Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olet 50-70 -vuotiaista?

Vierailija
25.09.2009 |

Onko oikein, että tuolla porukalla on KAIKKI tässä yhteikunnassa? IHAN KAIKKI.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
25.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla voi olla maksetut asunnot ja lapset jo isoja,

on aikaa ja rahaa matkustella ym.

Toisilla on monenlaista sairautta ja murhetta, on erottu, yhteys lapsiin katkennut, jäänyt työttömäksi, talo mennyt ym.

Ei voi niin musta-valkoisesti sanoa, että kaikilla jotain.

Vierailija
2/46 |
25.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kaikkihan haluavat olla nuoria, jolloin nuo muut asiat menettävät merkityksensä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
25.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta on myös köyhiä suuriin ikäluokkiin kuuluvia, kuten minun vanhempani.

Vierailija
4/46 |
25.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollessaan sinun ikäisiäsi eivät vaatineet itselleen kaikkea mahdollista heti. He ovat tehneet valtavasti työtä ja monet varmaan olleet työttöminäkin. Kun he olivat lapsia, heitä opetettiin kunnioittamaan ja katsomaan ylöspäin vanhempia ihmisiä ja palvelemaan toisia. Nyt he ihmettelevät, miksi heidän taas pitäisi kunnioittaa ja katsoa ylöspäin - sinun ikäisiäsi.

Vierailija
5/46 |
25.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varsinaisesti pidä tuon ikäryhmän ihmisistä erityisesti. Heidän joukostaan löytyy niin kovin paljon tosi ikäviä ja ilkeitä tyyppejä.

Vierailija
6/46 |
25.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden: osaton, rooliton, yksinäinen, raha-ton, jatkuva kiputila päällä...

On kuitenkin ihan ok näköinen eikä kukaan epäile, että sitä mikään vaivaisi...mutta elämänlaatua ei ole palan vertaakaan...

Vanha voi olla paremman näköinenkin kuin joku nuorempi...ja sairaus näkyy ulospäin tai sitten ei...

Vierailija
7/46 |
25.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollessaan sinun ikäisiäsi eivät vaatineet itselleen kaikkea mahdollista heti. He ovat tehneet valtavasti työtä ja monet varmaan olleet työttöminäkin. Kun he olivat lapsia, heitä opetettiin kunnioittamaan ja katsomaan ylöspäin vanhempia ihmisiä ja palvelemaan toisia. Nyt he ihmettelevät, miksi heidän taas pitäisi kunnioittaa ja katsoa ylöspäin - sinun ikäisiäsi.

Sehän siinä onkin. Nuo eivät ole ikinä olleet työttöminä. Eivät myöskään aliedustettuina eduskunnassa. Eivät myöskään pätkätyöläisinä tai lakisääteisen eläkkeensä totaalista poistamista huolehtivina hakattuina koirina.

Toisaalta nuo eivät myöskään ole olleet sodassa, ja pula-aikanakin ovat olleet maksimissaan teini-ikäisiä.

IKÄLUOKKA JOKA PÄÄSI HELPOMMALLA KUIN MUUT. IKÄLUOKKA, JOKA SAI KAIKEN.

Vierailija
8/46 |
25.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuskinpa tuo asia ihan noin on. Äitini täytty just 70v. lapsuus sodan varjossa ainaista pelkoa sekö helppoa? Isä kuoli kun äitini oli 4v sodassa saamiinsa vammoihin. Pikkusisko ja isoveli kuolivat keuhkotautiin ja isosisko sairastui polioon ja kaikki vuoden sisällä. Tämäkö helppoa!

nuoruus ja aikuis ikä todellista työntekoa maatalossa jossa vesi kannettiin sisälle ja likavesi piti myös kantaa ulos. pyykki pestiin jokirannassa KÄSIN tai jäällä avannossa tätä kesti aina 60-luvulle.Kovan työn takia nyt tosi sairas ja kipeä, näitäkö kadehditte?

