Lääkäri ja potilaan papereiden lukeminen.
Törmäsinhän ilmiöön. Vietiin lapsi lääkäriin, lapsi oli aamun eka potilas. Lääkäri ei ollut edes vilkaissut lapsen papereita. Joutui kokoa ajan kyselemään meiltä esim. niin, sehän oli se oikea puoli, jne.
Ei siinä mitään MUTTA tämä oli ensimmäinen lääkärikäynti diagnoosin jälkeen, tai siis se virallisesti kuultiin tällä käynnillä. Siinä vastaanotolal ei tajuttu antaa palautetta, pitäiskö antaa jälkikäteen?
Vai onko ihan normaalia että lääkäri ei paneudu potilaan papereihin?
Kommentit (15)
ole lukenut niitä lapseni papereita. Ei tiennyt miksi olemme hänen, neurologin vastaanotolla. Olisi ollut todellä tärkeää että lääkäri olisi lukenut ne paperit. Nyt se vastaanottotunti kului siihen, että vähän väliä selas niitä papereita ja kyseli asioita meiltä. Kun jos olisi tutustunut lapseni asiaa, olisi voinut koko tunnin infota meitä lapsemme sairaudesta.
sillä on luultavasti 15 potilasta päivässä, kotonaanko sen olisi niitä pitänyt lukea? Sen vuoksi lääkäri kyseli teiltä, että saisi tietää mistä on kyse. Onko ideaali sitten se, että istut siinä tuppisuuna etkä puhu mitään ja lääkäri kaataa asioita päähäsi?
Kaiken huippu oli terkkarissa (olin harjoittelijana), kun tuli jotain tuollaisia nuivan oloisia potilaita, ja silti lääkäri ystävällisesti tervehti ja hymyili ja yritti olla kohtelias. Ja heti ensimmäiseen kysymykseen (minkä takia olette tullut) vastaus oli: "No eikö se näy sieltä koneelta?" NO EI NÄY!!!! Sen vuoksi se reikä on keskellä naamaa, että sillä voi paitsi vetää sitä pullaa niin myös puhua!
Itselläni on vastaavat kokemukset oman sairauteni tiimoilta. Sairastuin melkein 10 vuotta sitten, ja tämän jälkeen olen käynyt säännöllisesti (vähintään 3kk välein) seurantalabroilla joista sitten soittoaika aina lääkärille. Tämän lisäksi päälle kaikki muut tutkimukset ym.
Luulisi, että näinkin pitkäaikaiselle potilaalle pyrittäisiin ensinnäkin nimeämään omalääkäri. Eli olisi joku sama ihminen joka hoitaisi aina minun asiaani. Tai edes kaksi tai kolme eri lääkäriä. Mutta.
Joka helvatun kerta minulle soittaa sieltä eri lääkäri. Hän on aina täysin pihalla asioistani. Viimeisin soitto meni kutakuinkin näin:
- Tässä on lääkäri se ja se sisuksilta moi.
- No moi.
- Oliko sulla soittoaika?
- Öööö.. No kyllä.
- Mikäs sulla oli ongelmana?
- No ei nyt mitään ongelmaa. Mutta kun oli ne verikoekontrollit.
- Jaa... No mikäs niissä?
- Niin että niitä vastauksia kuulisin mielelläni.
- No ootas (napsuttelua, papereiden selausta...)
- Joo. Ne on kunnossa.
- ....? (Normaalisti sentään on kerrottu mitä arvot näyttää!!!)
- Oliko sulla muuta? Pitäisikö tehdä jotain tutkimuksia?
- No en kuule tiedä. Miten usein niitä nyt olisi hyvä tehdä? Viimeisestähän taitaa olla kaksi vuotta, silloin kaikki oli kunnossa. Onko nyt tarvetta taas tutkia?
- Jaa-a... No ei kai. Onko sulla jotain lääkityksiä?
- .... NOH. Sitä ja sitä aamuin illoin tuon ja tuon verran. (Aargh!!! Mulla on ollut sama lääkitys sen 10 vuotta!!! Eikö voi p*rkele kattoa niistä papereista?!?!?)
- Jaa. No onko muuta?
- No ei ole.
- Pannaan uusi kontrolli 3kk päähän.
- Selvä. Kiitos ja hei.
