takia syntymään.
Eli rankemman kautta homma vedettiin läpi. Tuntui kuin olisi synnyttänyt 150-prosenttisesti, kun ensin kärvisteli supistukset ja ponnistukset ja sitten leikattiin...
Koskaan ei tiedä miten homma menee eikä se sinänsä mua vaivaa. Lähinnä harmittaa että oon vielä viikon jälkeenkin melkoisen kipeä eikä liikkuminen onnistu, toivon vaan että tämä tästä pian helpottaisi.
Mutta meidän Kuuno on aivan täydellisen ihana! eipä se sitä 4,5kg ollutkaan vaan 3815g ja 53cm. Kolme yötä ollaan oltu kotona ja melko hienosti on mennyt, eipä turhia rutise. Varmasti se jossain vaiheessa alkaa, mutta helpottaa vähän tätä alkua. Mulla on tullut alusta asti niin paljon maitoa etten oikein tiedä minne sen kaiken laittaisin :) vauvan suupielet vaan vaahtoaa kun se syö! Mut parempi kai niin. Sairaalassa puhuivat jo maidon luovuttamisesta, mutta katsotaan nyt kun tilanne vähän tasaantuu.
Jaa... nyt sille maidolle tuli taas kysyntää :) palataan asiaan täällä tai vauva-sivuilla!
Elina ja Kuuno 1vko
Paljon onnea Elinalle pojasta! :) ei kyllä kuulosta olleen mikään helpoin synnytys, mutta nyt onneksi teillä kaikki hyvin ja onnellisesti kotona!
Harakkahuttu, et ole yksin, minäkin vielä täällä... erittäin turhautuneena! Eilen oli neuvola ja maanantaina taas, jos silloinkin vielä yhtenä kappaleena, niin ensi viikon perjantaille laitetaan synnytysosastolle aikaa kontrolliin. Ja samoin meinaan minäkin, että sieltä en enää kotiin lähde ilman vauvaa!!! Vaikka terkka jo vähän varoitteli, että jos molemmat ollaan silloin vauvan kanssa hyvässä kunnossa, saattavat vielä laittaa viikonlopuksi kotiin... mutta se on vasta siis ensi viikon murhe, jos vauva ei oo syntynyt.
Harakkahuttu, kerrohan enemmän tuosta liikelaskennasta?! Onko sulla siis joku erityinen syy, miksi sitä teet, vai kuuluisiko kaikkien tehdä? Siis tottakai seuraan vauvan liikkeitä, mutta en mitenkään laskemalla laske, että tuleeko kymmenen tunnissa. Ja monenako tuntina vuorokaudessa ne kymmenen liikettä tuntiin pitää tulla? Kuten sanoitkin, välillä vauva saattaa nukkua koko yön eikä liiku, niin sehän pistää heti miettimään... Mulle ei oo neuvolasta mitenkään käsketty laskea, kysytty vaan aina että liikkuuko vauva normaalisti? Johon tietty vastaan että kyllä, kun mun mielestä se liikkuu normaalisti. Mistä voisin edes tietää epänormaalista, kun ekaa kertaa tässä mennään.. joo, eli nyt sain panikoinnin aiheen. Huoh.
Olo on vieläkin täällä ihan liian normaali, että mitään tuskin ihan näinä päivinä alkaa tapahtuun. Supistelee kyllä kokoajan nytkin, mutta kun ne ei oo kipeitä! En oo koskaan eläissäni toivonut näin paljon saavani jo kokea sietämätöntä kipua... :D
Vieläkö täällä on muita mun ja Harakkahutun lisäksi ilman vauvaa?
myym 40+5
Eli minäkin olen edelleen ilman vauvaa, vaikka laskettu aika oli ja meni..
Huoh, en jaksa minäkään enää odottaa! Tuntuu päivät niin älyttömän rasittavan pitkiltä, että hermot meinaa mennä...
Käytiin miehen kanssa just kaupungilla ja kaupassa, kannoin painavat ruokakassit autolle ja autosta sisälle, että josko vois rueta käynnistymään ja tarkotus olis tässä kohta puolin lähteä koiran kanssa kiipeilemään mäkiä tuonne lenkkipolulle metsään, että jos sais itse aikaiseksi jotain synnytystä käynnistävää toimintaa... Mutta tuskinpa se auttaa...