Eläke ihan minimi josta menee melkein puolet lääkkeisiin lopulla sitten kituuttaa että jotenkin pärjää. Ei varmasti valita ja on iloinen. ONKO SE VÄÄRIN. Kyllä me saisimme olla kiitollisia tälle sukupolvelle eikä kadehtia, todella lapsellista kasvakaa aikuisiksi.

Vierailija
9/46 |
25.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuskinpa tuo asia ihan noin on. Äitini täytty just 70v. lapsuus sodan varjossa ainaista pelkoa sekö helppoa? Isä kuoli kun äitini oli 4v sodassa saamiinsa vammoihin. Pikkusisko ja isoveli kuolivat keuhkotautiin ja isosisko sairastui polioon ja kaikki vuoden sisällä. Tämäkö helppoa!

nuoruus ja aikuis ikä todellista työntekoa maatalossa jossa vesi kannettiin sisälle ja likavesi piti myös kantaa ulos. pyykki pestiin jokirannassa KÄSIN tai jäällä avannossa tätä kesti aina 60-luvulle.Kovan työn takia nyt tosi sairas ja kipeä, näitäkö kadehditte?

Eläke ihan minimi josta menee melkein puolet lääkkeisiin lopulla sitten kituuttaa että jotenkin pärjää. Ei varmasti valita ja on iloinen. ONKO SE VÄÄRIN. Kyllä me saisimme olla kiitollisia tälle sukupolvelle eikä kadehtia, todella lapsellista kasvakaa aikuisiksi.

Tämän päivän 20-30 -vuotiaat tulevat saamaan valtiolta luultavasti nolla euroa eläkettä. Lakisääteiset eläkejärjestelmät poistetaan liian kalliina. Siinäpä varsin kadehdittava kohtalo sinullekin mietittäväksi.

Vierailija
10/46 |
25.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

IKÄLUOKKA JOKA PÄÄSI HELPOMMALLA KUIN MUUT. IKÄLUOKKA, JOKA SAI KAIKEN. tuskinpa tuo asia ihan noin on. Äitini täytty just 70v. lapsuus sodan varjossa ainaista pelkoa sekö helppoa? Isä kuoli kun äitini oli 4v sodassa saamiinsa vammoihin. Pikkusisko ja isoveli kuolivat keuhkotautiin ja isosisko sairastui polioon ja kaikki vuoden sisällä. Tämäkö helppoa! nuoruus ja aikuis ikä todellista työntekoa maatalossa jossa vesi kannettiin sisälle ja likavesi piti myös kantaa ulos. pyykki pestiin jokirannassa KÄSIN tai jäällä avannossa tätä kesti aina 60-luvulle.Kovan työn takia nyt tosi sairas ja kipeä, näitäkö kadehditte? Eläke ihan minimi josta menee melkein puolet lääkkeisiin lopulla sitten kituuttaa että jotenkin pärjää. Ei varmasti valita ja on iloinen. ONKO SE VÄÄRIN. Kyllä me saisimme olla kiitollisia tälle sukupolvelle eikä kadehtia, todella lapsellista kasvakaa aikuisiksi.

Tämän päivän 20-30 -vuotiaat tulevat saamaan valtiolta luultavasti nolla euroa eläkettä. Lakisääteiset eläkejärjestelmät poistetaan liian kalliina. Siinäpä varsin kadehdittava kohtalo sinullekin mietittäväksi.

Kuinka vanha olet? Häpeä.

Vierailija
11/46 |
25.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunnallinen, poliittinen ja taloustieteellinen tosiasia on, että historian kuluessa aina jotkin ikäluokat saavat enemmän valtaa ja omaisuutta ja hyvinvointia, jotkin vähemmän. Tätä sukupolvien hyvinvoinnin kasautumista on tutkittu enemmänkin esimerkiksi ranskalaisessa akateemisessa tutkimuksessa.

On vain tosiasia, jos sanoo, että tämänhetkiset 50-70 -vuotiaat pääsivät ja pääsevät ikäluokkana helpommalla kuin sitä nuoremmat tai vanhemmat. Ja saivat ja saavat valtiolta rahaa enemmän kuin sitä nuoremmat tai vanhemmat.

