Sydänääniä ei kuunneltu ja rv19
Lapsi on neljäs, jonka saamme. Nuorin on seitsämän vanha. Tosiaan nyt rv19, neuvolakäyntejä kaksi takana, mutta sydänääniä ei ole kuunneltu. Ultrassa kyllä näkyi sykkivä sydän. Aikaisemmissa raskauksissa kuunneltu joka kerta ja käynnitkin olleet yksityiskohtaisempia. Nyt on punnittu, katottu virtsa, verenpaine ja sitten ulos. Meinaan asiasta toki ensikerralla (2kk päästä) kysyä. Onko neuvolakäynnit tosiaan muuttuneet näin rajusti 7v aikana. Asumme Espoossa, Järvenperässä. Onko tämä kuntakohtaista, muiden kokemuksia olisi mukava kuulla. Ja palatakseni aikaisempiin raskauksiin sydänäänet ovat kuuluneet rv10 eteenpäin.
Kommentit (4)
Itse kanssa espoolainen ja on kuunneltu rv 8 alkaen joka kerta! Ei kyllä kuulunut kun vasta viikoilla 12 tai jotain mutta kuitenkin. Valita asiasta. Itse käyn Perkkaalla.
neuvolakäynnit toissynnyttäjällä 1kk välein. Joka käynnillä kuunnellaan sydänäänet, katsotaan hemoglobiini, verenpaine ja pissa. Paino punnitaan itse pissalla käydessä. Joka kerta neuvolassa harjoittelija mukana ja käynti kestää kaikkinensa tunnin. Loppuaika on ihan pelkkää löpinää ja turhien asioiden läpikäyntiä.
Itselle riittäisi nuo rutiinit mahdollisimman nopsaan. Doplerilla kuuntelu on puoli välin jälkeen hiukan turhaa, koska vauva liikkuu aktiivisesti. Koska lapsi ei ole ensimmäinen, en ole niin säikky siitä jos vauva välillä ottaa pidemmät nokoset vatsassa.
Jos saisin valita ottaisin mieluummin 15 minuutin pikakäyntejä parin viikon välein kuin 1h käynnit kuukauden välein.
tuo kuulostaa kyllä aika ihmeelliseltä..
itse odotan esikoistani ja kyllä molemmilla neuvola käynneillä kuunneltu sydänäänet melkein heti kun astun huoneeseen ja minulla kestää myös nuo neuvolakäynnit sen puolituntia ainakin...
tosin voi olla ihan paikkakunta kohtaista tuo että tekee tuolleen tai oletko ajatellut jos neljättä odotan että eivät siksi kuuntele...tai no ei tuokaan kyllä selitä sitä miksei koska luulisin sen olevan käynnin yksi tarkoitus.
sinuna soittaisin neuvolaan vaikka samantien huomenna ja menisin käymään kuunteluttamassa.