Puhelin pirisee ja tekstiviestit piippaa joka päivä, että miten voit ja joko vauva on tullu. Rasittaa vastata niihin, mutta pakko kai jaksaa, vaikka oon sanonu, että me kyllä ilmotetaan sitten kun vauva on maailmassa, mutta eivät nuo sukulaiset usko.
Mulla on 13.10. meno käynnistykseen, jos ei sitä ennen synny ja tällä hetkellä tuntuu, että ei varmaan synnykkään. Näyttää tuo vauveliini niin viihtyvän tuolla masussa hyvin, ettei näytä haluavan pois..
Suski 40+3
..täällä ollaan! Ei mitään merkkejä mistään, maanantaina vika neuvola ja sit tiistaina ya- kontrolliin. Olen ihan valmistautunut siihen et ollaan synnyttämässä viikon päästä viikonloppuna, ei aiemmin. Oon jotenkin alusta asti ollut sellainen tunne et menee samalla kaavalla kuin edelliset, kaks viikkoa yli. Ja mä taas en halua käynnistystä, mieluummin sais alkaa luonnollisesti.
Satakertaa oon varmaan sanonut et huomenna on kaverin polttarit joihin olis kiva mennä, et ei vauvan nyt tässä seuraavan vuorokauden aikana tarttis välttämättä tullakaan. Mut katsotaan nyt, eihän sitä tiedä. Vauvahan se tietty on pääasia, eikä mitkään pippalot;)
Liikelaskennasta; tuo todellakin stressiä! Mut siis tarkoittaa just sitä et tarkkailee et vauva liikuskelee niinkuin ennenkin, siis itselleen normaalilla tavalla. Jos mä iltaisin valitan miehelle et vauva on ollut hiljainen, se aina innostuu, et "aha, se kerää voimia, kohta lähetään synnyttämään". On kuulemma edellisetkin vauvat rauhoittuneet ennen synnytystä..uskoisko tuota, en itse muista;)
Tsemppiä kaikille!!
T:Sebastian 41+1
Myym1 En ole saanut neuvolasta mitään erityisiä ohjeita liikelaskentaan. Mutta teen sitä kerran tai pari päivässä itseni rauhoittamiseksi. Siis kun tämä vauva on vaan öisin ja päivisin niin hiljainen, että ilman laskentaa en tunne välillä liikkeitä ollenkaan. Ja jos en ole esim 12h tuntenut yhtään kunnon liikesarjaa, hermostun kyllä, vaikka kuinka tiedän sen olevan tämän vauvan luontainen rytmi.
Iltaisin vauva kyllä onneksi aina innostuu, ja silloin liikkuu niin että vatsa vaan heiluu.
Persoonia nää pienet on jo mahassa. Esikoinen liikkui aikanaan niin kovasti, ettei tarttenut liikkeistä huolestua. Kuopus taas silloin tällöin käänsi rauhallisesti kylkeä, mutta liikkui tasasisesti pitkin päivää. Ja nyt tää uusi tyyppi tuntuu olevan ihan on/off kaveri. Siis joko heiluu täysillä tai sitten kuorsailee rauhassa.
Meillä tuo vatsassa liikkuminen on antanut merkkejä tulevasta lapsen luonteesta ja liikunnallisuudesta. En tiedä onko yleensä näin, vai onko tää vaan sattumaa.
Mies rupesi muuten kaatamaan pihalta puita. Pitäisköhän mennä puita kantamaan, sehän varmaan käynnistäisi synnytyksen ;)
harakkahuttu 41+3
VIHDOINKIN oikeita supistuksia!:) Illalla alkoi tuleen maha kuin menkkakipeeks ja aaltomaisesti kipuili vatsaan. Nyt heräsin tunti sitten kipeään supistukseen ja niitä on tullut n. 4 tän tunnin aikana, eli vartin välein. Kovasti toivon, että saisin vielä nukuttua, kun pienen flunssankin pukkasi päälle, mut pahalta näyttää.. Seurailen tilannetta ja yritän vielä nukkua. Kunpa tämä nyt olis sitä itseään, ja sais lähteä sairaalaan ja pääsis sitten aikanaan nyytti kainalossa kotiin! No, tuun kertoon kuulumisia, että miten kävi... voihan olla, että nämä loppuu ja vielä joutuu odotella...
myym 41+0
Eli yhtenä kappaleena ollaan. Jännää, Myym on varmaan päässyt synnyttämään kun ei ole kuulunut mitään. Tsemppiä vaan!
Mä olin eilen koko päivän juhlimassa kaverin polttareita, kivaa oli!! Sain makoisat naurut kun muut kokeilivat tankotanssia, oli tosi veikeän näköistä, ja vaikeata! Kaikki kunnioitus lajin harrastajille. Mutta nyt kyllä väsyttää, oon nukkunut jo kolmet torkut tänään! Tais käydä vähän voimille, vaikka eilen tuntui että jaksan ihan hyvin ja olin hyvissä ajoin ennen puolta yötä kotona nukkumassa.
Eipä tässä kummempia. Otetaan alkuviikosta taas lukua että ketä kaikkia meitä täällä vielä on..Vähiin taitaa käydä.
T. Sebastian rv 41+3
Oikein paljon onnea kaikille vauvansa jo saaneille ja viimeisille odottajille tsempit loppurutistukseen!
Olen aina välillä käynyt "tarkistamassa", että onhan teillä kaikilla kaikki hyvin. Kiva on ollut nähdä, että kyllä on;-)
Erityisonnittelut Angelmomille, jolle raskausaika ei ollut varsinaista herkkua ja onnen aikaa. Mutta nyt on kaikki parhain päin, ja varmasti osaat siitä nauttia!
Meillä ei sitten koskaan syy selvinnyt pojan kuolemaan - mutta niinhän se taitaa useimmiten ollakin.
Nyt sitten on uusi yritys päällä. Toivon niin kovasti, että viimeksi oli vain huono onni matkassa ja tällä kertaa kaikki menee hyvin. Ehkä jollain tavalla onkin huolettomampi olo ollut, vaikka välillä se pelko iskeekin päälle... Se nyt ainakin oli hyvä, että tärppäsi melko nopeasti, kun viimeksi kesti sen puolitoista vuotta.
Mutta onnea vielä kaikille!
Entinen syyskuun sydän Pola
Meidän syyskuun sydän syntyi viikko sitten 28.9 ja saimme perheeseemme kolmannen tytön; suloisen tummatukkaisen nöpönenun :))))
Mulla oli aika käynnistykseen maanantaille rv 40+4 ja viikonloppuna jo juili ja tuhrutti, limatulppakin irtosi. Käynnistykseen mennessä olin sitten jo hieman auki ja cytotekillä kun vauhditettiin niin homma lähti etenemään nopeasti. Synnytyksen kestoksi merkittiin 7h31min, josta ponnistusvaihe 3min.
Mitat typyllä 3645g ja 50,5cm.
Nyt täällä sitten muistelemme taas vauva-juttuja, onneksi on innokkaat isosiskot apuna hoitelemassa ;)
Tsemppiä ja jaksuja teille joilla on vielä vauveli masussa!!
T. Manna ja tytskä 7 päivää
Meille satoi eilen ensilumen ja ihanaa, kun on edes vähän valkoisempaa. Pakkasta alkaa olemaan joka aamu eli kyllä se talvi on tuloillaan. Meillä jäppinen tulee tällä viikolla 1 kk (mihin tää aika oikein juoksee?!) ja ristiäiset on tossa ens kuun alussa, aikasemmin ei saanut pappia. Nimi on silti edelleen hukassa, mutta on mulla yks vahva vaihtoehto, mutta mies ei ole sanonut siihen oikein vielä mitään. Vauva herää öisin pari kertaa syömään ja valvoo jo aika mukavasti. Aika rauhallinen tapaus on :)
Onnittelut kaikille vauvautuneille ja jaksamista viime metreille heille, joilla vauva vielä yksiössään.
Papunen: Sun nikkis on jotenkin niin tuttu, onko sulla lasta vm.07?
Tulkaahan sitten tuonne vauva puolelle, siellä poristaan jatkoja :)
T. Mamma ja vauva 1kk ja 1pv.