Millä soseella tai kiinteällä kannattaa aloittaa
?
Miuulla 5kuinen vauva, saanut nyt vain rintamaitoa. voisiko jo jotain esim. marjaa kokeilla, vai mikä on paras sose, millä aloittaa?
Vauva syö noin 1-2 tunnin välein, on iso poika. hyvin siis on rintamaidolla kasvanut, mutta syö niin pirun usein (myös yöt menee lähinnä syödessä).
Kommentit (41)
koska sitä sai sekä vellinä että soseena.
Aloitin siis vellillä, jota sekoitin rintamaitoon.
Sitten muutaman päivän päästä maistiaisannokset maissisosetta.
Viikon päästä päästiin kokeilemaan perunaa maissi-perunasosetta käyttäen.
Tämän jälkeen rupesinkin tekemään soseet itse. Perunasosetta ei voi yksinään pakastaa, mutta esim maissiin sekoitettuna voi. (Rakenne muuttuu rakeiseksi muuten)
Jotkut suosittelivat aloittamaan maistiaiset vihanneksilla eikä marjoilla, jotta lapsi ei tottuisi pelkästään makeaan.
taidan siis aloittaa tuolla maissi-maito seoksella, ja sitten maissisosetta :) Toivotaan että ainakin yöt sujuisivat leppoisammin. Vaikka eihän tämäkään kausi ikuisuuksia kestä :)
onko muilla auttanut tuohon yösyömisen tiheyteen tuo soseiden aloittaminen? Ja kuinka pian se alkaa vaikuttaa (kun aluksi annokset niin pieniä). Eli pitäisikö vielä puoli vuotiaaksi asti kärvistellä rintamaidolla, vai auttaako ne soseet ?
ap
Meillä lapsi alkoi kuukaudessa syömään niin paljon, että ne kannatti tehdä itse. Tuolloin oli ylimääräisiä kuluja sen verran, että säästettiin joka asiassa, missä voitiin.
Hauskoja ruokailuhetkiä!
t:3
ruoka-aineesta tullut masuvaivoja, niin yksi kiinteiden antaminen ajoitettiin iltaan. Silloin kyllä sai 1-2 tuntia pidemmän unen aluksi.
Tuosta kärvistelystä en osaa sanoa. Mikä on tällä hetkellä suositus? Mitä ohjeita olet saanut neuvolassa? Eikö jokin tutkimus viime aikoina ollut, että kannattaa aloittaa kiinteät ennen 6kk, jotta välttää allergioita?
onko muilla auttanut tuohon yösyömisen tiheyteen tuo soseiden aloittaminen? Ja kuinka pian se alkaa vaikuttaa (kun aluksi annokset niin pieniä). Eli pitäisikö vielä puoli vuotiaaksi asti kärvistellä rintamaidolla, vai auttaako ne soseet ?
ap
Meillä on poika 5 kk ja iltaisin syödään mannapuuro hedelmäsoseella, nukkuu kymmenen tunnin yöunet. Aamulla syödään myös puuro. Itse teen soseet perunoista ja pakastevihanneksista. Tulee paljon halvemmaksi kuin purkkiruoat ja ovat helppoja ja nopeita tehdä.
on niin vauhko tuon imettämisen suhteen, etten ole uskaltanut edes kysyä soseista.. suosittelee että 6kk iässä soseita.
olen kuullut taas päinvastoin tuosta allergiasta, että jos aloittaa paljonkin ennen tuota 6kk niin iskee helpommin. en tiedä, on niin paljon eri suosituksia..
ap
Ei kyllä vaikuttanut yösyömisiin (tai muihinkaan syömisiin) yhtään mitenkään, ei edes sitten, kun annoskoot kasvoivat.
Jos imetys sujuu hyvin niin ei ole mitään kiirettä niitten mössöjen kanssa. On ylioptimistista luulla, että "lusikkaruoka" alkaa saman tien vaikuttamaan yöunien pituuteen. Anna mennä vielä kuukausi, voit olla jälkeenpäin "leukana" siitä, että kuulut siihen valitettavan pienilukuiseen joukkoon, joka on täysimettänyt suosituksen mukaisesti ekat 6 kk.
Oon perunan kannalla ehdottomasti,yhen muksun kohalla tein sen virheen,et alotin makealla porkkanalla.Eipä meinannu peruna sit mennäkkä millää.
