Miksi suomalaisissa elokuvissa kiroillaan aivan kauheasti? Eivät kai ihmiset tavallisesti
Kommentit (3)
itäisessä Lapissa? Sitä kiroilun määrää... Huh.
En ole itä-lapista lähtöisin, mutta sanottaisiko itäsemmästä ja pohjoisemmasta suomea.
Ja kyllä meillä kiroiltiin! Ja siellä kiroillaan yhä, aivan kuten siellä menee enemmän kirkasta viinaakin - oltiin läpikulkumatkalla ja pysähdyttiin erääseen pikkupitäjän alkoon, ei sieltä mitään viinejä löytynyt, jokunen halpa merkki, hyllyt notkui kirkasta viinaa !!
Olen siis lähtöisin yhteisöstä, ja suvusta, jossa kiroilu on ihan arkikeltä. Ei mitään ns. voimasanoja, ei mitään ns. vihansanoja, ne on jotain välisanoja, joita viljellään lauseeseen eikä kukaan huomaa sitä, ei puhuja, ei kuulija.
Ainoastaan kun on ollut vuosia poissa, sen huomaa, se "sattuu korviin". Mutta putoan itse siihen samaan lähes heti kun menen kotikounnuilla käymään _ kiroilen, puhun murteella ja huutamalla.
Kun tässä normiarjessani innostun, ääneni kohoaa huudoksi. Kun kontrolli pettää eli kun hermostun, olen todella vihainen, on riita miehen kanssa, kiroilen. Ja paljon ! Ja olen tosi monisanainen kirosanavalikoimassani.
Ei tietenkään kaikki, mutta yleistä se on.