Vierailija
12/46 |
25.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

50-70 vuotiaissa on paljon ihmisiä, jotka ovat todella saaneet kaiken helpolla. On aina ollut vakituinen työ, halvat asunnot, varaa kesämökkeihin ja matkusteluun jne.

Itse valmistuin suoraan laman alkuun ja työttömäksi 20 vuotta sitten. Oli todella tuskien taival aloittaa itsenäinen aikuisen elämä kun ei ollut työtä eikä asuntoa. Enkä ole vakipaikkaa saanut vieläkään vaan pätkästä pätkään on joutunut menemään. Ei koskaan varmuutta seuraavan kuukauden tuloista.

Vierailija
13/46 |
25.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isäni on sotaorpo, joka joutui pakenemaan sotaa vieraaseen maahan. On ollut sukulaisten heittopussina, ja kovalla vaivalla on hankkinut itselleen korkean koulutuksen, vaikka välillä oli opiskeluaikana päiviä, jolloin ei ollut ruokaa, vaan isäni on juonut julkisista vessoista vettä.

Isäni on nitojalla korjannut vaatteitaan, ja elänyt hyvin niukan nuoruuden, jotta pystyisi meille tarjoamaan yltäkylläisen lapsuuden ja nuoruuden. Ja siihen hän tosiaan pystyi.

Äitinikin syntyi sodan keskelle, joutui kasvamaan aika omin nokin, kun ei lapsista niin paljoa ehditty siihen aikaan huolehtimaan.

Nuorina aikuisina vanhempani olivat taloudellisesti tiukoilla, kun asuntolaina piti maksaa viidessä vuodessa pois. Äiti oli kotona, ja koko isän nettopalkka meni lainaan. Me elimme isän työmatkoista tulevilla päivärahoilla.

Kun minä opiskelin, vanhempani järjestivät minulle ilmaisen asunnon, sain heiltä kuukausirahaa, ja vielä rahaa myöhemmin ensiasunnon ostoon. Samoin oman mieheni vanhemmat ovat tukeneet meitä asunnonostoissa ja muutenkin.

Minä ainakin pidän ihan käsittämättömänä ap:n väitteitä, ja uskon, että sota-aikana syntyneet vanhempani olisivat varmasti vaihtaneet isän vakituisen viran milloin tahansa eläviin vanhempiin isälleni.

Meillä on mieheni kanssa muuten molemmilla vakituiset virat, joten ei se nykyäänkään niin hirveää ole.

Vierailija
14/46 |
25.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

helpompaa että valinnan mahdollisuuksia oli vähemmän. Sitä käytiin joku kansakoulu ja mentiin työelämän ja sitä rataa. Joku vähän paremmista oloista lähtenyt pääsi yliopistoon. Yksilön harteille ei sälytetty niin paljon syylisyyttä omista valinnoista, kuten nykyään. Olot olivat köyhemmät ehkä mutta myös yksinkertaisen helpot.

Vierailija
15/46 |
25.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä 50 v ole vanha!!

Vierailija
16/46 |
25.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka välillä oli opiskeluaikana päiviä, jolloin ei ollut ruokaa, vaan isäni on juonut julkisista vessoista vettä.

Itse olen dyykannut ruokakaupan roskiksia opiskeluaikoina, jotta rahat riittää.

Nuorina aikuisina vanhempani olivat taloudellisesti tiukoilla, kun asuntolaina piti maksaa viidessä vuodessa pois. Äiti oli kotona, ja koko isän nettopalkka meni lainaan.

Jaa. Nykyään lainanmaksuun menee kolmekymmentäviisi vuotta.

Kun minä opiskelin, vanhempani järjestivät minulle ilmaisen asunnon, sain heiltä kuukausirahaa, ja vielä rahaa myöhemmin ensiasunnon ostoon. Samoin oman mieheni vanhemmat ovat tukeneet meitä asunnonostoissa ja muutenkin.

Olet siis rahalla hallittu alamainen. Mahdatko edes käsittää, että juuri tätä tarkoitin aloituksessani?

Meillä on mieheni kanssa muuten molemmilla vakituiset virat, joten ei se nykyäänkään niin hirveää ole.

Eli et siis tiedä millaista on olla pätkätyöläinen tai työtön, vaan puhut vain luuloistasi?

Vierailija
17/46 |
25.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ton ikäisillä on ollut aika tiukka lapsuus, sodassa vaurioittuneet iäst, jotka joi rahat. Koulutusta ei kauheasti saanut, ja moni joutui lähtemään Ruotsiin töihin. 60-luvulla sosiaalihuolto oli lapsen kengissä ( todellakin, suurin apu oli kumiteräsaappaat kunnalta), lapsuus oli aika kurja. Sitten on ollut työttömyyttä, useimpia ammatteja. Ostaneet sitten kovasti säästäen vanhan omakotitalon ja sitä on sitten rempattu.

Vierailija
18/46 |
25.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja opintoraha, varsinaista nälkää ei tarvitse nähdä, jos puuro kelpaa.

Ja kukaan ei ole minua hallinnut ja pitänyt alamaisena, vaikka minua onkin autettu. Et taida ap ymmärtää mitä on rakkaus lapseen. Minun vanhempani eivät ole minun valintoihini sekaantuneet, vaikka ovatkin tukeneet.

Ja kuka käyttää lainan maksuun 35 vuotta? Ei ole lähellä keskiarvoa. Ja nimenomaan, pitkät laina-ajat ovat lainanottajan etu, koska silloin rahaa riittää muuhunkin kuin lainanmaksuun. Kyllä nuorilla perheillä nyt on korkeampi elintaso kuin 70-luvulla, se on ihan selvä. Me elämme yltäkylläisyyden keskellä.

Ja tiedän, millaista on olla pätkätyöläinen, olen sellainen ollut. Ja pätkästä on seurannut toisia pätkiä, ja sitten aikanaan virka. Näin on käynyt kaikille tutuilleni.

Se mikä minua suututtaa nuoremmissa ikäpolvissa, on tuo työtä halveksuva asenne, kun puhutaan paskaduunista. Se on minusta loukkaavaa niitä ihmisiä kohtaan, jotka kannattelevat tätä yhteiskuntaa omalta osaltaan tekemällä suorittavaa työtä. Ja todella typerää muutenkin, miten ihmeessä nämä nykyiset nuoret kuvittelevat yhteiskunnan jatkossa toimivan, kun ei tarvita paskaduuneja, kun voi ottaa vastaan kansalaispalkkaa.

vaikka välillä oli opiskeluaikana päiviä, jolloin ei ollut ruokaa, vaan isäni on juonut julkisista vessoista vettä.

Itse olen dyykannut ruokakaupan roskiksia opiskeluaikoina, jotta rahat riittää.

Nuorina aikuisina vanhempani olivat taloudellisesti tiukoilla, kun asuntolaina piti maksaa viidessä vuodessa pois. Äiti oli kotona, ja koko isän nettopalkka meni lainaan.

Jaa. Nykyään lainanmaksuun menee kolmekymmentäviisi vuotta.

Olet siis rahalla hallittu alamainen. Mahdatko edes käsittää, että juuri tätä tarkoitin aloituksessani?

Eli et siis tiedä millaista on olla pätkätyöläinen tai työtön, vaan puhut vain luuloistasi?

Vierailija
19/46 |
26.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

1990-luvun alussa useat jäivät työttömiksi eikä senkään jälkeen ole ollut haluttua työvoimaa, kuka sitä nyt yli viisikymppisen palkkaisi kun on nuorempiakin tarjolla.

Elivät vaatimattomasti, nykyajan nuorilla on oltva asunnoissa tietokoneet, isot televisiot, astianpesukoneet, uudet isot autot yms. jotka vievät rahaa.

Nykyaikana on halpaa lähteä ulkomaille, sentillä saat lennon yms.

Ulkomaanmatkailu muualle kuin lähimaihin alkoi yleistyä koko kansan huviksi vasta 70-80-luvulla, sitä ennen se oli lähinnä varakkaampien harrastus.

Vierailija
20/46 |
26.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain jos oli rahaa. Vielä 1950-luvulla syntyneissä on niitä, jotka eivät päässeet oppikouluun kun ei perheellä ollut varaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan