Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä vetävää luettavaa lukiolaispojille, jotka eivät lue?

Vierailija
27.09.2009 |

Remekset ja Harry Potterit tulee ensimmäisenä mieleen sellaisista, joita ovat innostuneet lukemaan sellaisetkin, jotka eivät yleensä lue.

En siis hae mitään opetussuunitelmaan kuuluvaa, vaan sellaista helppoa, mukaansatempaavaa, jonka lukemisesta voisi nuori mies innostua.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Remeksellähän on niitä nuorempien kirjojakin.

Mankelin Wallanderit on ehkä vähän raakoja vielä tuon ikäiselle, mutta äärettömän koukuttavia.

Mites se Stieg Larssonin trilogia? En ole lukenut, mutta onko joku muu joka osaisi kertoa enemmän?

Myös Tarua sormusten herrasta voisi kokeilla. Jos tuntuu liian tiiliskiveltä, Hobbitti-kirjasta on hyvä aloittaa.

Vierailija
2/38 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä ainakin koin itseni lukioikäisenä niin aikuiseksi etten olisi halunnut että kukaan olisi puuttunut asioihini. Onneksi äitini piti minua silloin jo aikuisena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

teinikirjoja.

Vierailija
4/38 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

A-L Härkösen Häräntappoase?

Jotain pikkuisen seksuaalisuuteen viittaavaa laittaisin niille joita ei varsinaisesti lukeminen kiinnosta.

Vierailija
5/38 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa myös Kummisetä on tosi hyvä.

Nuo molemmat luin joskus 16-vuotiaana.

Häräntappoase myös hyvä aikamatka 80-luvun nuoruuteen :)

Vierailija
6/38 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

suosittelen Linnunradan Käsikirjaa Liftareille. =)

Vierailija
7/38 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turo Kuninkaan Työkalupakki.Lukioikäinen ei ole enää mikään lapsi.

Vierailija
8/38 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoppohullun päiväkirja 1-4 tai Vuorisen muuta tuotantoa.

Olis siinä terve puna poskilla... ;)

Vierailija
9/38 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis tosiaan tarkoittanut mitään nuorten kirjoja, vaikka nyt tuon Remeksen nuortenkirjasarjan mainitsinkin. Ne limittyy noihin varsinaisiin romaaneihin ja olen itsekin lukenut jokusen.

Mankelin Wallanderia pidän taas tosi raakana ja verisenä, mutta en ole ehkä ihan paras asiantuntija lukiopojan sielunelämään - ehkä todellakin sietää saman kuin 37 v äiti-ihminen :)

Mutta siis tosi hyviä ehdotuksia paljon!

Vierailija
10/38 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tarkoituksena olisi tarjota jotain luettavaa tyypeille, jotka eivät mielellään kirjaan tartu eivätkä kovin monimutkaista viitsi alkaa lukea. Oma kirjallinen ilmaisu heikkoa varmasti osin sen takia, ettei kontaktia painettuun sanaan paljon ole. Luulen, että lukeminen on lähinnä nettipalstoja...

Luulen, että tuollainen koukuttava, selkeäkerrontainen dekkari toimisi, jos joku.

ap

Vierailija
11/38 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeitä ja täynnä toimintaa. Uudemmat on parempia kuin vanhat.

Lisäksi suosittelen Lee Childin toimintajännäreitä.

Vierailija
12/38 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkaan jos ei sitä lukuintoa ole. Sen sijaan kuten joku ehdotti jotkut sellaiset kirjat, joissa jollain lailla viitataan seksiin uppoavat ihan varmasti.

ja tarkoituksena olisi tarjota jotain luettavaa tyypeille, jotka eivät mielellään kirjaan tartu eivätkä kovin monimutkaista viitsi alkaa lukea. Oma kirjallinen ilmaisu heikkoa varmasti osin sen takia, ettei kontaktia painettuun sanaan paljon ole. Luulen, että lukeminen on lähinnä nettipalstoja...

Luulen, että tuollainen koukuttava, selkeäkerrontainen dekkari toimisi, jos joku.

ap

Vierailija
13/38 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on intoa ja jaksamista, kokoa sellainen lista, jossa oot tyylisuunnan mukaan koonnut joitakin kirjoja. Äläkä sorru kuvailussa siihen "kertomus herkästä aikuiseksi kasvamisen tuskasta, jossa kaikki uusi on matka aikuisuuteen". Tappaa taatusti kaiken lukuinnon. Jos listallasi on Häräntappoase, referoi takakannen lyhennelmää ja kerro mistä OIKEASTI on KYSE :)

Jos laitat listallesi dekkareita, kerro takakannen johdannosta koukuttava pätkä.

Mua ainakin äidinkielessä ärsytti, kun kiinnostus hyviin kirjoihin pilattiin tuollaisella kriiton suusta olevalla tekstillä. Rehellisempi "tämä kirja kertoo siitä, kun Y-Stadin luonnonsuojelualueelta löytyy 3 raa'asti murhattua nuorta jotka ovat olleet kuolleena jo jonkin aikaa..."

Vierailija
14/38 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. kun kiinnostus hyviin kirjoihin pilattiin tuollaisella kriiton suusta olevalla tekstillä.

Kriitikon suusta olevalla tekstillä.

Vierailija
15/38 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli muistaakseni lukioikäisenä sellainen, josta monet pojatkin tykkäs. Ellei ole liian paksu. Siinä on ainakin seksiä, jonka luulis vetoavan :)

Veljeni, jonka lukemisto rajoittui noihin aikoihin lähinnä sarjiksiin, oli ihan myyty Hellerin Catch-22:sta.

Vierailija
16/38 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sven Hasselit 14 kirjan sarja uu jeah

Vierailija
17/38 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Scartissue. On muuten erittäin hyvä kirja!

Vierailija
18/38 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tom Clancy...

Vierailija
19/38 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöille / nuorille naisille keksisin vaikka kuinka pitkän listan. Mutta ehkäpä ei ole tarvettakaan eritellä kirjallisuutta miesten ja naisten kirjoihin. Joten voisin suositella:

- Mankellin dekkarit (Y-Stadista, hehe...)

- Waltarin historialliset romaanit, esim. Mikael Karvajalka

- Anja Kaurasen kirjat

- John Irvingin kirjat

Äh, huomaan, etten oikeastaan osaakaan suositella paljoa mitään. Luin lukioikäisenä aivan hirveän paljon kirjoja,joten en rehellisesti sanottuna tiedä, että mitkä olisivat helpompia kirjoja.

Vierailija
20/38 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokeillut tämän aika monen vuosiluokan kanssa.

Remeksiä minäkin yrittäisin. Jos kyseessä on esim. maahanmuuttaja tai muuten sellainen oppilas, joka ei ole koskaan kokonaista kirjaa lukenut, niin luetuttaisin esim. S. E. Hintonin teoksia (vaikka Me kolme ja jengi).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän