Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten olette onnistuneet täysimettämään pikkuvauvaa

Vierailija
27.09.2009 |

lapsentahtisesti, kun on muitakin pieniä ja villejä lapsia?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisarukset 4 ja 6.

Vierailija
2/31 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en osaa imettää ns. lennossa, enkä voi olla tunnin välein puolta tuntia paikoillani vauvan tissi suussa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysimetys on sitä ettei lapsi saa mitään muuta ravintoa kuin äidinmaitoa.

Joten tuskin olet 10kk _täys_imettänyt lastasi.

Vierailija
4/31 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen lapsi oli 2,5v kun nuorempi syntyi. Kuopuksen syntyessä nuorempi oli 3v.

Asiat pitää ennakoida. Yleensä aina kuitenkin tuli kiire, kun piti jompaa kumpaa isompaa lähteä viemään tai hakemaan kerhosta. Se lapsentahtinen imetysaika on kuitenkin vain muutamia kuukausia, niin kyllä siitä selviää.

Vierailija
5/31 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoista sai tottakai imettää aivan rauhassa ja juuri niin usein/pitkään kuin vauva halusi...kuopustakin sain imettää hyvin, koska esikoinen ehti kasvaa 6-vuotiaaksi ja antoi hyvin imetysrauhan...nyt kolmatta odotan ja kovasti tätä asiaa jo mietin...ikäeroa tokan ja kolmannen välille tulee 1v10kk.

Vierailija
6/31 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysimetys on sitä ettei lapsi saa mitään muuta ravintoa kuin äidinmaitoa. Joten tuskin olet 10kk _täys_imettänyt lastasi.

Vierailija
7/31 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastata, vaikk olen kolme lasta imettänyt, ikäerot n. 2 vuotta.

MÄ kyllä olen imettänyt missä vaan ja milloin vaan, ja vaikka meillä onkaikki poikia, niin eivät mitään rasavillejä, vaan ovat osanneet olla ihan ok, vaikk aolenkin imettänyt.

Ja meillä mies tekee ihan normaalia työtä, joten eihän sitä päivässä niin hirveän montaa tuntia jouduyksin olemaan koko katraan kanssa, kun isommatkin ovat vielä päiväuniakin nukkuneet.

Vierailija
8/31 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos mies on iltavuorossa, homma onkin haasteellisempi. Saada vauvan imutarve tyydytettyä ja samaan aikaan laittaa nukkumaan kahta isompaa. Se kävi työstä.

Onenksi vauvojani ei ole tarvinnut päivisin imettää puolta tuntia kerrallaan tunnin välein, kuin tehoimukausina, niin ja ihan pienenä vauvana.

Vierailija
9/31 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kaksi nuorempaa eivät syöneet pullosta edes äidinmaitoa. Oli pikku pakko.

En muista miten, mutta ei mulla ole mielikuvaa että se olisi ollut jotenkin tosi hankalaa. Kyllä mä myös imetin vauvaa niin, että kuljin kämpässä puuhaamassa jotain ja vauva samalla sylissä tissi suussa :)

Keskimmäisesn syntyessä esikoinen oli 1 v 7 kk ja kuopuksen syntyessä isommat 3 v ja 4½ v. Esikoinen oli toisen imetysaikana niin pieni ettei järkipuhe tietenkään autanut, mutta kolmannen kohdalla isommat jo älysivät että äiti ei nyt pääse eikä ehdi ja auttoivat toisiaan.

Vierailija
10/31 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täysimettänyt molemmat lapseni, nyt 3v ja 5v. Kumpikaan ei ole saanut pullosta. Millä tavalla pikkuvauvan pulloruokinta eroaa imetyksestä, siis ettei se veisi aikaa yhtä lailla kuin imetys? Kyllähän niitä kiperiä tilanteita oli, kun isompi, vasta 2-vuotias teki kolttosia ja vaati huomiota, kun ois pienempää pitänyt imettää tuntitolkulla, niin sitten kanniskelin pientä rinnalla (kantoliina muuten kätevä apuväline) ja tuli komennettua sitä isompaa. SIlloin myös alettiin kattoa lasten-dvd:tä... Satua luettiin, peliä pelattiin vauva rinnalla. Kyllä sitä selviää.

Vierailija
11/31 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapse 1v, 2,5v, 4v ja 6v. Kaikki on täysimetetty lapsentahtisesti. Aina sitä jonkin keinon keksi...

Vierailija
12/31 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sille useinkin joutuu sanomaan että nyt ei pysty kun äidin pitää imettää.

On mulla siitä vähän syyllinen olo, mutta katson että pikkuvauva tarvitsee täysimetystä enemmän kuin kolmevuotias sitä että äiti on joka hetki käytettävissä.

Vierailija
13/31 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsilla ikäeroa 1 v 8 kk. Ongelmitta onnistui. Isommalla ei vielä ollut mitään harrastuksia tai muuta, joten voitiin elellä ihan vauvan tarpeiden tahdissa. Opetin isomman ennen vauvan syntymää katsomaan videoita, joten kun imetyksen aika tuli, niin napsautin videon päälle. Välillä taas luettiin kirjaa. Joskus vauva imi niin nopeasti, ettei siinä yhtään mitään konsteja tarvittu.

Isomalla ikäerolla ajattelisin, että kannattaa ensin hankkia kotiin apuja eli isän pitää isyysloma heti alkuun, jotta vauvan tahdit ja tavat ehtii tulla tutuiksi. Isyysloman aikana jo selviää, onko vauva sellainen tasaisesti kolmen tunnin välein imevä vai epäsäännöllinen imijä. Ja sekin että käyttääkö vauva imemiseen kerralla puoli tuntia vai kolme minuuttia.

Jos on ennakoimaton ja pitkään imevä, niin hommassa on enemmän haastetta. Sitten täytyy vaan opetella ennakoimaan niissä tilanteissa, kun pitää olla isompia kuskaamassa johonkin tai panostaa siihen, että isompien kuskaamiset hoitaa ekat kuukaudet mahdollisimman pitkälle muut ihmiset kuin äiti.

Vierailija
14/31 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis pystynyt samanaikaisesti tekemään ruokaa, leikkimään lasten kanssa ja vahtimaan heitä sekä imettämään pienintä. Imetys ei siis ole vaatinut paikallaanistumista. Kuopusta pidin usein lähes koko ajan kantoliinassa, jossa pystyi syömäänkin. Usein pystyi myös hieman ennakoimaan, eli tarjoamaan rintaa kun oli hyvä hetki, vaikka vauva ei sitä vielä pyytänytkään.

Hyvänä puolena imetyksen kannalta lapsissamme on ollut se, että he ovat olleet nopeita syömään. Ovat syöneet max 15 min, mutta usein. En ole kokenut imetystä minkäänlaisena ongelmana. Päin vastoin se on ollut helppo keino selvitä syötöistä.

Vierailija
15/31 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen oli 1v4kk kun kuopus syntyi ja hyvin onnistui. Joskus istuin sohvalla imettämässä ja esikon kanssa luettiin samalla kirjaa, joskus vauva söi kun oltiin ruokapöydässä, kesällä puiston penkillä jne. Kuopus oli onneksi nopea syömäri ja joskus riitti 10min imetys pariksikin tunniksi, mutta mikäli olisi ollut vähän vaativampi olisin laittanut vauvan kantoliinaan tai -reppuun syömään, jos muut puuhat kesken.

Vierailija
16/31 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällä hetkellä 2v, 1v ja 2,5kk pojat. Oon lukenu lasten kans kirjaa imettäessä tai ne on leikkineet keskenään, syöttäny isompaa ja imettäny pienempää.. Ja todennu, että mun ei tarvi selvitä aina hyvin, riittää kun selviän...

Vierailija
17/31 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

viereen ja luin samalla kirjaa.

Kun neljäs lapsi syntyi, annoin vain isompien touhuta omiaan ja yritin pitää silmäni ja korvani kiinni. Hirveää jälkeähän he toki saivat aikaan, mutta minkäs teet.

Vierailija
18/31 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensimmäistä täysimetin vain kolme kuukautta ja osittain vuoden, seuraavia lapsia olen täysimettänyt 4-7 kk, ja osittain 10 kk- yli vuoden. Mun mielestä se täysimetysaika on ollut kaikista helpointa, ei pulloja, ruoka mukana missä vaan ja niin edelleen.

Vierailija
19/31 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin esikoisen sohvalle viereen ja luin sille kirjaa. Tai yritin jollain konstilla imettää lattialla istuallaan samalla kun leikin legoilla tms. Sit illalla kun mies oli kotona, oli aikaa keskittyä imettämään kunnon asennossa.

Eihän se mitään kauheen kivaa välillä ollut, mutta toisaalta sehän on vaan pari-kolme kuukautta alussa, kun saa olla jatkuvasti imettämässä. Ja toisaalta myös esikoinen vähän rauhoittui niiden eka kuukausien jälkeen, eikä ollut enää mustasukkainen imetyksestä.

Vierailija
20/31 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen oli rauhallinen lapsi ennen kouluikää. Esikoisella ja kakkosella ikäeroa 2 v 6kk. Kakkonen oli 5-v kolmosen syntyessä, joten touhuili askarteluhommia/ luettiin kirjaa, kun nykyinen kuopus tissitteli. Neljännen syntyessä kolmonen tulee olemaan 3-v ja on jo nyt omatoiminen touhupeppu, joten eiköhän homma sujune entiseen malliin.

Meillä kantoliina on auttanut haasteellisimmissa paikoissa hurjasti.

Lapsia täysimetetty 5-6 kk ja kaikkiaan kutakin n 1 v 6kk.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi