Vauvan liikkeet ei tunnu enää kunnolla.
Olen viikolla 21+5. Vauvan liikkeet ovat tuntuneet nyt noin kaksi - kolme viikkoa, viime aikoina päivittäin selvästi ja melko voimakkaina, varsinkin makean syömisen jälkeen.
Eilen illasta tähän päivään ei ole selviä liikkeitä tuntunut lainkaan, ainoastaan ruoan jälkeen kuulostelemalla tunsin pari hentoa potkua. Tässä yritän itseäni rauhoitella, paniikki alkaa pikku hiljaa nousta..
Voiko vauva olla kääntynyt eri asentoon, että liikkeet tuntuvat heikommin?
Tai voiko vauva olla yksinkertaisesti niin väsynyt, ettei sen takia liikkeitä ole tuntunut?
Vai onko vauvan uni-valverytmi nyt niin kehittynyt, että nukkuu aina, kun olen liikkeellä ja on herännyt kun olen itse nukkunut? Olen ottanut muutamat pitkät torkut tänään..
Mitään muuten kummallista ei ole tapahtunut (kipua, vuotoa ym..). Olenko vain vainoharhainen? Olenhan?
Kommentit (10)
Olen itse ihan samanlainen, viikkoja hieman enemmin. Aina kun vauva on päivän rauhallisempi, alan huolestua. Vaikka tiedän, ettei tarvitse tässä vaiheessa huolestua. Vauva tosiaan on joskus sellaisessa asennossa, esim. selkä vatsaasi vasten, että liikkeet eivät tunnu.
Mulla oli välillä sellaisia kausia että vauva liikkui todella vähän. Päiväsaikaan ei juuri ollenkaan ja iltasella sitten saattoi muutama liike tuntua. Mutta jos sinua itseäsi todella paljon asia pelottaa/häiritsee niin voit käydä neuvolassa / terveyskeskuksessa kuunteluttamassa sydänäänet.
Ja liikkeet on sen verran hentoja vauvan erikoisen asennon vuoksi, etten kunnolla tunne vauvan liikkeitä kun makuulla ollessa tai vauvan ollessa tosi aktiivinen.
Eli kyllä se asento tosi paljon merkitsee siihen miten liikeet tuntee. Jos vauva on esim. selkä edellä, potkut tuntuu tosi huonosti.
Älä siis sure, kyllä kaikki on varmasti ihan hyvin kun muutaman liikkeen tunsit. Pieni vinkki, laitan usein kaukosäätimen tai kännykän vatsan päälle, siitä näkee nekin liikkeet, mitä ei tunne. :)
Jos ja kun haluat mennä asian kanssa lääkäriin, niin ne kysyvät ekaksi liikeseurannasta. Muistaakseni se oli 10 liikettä kun pitää tuntua yhden tunnin aikana kyljellään maaten. Jos ei tunnu kymmentä, niin sitten käännetään toinen kylki ja mitataan uudestaan. Tuon ikäisenä sikiö saattaa jo nukkuakin pitkiä aikoja, mutta kuulemma tuon kahden tunnin seurannan aikana sen pitäisi ainakin jossakin vaiheessa olla sen varran hereillä, että liikkeitä tuntuu.
Ja tosiaan esimerkiksi istukan sijainti vaikuttaa tuntemuksiin. Mulla oli istukka etuseinässä, joten kaikki liikkeet tuntu ainoastaan sivuissa. Ja kun vauva jossain vaiheessa asettui tietylle kyljelle, eikä enää mahtunut kääntymään, niin tunsin käytännössä ainoastaan toiselle puolella osuvat potkut ja niitä ei kyllä ollut aina kovin paljon... :)
vauva ei "vastannu" edes töykkäisyihin. Soitin neuvolaan ja käskivät tulla kuunteluttaa sydänäänet, muistan vieläkin kun poljin pyörällä ja itkeä pillitin koko matkan..
No sieltä se tasainen jumpsutus vaan kuului, ja ihan neuvolan ovella kun olin lähdössä pois, alkoi mieletön potkusarja - ihan ku "hahahaa, jekutinpas sua äiti" :D
Minulle neuvolassa sanoi, ettei sitä tarvitse tehdä kuin vasta olikohan se viikolla 30. Eli tuskin tuossa vaiheessa vielä kysyvät siitä.
Kiitos myötätunnosta ja neuvoista. :)
Täytyykin tuo liikeseuranta tehdä, uskoisin kyllä, että ne kymmenen liikettä tuntuu. Kaiken pitäisi kyllä muuten kunnossa olla, juuri viime perjantaina kävimme rakenneultrassa, jossa kellisteli pikkuinen tyttö.
sydänäänet, niin saat mielenrauhan viikonlopuksi. Itse kävin esikoiselta useammankin kerran, kun oli superrauhallinen tytsi vatsassa.
kun ihmettelin miksei vauva liikkunut yhtään moneen päivään, on kuulemma täysin normaalia. tuo liikelaskenta ei päde, niin paljon ei tarvitse liikkua.
toisaalta samoilla viikoilla ystävälläni kuoli vauva kohtuun joten käy huomenna neuvolassa kuunteluttamassa sydänäänet niin saat viikonlopun olla rauhassa.
tuskin siis mitään mut oman mielenrauhas takia!
Itse tuossa luettelit useita hyviä syitä tilanteeseen. Itse esikoista odottaessani kävin ä-polilla kun tilanne oli tuo. Mitään poikkeavaa ei löytynyt.