En voinu ees kuvitella et kasviksissakin on noin suur ero.Makeaan
kun oppii ni ei kunnon pottu enää meniskä.
aloitettu kiinteät päärynäsoseella 4-6kk iässä. Hyvin ovat tottuneet silti muihinkin soseisiin. On ihan höpöhöpöä ettei tottuisi, äidinmaitokin on makeampaa kuin se päärynäsose.
ajattelin ihan maltillisesti aloitella eli ei tarkoituskaan pitkään aikaan vedellä isoja annoksia sosetta...illalla annan kun annan jotta yöunet vähän pitenisivät. Viime yö menikin jo suht hyvin...
hei oikeesti,ei sillä ole niin väliä vaikka väitetänkin että jos alottaa hedelmillä niin vauva ei opi syömään kasviksi koska mieltyy siihen makeaan..hei haloo.näissäkin suosituksissa voi käytää ihan maalais järkeä.tottakai se vauva oppii uusiin makuihin kun niitä vaan tarjoaa. meillä syötiin siisn persikkaa,päärynää eka.sitten peruna-porkkanaa,nyt menee myös maissia,marjasose,mango on lemppari. just vetäs perunaporkkana-maissi sekotuksen puol purkkia 4,5kk vauva:) hyvin maistuu vaikka hedelmillä alotettiinkin. seuraavaksi luumua kokeillaan koska vatsa nyt ollut kovalla.
en tarkoittanut että esim 2kk. Mutta jokin tutkimus oli että viimeistään 6kk kiepeillä kannattaisi aloittaa, valitettavasti en muista missä ja milloin tai edes että mikä taho sen teki, emme olleet silloin enää kohderyhmässä.
Pari vuotta sitten minua neuvottiin, että ensimmäiset kiinteät aloitetaan 4-6kk iässä. Mutta en tiedä, että ovatko ne suositukset muuttuneet. Meillä terkkari suositteli silloin aloittamaan 4kk iässä, koska muuten olisi syönyt maitoa 45 minuutin välein. Lapsi oli myös iso ja täysiaikainen.
Oletko saanut neuvolan esitteitä? Mitä niissä sanotaan?
on niin vauhko tuon imettämisen suhteen, etten ole uskaltanut edes kysyä soseista.. suosittelee että 6kk iässä soseita.
olen kuullut taas päinvastoin tuosta allergiasta, että jos aloittaa paljonkin ennen tuota 6kk niin iskee helpommin. en tiedä, on niin paljon eri suosituksia..ap
pohdiskeltuani asiaa, ajattelin että aloitan maistiaiset parin viikon kuluttua. vähän ennen 6kuukautta, luulen etä se on ihan sama aloitanko 2 vkoa ennen vai jälkeen sen 6kk. eikö vaan.
ap
vauva tarvitsee jo muutakin ravintoa kehitykseensä kuin maitoa vain!! ja minäkin olen lukenut kahta eri tutkimusta toisessa liian aikaisin alotettu soseet aiheutti allergiaa ja toisessa aikaisemmin aloitettu vähensi riskiä.tiedä sitten. allergiat tulee jos on tullakseen minä ainakin annan lapselleni ruokaa jo 4kk iässä jos siltä tuntuu
Nyt 5kk tyttö ja yöt oli yhtä syömistä. Vauva nukkui jo välillä yöt putkeen mutta nyt selvästi nälkä vaivaa.
Meillä on alettu antamaan pieniä maistiaisi maissivelliä. Tähän asti on menty imetyksellä.
Kolmena päivän annoin lusikalla ihan pieniåä määriä velliä, ja sen jälkeen pullosta illalla isomman määrän.
Nyt on päästy siihen, että tyttö nukkuu n. 9-03, syö ja nukkuu 03-07. Eli selkeää parannusta aiempaan. Nyt on äitikin hieman enemmän mukana tässä arjessa...
Neuvolasta sain tämän ohjeen ja hyvin tuntuu auttavan. Tosin terkka myös sanoi, että ei kannata turhaan antaa muuta ennen 6kk. ikää. Siihen on meillä pari viikkoa ja sitten on pakko ruveta oikeasti ruokailemaan.
jos aloittaa makeammilla marjasoseilla, nuo neutraalimman makuiset ei välttämättä kelpaa.