Siis oikeasti. Minusta aivan ala-arvoista toimintaa. Olen ap kanssasi täysin samaa mieltä siitä, että olisi enemmän kuin miellyttävää, että lääkäri tietäsi potilaastaan edes perustiedot. On masentavaa tajuta puhuvansa ihmisen kanssa, jolla ei ole aavistustakaan potilashistoriastasi, ja jota ei suoraan sanoen voisi vähempää kiinnostaa vointisi ja elämäsi.
Jos lääkäri ei edes tiedä miksi soittaa soittoajalla... Eikä jaksa avata sitä sähköistä sairaskertomustaan nähdäkseen mitä lääkkeitä potilas on syönyt jo kymmenen vuotta samoilla annostuksilla... Huoh.
Ymmärrän ärtymyksesi ap. Paremmin kuin hyvin. Toivottavasti lapsellanne ei ole mitään vakavaa, tsemppiä teille.
N28
Eli koko tunti olisi pitänyt infota sinua sen sijaan että alkuvaiheessa kyseli ja tarkensi ja kartoitti tilannetta? Voi haloo. Tee valitus, riittääpähän sen putiikin lääkäreille taas nauramista aamurapsalla ja kahvitauolla! ;D
Kaltaisiasi pyörii kyseisellä polilla kymmeniä ellei satoja. Lääkärillä on sinulle 5 minuutin soittoaika, ei voi olettaa että sen puitteissa kamalasti perehtyisi. Jos kyse oli vain labroista ja ne olivat kunnossa, niin mihin nyt sitten olet tyytymätön? Olisiko parempi jos olisi kaikki pielessä ja saisit kamalasti tutkimuksia ja huomiota?
Jos haluat kontrollikäynnin, sano että haluat kontrollikäynnin. Jos haluat tietää labra-arvosi, kysy labra-arvojasi. Jos vain vittumaisena epäselvästi mumiset puhelimeen, lääkäri siirtää ajatuksensa jo seuraavaan labrakontrolleilla kävijään, eikä 10 minuutin päästä takuuvarmasti muista edes olemassaoloasi.
eli jos on joku hankalampi tai mielenkiintoisempi vaiva, niin meillä ainakin seurannat on keskitetty samalle ihmiselle. Sinulla ilmeisesti on joku perustylsä juttu, jota hoitaa se jolle nakki napsahtaa.
Tiedoksesi, olen itsekin sh ja tiedän miten nämä asiat voitaisiin asianmukaisesti hoitaa.
eli jos on joku hankalampi tai mielenkiintoisempi vaiva, niin meillä ainakin seurannat on keskitetty samalle ihmiselle. Sinulla ilmeisesti on joku perustylsä juttu, jota hoitaa se jolle nakki napsahtaa.
Oletan, että kun lääkäri soittaa minulle labravastauksia, hän tietää mitä on tekemässä. En oleta mitään "kamalaa perehtymistä", vaan ihan yleistä silmäystä että tietää kenelle soittaa ja miksi. Se on rasittavaa vuodesta ja kuukaudesta toiseen toistaa niitä samoja asioita, kun tiedän varsin hyvin niiden näkyvän siellä tiedoissani.
Kaltaisiasi pyörii kyseisellä polilla kymmeniä ellei satoja. Lääkärillä on sinulle 5 minuutin soittoaika, ei voi olettaa että sen puitteissa kamalasti perehtyisi. Jos kyse oli vain labroista ja ne olivat kunnossa, niin mihin nyt sitten olet tyytymätön? Olisiko parempi jos olisi kaikki pielessä ja saisit kamalasti tutkimuksia ja huomiota?
Jos haluat kontrollikäynnin, sano että haluat kontrollikäynnin. Jos haluat tietää labra-arvosi, kysy labra-arvojasi. Jos vain vittumaisena epäselvästi mumiset puhelimeen, lääkäri siirtää ajatuksensa jo seuraavaan labrakontrolleilla kävijään, eikä 10 minuutin päästä takuuvarmasti muista edes olemassaoloasi.
erikoistuvat lääkärit kiertää osasto- ja polipalvelun väliä, joten vuorossa on aina eri lääkäri. ja sillä luultavasti lukee listalla vain "soittoaika" sille ja sille potskulle. ja syy ettei se tiedä jokaisen kys. potilaan lääkityksiä on se, että ne sähköiset potilastietojärjestelmät on ihan perseestä, eikä niistä mitään löydä. ei esim ole mitään yhtä sivua tai ohjelmaa, mistä näkis potilaan lääkityksen. ja vaikka olisikin, on monesti ihmisillä tapana käydä useammallakin lääkärillä, joten lääkitys ei välttämättä kuitenkaan vastaisi sitä, mitä koneella lukee. eikä esim tk:sta määrätyt lääkkeet missään sairaalan koneella näy. tai mitkään muutkaan paperit.
nopeampaa se on potilaalta iteltään kysyä että kuule, mitäs lääkkeitä nyt käytät, kun ettiä sieltä loputtomasta suosta niitä mahdollisesti vanhentuneita tietoja. ja puhelinkontrollien tarkoitus on kai seuloa niitä, joilla oireet on mahdollisesti muuttuneet tai pahentuneet ja kartoittaa sitä, että tarttisko tulla ihan käymään siellä vai ei.
Jollakin potilaalla voi olla potilaskertomuksia usean sadan sivun verran- ei voi olettaa, että ne luettaisiin joka kerta. Ap:lle kysymys- tekikö neurologi vastaanotolla jonkin virheen. Miksi olet niin kiusaantunut siitä, että hän kyseli teiltä asioita. Eikös se vaan ole hyvä, kun kysytään?
Anteeksi nyt vaan, mutta minkä ihmeen takia asioita pitää jauhaa ja jauhaa. JOs labrat on normaalit ja niistä on soitto niin eikö riitä, että puhelimessa sanotaan, että kaikki ok. KOhta puolet joka ikäluokasta pitää kouluttaa lääkäreiksi, että joka ikiseen ihmiseen voidaan joka ikisessä tilantessa perehtyä niin maan perusteellisesti. Miehille asiat on monesti paljon selvempiä- ihan kaikkea ei tarvitse päivitellä ja jauhaa ja jauhaa ja jauhaa...
Meillä se vaan toimii, esim. labrat on aina tulostettuna siihen pot.papereiden päälle valmiiksi ja lääkäri on ne katsonut ennenkuin soittaa asiakkaalle. Nämä siis on yleensä jo edellisenä päivänä hoidettu valmiiksi. Samoin lääkäri aina vilasee viimeisen tekstin ennen soittoaan (minne yleensä se lääkityskin kirjattu) jotta tietää missä mennään. Eikä tämä todellakaan vie liikaa aikaa, sillä kiirettä on meidänkin osastolla. (tämä vaan huomioksi, ettei siihen kiireeseen voi aina vedota).
Asiat vaan voi hoitaa hyvin - tai sitten huonosti.
erikoistuvat lääkärit kiertää osasto- ja polipalvelun väliä, joten vuorossa on aina eri lääkäri. ja sillä luultavasti lukee listalla vain "soittoaika" sille ja sille potskulle. ja syy ettei se tiedä jokaisen kys. potilaan lääkityksiä on se, että ne sähköiset potilastietojärjestelmät on ihan perseestä, eikä niistä mitään löydä. ei esim ole mitään yhtä sivua tai ohjelmaa, mistä näkis potilaan lääkityksen. ja vaikka olisikin, on monesti ihmisillä tapana käydä useammallakin lääkärillä, joten lääkitys ei välttämättä kuitenkaan vastaisi sitä, mitä koneella lukee. eikä esim tk:sta määrätyt lääkkeet missään sairaalan koneella näy. tai mitkään muutkaan paperit.
nopeampaa se on potilaalta iteltään kysyä että kuule, mitäs lääkkeitä nyt käytät, kun ettiä sieltä loputtomasta suosta niitä mahdollisesti vanhentuneita tietoja. ja puhelinkontrollien tarkoitus on kai seuloa niitä, joilla oireet on mahdollisesti muuttuneet tai pahentuneet ja kartoittaa sitä, että tarttisko tulla ihan käymään siellä vai ei.
Ap:lle kysymys- tekikö neurologi vastaanotolla jonkin virheen. Miksi olet niin kiusaantunut siitä, että hän kyseli teiltä asioita. Eikös se vaan ole hyvä, kun kysytään?
Ap:n lapsi oli saanut diagnoosin. Ap oletti, että hän saa nyt erikoislääkäriltä infoa aiheesta. Siksi oli annettu tunnin aika. Nyt aika meni ilmeisesti isolta osalta siihen, että lääkäri kyseli ap:lta asioita, kun olisi pitänyt mennä toisin päin. Kyllä tämä on jo rahan haaskausta. Ihan turha tunnin käynti. Olisi vaikka tuostakin ajasta käytetty 10 min siihen papereiden lukemiseen, niin olisi voitu seuraavat 50 min käyttää itse asiaan.
ap