Paljonko te muut YH:t saatte elatusmaksua lapsesta?
Itse saan 170e kk ja osallistuu harrastusmaksuihin myös.
Olen alkanut miettiä että onko tämä melko vähän?
Ex:n tarkkoja tuloja en tiedä, mutta ei mitenkään kauhean huonot voi olla...
Kommentit (33)
viikko-viikko -tilanteissa on oikeudellinen (ja taloudellinen) murha etävanhempaa kohtaan.
Lapsen kuluihin kuuluu mm. osa vuokrasta, hoitomaksut, ruuat harrastukset, vakuutukset lelut ja vaatteet.
Yksihuoltajana on aika tiukoilla, vaikka mies maksaisikin jonkun 170€ verran. Yhden lapsen äitinä ei juurikaan saa tukina muuta kuin yh-korotuksen. Mulla menee puolet palkasta jo vuokraan.Elatusmaksut lasketaan suhteessa tuloihin ja jos mies tienaa enemmän, niin hän myös osallistuu lapsen elatukseen suuremmalla summalla. Pitäisi olla ihan itsestään selvää.
Selvitätkö mitä tarkoitat? Jos kulut menee puoliksi suhteessa tuloihin, niin miksi etävanhempi on tiukemmilla. Menoja tietty on enemmän, kun lapsella kaksi huonetta jne mutta..?
viikko-viikko -tilanteissa on oikeudellinen (ja taloudellinen) murha etävanhempaa kohtaan.
Lapsen kuluihin kuuluu mm. osa vuokrasta, hoitomaksut, ruuat harrastukset, vakuutukset lelut ja vaatteet.
Yksihuoltajana on aika tiukoilla, vaikka mies maksaisikin jonkun 170€ verran. Yhden lapsen äitinä ei juurikaan saa tukina muuta kuin yh-korotuksen. Mulla menee puolet palkasta jo vuokraan.Elatusmaksut lasketaan suhteessa tuloihin ja jos mies tienaa enemmän, niin hän myös osallistuu lapsen elatukseen suuremmalla summalla. Pitäisi olla ihan itsestään selvää.
Niin lapsen kuluiksi etävanhemman luona asuttaessa lasketaan 45€ /kuukausi (0-6v). Toisinsanoen KAIKKI MUUT KULUT lasketaan äidin menoiksi, joka saa myös esimerkiksi vuokratukea lasten määrän perusteella.
Tästä summasta (45€) etävanhemman tulisi kustantaa lapsen kaikki eläminen luonaan, mukaan lukien asuminen, ruoka, kuljetuskustannukset, vaatteet.
Sääntö on täysin kohtuuton, ja johtaa etävanhemman kannalta kestämättömään tilanteeseen.
lapsen isä ei osallistu mihinkään kustannuksiin eikä näytä edes haluavan tavata lastaan.
Isä ei maksa elatuksia ja vaikka maksaisi niin summa olisi 300€.
Meillä miehen kanssa samat tulot, mutta koska minulla omistusasunto ja miehellä erohetkellä toinenkin lapsi joka saa elatustukea sekä vuokra-asunto. Minulla 70€ elatusvastuusta.
Mutta nyt toinen lapsi on täyttänyt 18 ja lopettaa koulun keväällä sekä mies muuttanut yhteen venäläisen tyttöystävänsä kanssa niin aion vaatia selvitystä että mikä olisi nyt oikea summa maksaa elaria. Edellinen päätös piti hakea oikeudesta voi olla ettei mies ole vieläkään yhteistyökykinen...
Korjaan edelliseen 70% elatusvastuusta...
Ei
Minulla 70€ elatusvastuusta.
pari indeksitarkistusta siihen on tullut. Exä ei osallistu mihinkään muuhun.
Mä saan Kelasta sen minimin 126euroa.. Ei kuulema tule korotuksia, koska isän pitäisi allekirjoittaa uusi sopimus ennen mitään indeksikorotuksia.
Mutta aivan sama, eipä halua osallistua lapsen elämään muutenkaan, joten jos saan itse nauttia lapsen seurasta joka päivä niin voin hänet itse elättääkkin. Tämä ei siis ole valitus pienestä elareista, vaan ihmettelen miten Kelan minimi elarit voi olla eri summia?
kun sairasteli vuoden KELAn päivärahalla, makso 130 e. Nyt kun on tössä, nosti takaisin 150 euroon.
1 lapsi
T: Se kysyjä
Niin lapsen kuluiksi etävanhemman luona asuttaessa lasketaan 45€ /kuukausi (0-6v). Toisinsanoen KAIKKI MUUT KULUT lasketaan äidin menoiksi, joka saa myös esimerkiksi vuokratukea lasten määrän perusteella.
Tästä summasta (45€) etävanhemman tulisi kustantaa lapsen kaikki eläminen luonaan, mukaan lukien asuminen, ruoka, kuljetuskustannukset, vaatteet.
Sääntö on täysin kohtuuton, ja johtaa etävanhemman kannalta kestämättömään tilanteeseen.
Mä saan Kelasta sen minimin 126euroa.. Ei kuulema tule korotuksia, koska isän pitäisi allekirjoittaa uusi sopimus ennen mitään indeksikorotuksia. Mutta aivan sama, eipä halua osallistua lapsen elämään muutenkaan, joten jos saan itse nauttia lapsen seurasta joka päivä niin voin hänet itse elättääkkin. Tämä ei siis ole valitus pienestä elareista, vaan ihmettelen miten Kelan minimi elarit voi olla eri summia?
Minimimaksu on noussut aina joskus ja esim. itse saan n. 130 euroa (päätös vuodelta 2007). Ensimmäistä indeksikorotusta ei tule, eli vaikka minimi nousi n. 136 euroon, saan edelleen tuon 2007-tason maksun...
Kuvittelee että lapset asuu ilmaiseksi vai miten meinaa että 300€ riittää asumiseen, päivähoitoon, harrastuksiin ja peruskuluihin. Kyllä tuo äiti ainakin sen 170€ itsekin jotuu lapsen kuluihin laittaman, joten eiköhän ole ihan toisinpäin että isä maksattaa kulut äidillä ja vain nauttii siitä että on lapsi.