Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1,5-vuotias naama menosuuntaan autossa?

Vierailija
24.09.2009 |

En käännä, jos keksitte jonkin muun ratkaisun ongelmaan:

Eli tuo pikkuriiviö teloo koko ajan vieressä istuvaa veljeään, siis potkii kengät jalassa naamaan lähinnä. meillä on siis kolme istuinta autossa, ja tuo pienin istuu toisessa reunassa, isoin lapsista istuu keskellä. Tuon vieressä istuvan matkanteko on kyllä aikamoista varuillaan oleilua, ja jatkuvaa pienemmän "paimentamista", kun pienin tietty hakee huomiota tuolla inhottavalla käytöksellään. Isomman olen käskenyt ottaa pientä napakasti nilkasta kiinni ja sanomaan, ettei saa potkia ja siis estämään telominen, mutta tilanne ei ole muuttunut miksikään puolessa vuodessa.

Eli apuva, tai lapsi kääntyy.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapset on jo 4 ja 6, joten muistikuva on että 1,5-v on ihan vauva vielä.

Vierailija
2/12 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä noinkin pientä,kun kyseessä oli rusinat:))Meinasin kirjoittaa myös toisesta hullusta asiasta,joka meillä auttoi. Kun riehuminen alkoi, aloin laulaa tosi suureen ääneen kaikkea mahdollista...siis keksin itse "puupaa puupaa auto ajaa yms ihan järjetöntä. mekastus loppui(en tosin tiedä voiko joku liikennevaloissa kuulla jaa toimittaa hoitoon:))

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennenkuin kääntää istuinta! =D

Itse pidän turvallisuussyistä istuinta selkä menosuuntaan melkein kaksivuotiaalla lapsella. Monet ystävät ovat kääntäneet istuimen jo yksivuotiailta.

Mutta eipä tässäkään auta muuta kuin sanonta: niin makaa kuin petaa. Jos istuimen kääntää, ainakin itse ajelisin sen jälkeen kädet ristissä toivoen ettei törmäystä tulisi. ja nokkakolareita kun suurin osa tämän maan kolareista valitettavasti on, tai ojaan ajoja.

Vierailija
4/12 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tosiaan, istuvat kaikki naama menosuuntaan. En näe siinä suurta ongelmaa, pahempi ongelma oli, kun nuorin oli selkä menosuuntaan ja a) potki jatkuvasti isoveljeään naamaan, b) karjui kaikki pidemmät automatkat kun ei nähnyt tuolistaan mitään ja c) kärsi matkapahoinvoinnista.

Nää kaikki helpotti kun käännettiin pikkunappulakin matkustamaan naama menosuuntaan.

Ja ennenkuin vauhkoojat ennättää tähänkin ketjuun: muualla maailmassa kukaan yli 1v lapsi ei matkusta autossa selkä menosuuntaan.

Vierailija
5/12 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äläkä välitä niistä tuomitsijoista jotka tulevat sinulle tähän ketjuun saarnaamaan siitä, kuinka lapsen pitää istua vähintään kouluikään saakka selkä menosuuntaan. Lapsihan teillä kuitenkin istuisi asianmukaisessa turvaistuimessa, joten ei hätää!

Vierailija
6/12 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koskahan ne vauhkoojat ilmestyy???

Itsekin jo harkitsen kääntämistä. Mutta koetan vielä kaksi vuotiaaksi kestää. Aika kauheaa on tuo matkapahoinvointi.

Vierailija
7/12 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositus suomessa on selkä menosuuntaan. Saksassa suositus on esim.erilainen. Tämä perustuu tilastoihin kolarityypeistä ja parhaasta mahdollisesta selviytymisestä niistä. On myös olemassa istuin(isofix saksalainen), jonka rakenne tukee parhaalla mahdollisella tavalla lapsen niskaa vaikka kasvot ovat menosuuntaan. En tiedä missä nopeuksissa toimii parhaiten.

En ole mikään kiihkoilija, mutta suomessa on lasten liikenneturvallisuuteen kiinnitetty paljon huomiota ja se on hyvällä tasolla (esim. turvaistuiten käyttö). Itsekin muualla maailmassa asuneena tiedän, että suosituksen ovat erilaisia, mutta myös jälki sen mukaista...ei edes istuimia käytetä kaikissa maissa.

Kokeile rusinoilla tms. lahjomista. Palkkio, kun istuu kunnolla...meillä toimi. Kengät pois ettei voi potkia ja "häirikkö" istumaan reunaan. Myös sellainen peili, josta itse näkee lasten touhut, auttaa(jos ei tuijottele liikaa).

Meillä tosin myös yksi tuttavaperhe käänsi istuimen,kun lapsi voi pahoin. Siinä ei muu auttanut.

Tsemppiä teille

Vierailija
8/12 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositus suomessa on selkä menosuuntaan. Saksassa suositus on esim.erilainen. Tämä perustuu tilastoihin kolarityypeistä ja parhaasta mahdollisesta selviytymisestä niistä. On myös olemassa istuin(isofix saksalainen), jonka rakenne tukee parhaalla mahdollisella tavalla lapsen niskaa vaikka kasvot ovat menosuuntaan. En tiedä missä nopeuksissa toimii parhaiten. En ole mikään kiihkoilija, mutta suomessa on lasten liikenneturvallisuuteen kiinnitetty paljon huomiota ja se on hyvällä tasolla (esim. turvaistuiten käyttö). Itsekin muualla maailmassa asuneena tiedän, että suosituksen ovat erilaisia, mutta myös jälki sen mukaista...ei edes istuimia käytetä kaikissa maissa. Kokeile rusinoilla tms. lahjomista. Palkkio, kun istuu kunnolla...meillä toimi. Kengät pois ettei voi potkia ja "häirikkö" istumaan reunaan. Myös sellainen peili, josta itse näkee lasten touhut, auttaa(jos ei tuijottele liikaa). Meillä tosin myös yksi tuttavaperhe käänsi istuimen,kun lapsi voi pahoin. Siinä ei muu auttanut. Tsemppiä teille

itsekin olen toki sitä mieltä, että selkä menosuuntaan olisi parempi vaihtoehto, varsinkin kun ei ole pahoinvointia tms.

Kyseinen lapsi ei kyllä yhtään usko autossa mun sanaani, eli vaikka mä näkisin mitä se tekee, ei siitä ole mitään apua, jos en pysty pysäyttämään autoa, ja silloinkin homma toimii sen hetken, kun olen oikeasti siinä vieressä. Tuota lahjomista täytynee kokeilla.

Vierailija
9/12 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on tosiaan kiinnitty muita maita enemmän huomiota lasten liikenneturvallisuuteen, siksi muualla on lepsummat suositukset. Ja tietenkin kolarityypit vaikuttavat myös suosituksiin (Suomessa suurin osa kovemmilla nopeauksilla ajettavista kolareista on nokkakolareita, jolloin selkämenosuuntaan säästää juuri niskaa, kun taas esim. keski-euroopassa suurin osa kovilla nopeuksilla ajetuista kolareista on peräänajoja, jolloin taas naama-menosuuntaan säästää lapsen niskoja). Suomessa suurin osa peräänajoista tapahtuu melko hiljaisilla nopeuksilla.

Totuus nyt vain on se, että 1,5v niskat eivät välttämättä kestä kovaa kolaria jos naama on eteenpäin. Jokainen perhe tekee tietenkin omat ratkaisunsa, itse en koskaan haluaisi olla siinä tilanteessa, että lapsi olisi kuollut/vammautunut onnettomuudessa siksi, että istuin olisi käännetty liian aikaisin.

Itse lähden siitä lähtökohdasta, että haluan lapsieni matkustavan turvallisimmalla tavalla. Päätöksiini ei vaikuta se, että esim. Espanjassa vain harva lapsi matkustaa ylipäänsä turvaistuimessa (ok, siellä lasten prosentuaaliset kolarikuolemat ovat ihan eri luokkaakin kuin Suomessa). Olisi hassua jättää käyttämättä se tarkin tieto.

Tutulle palomiehelle on tullut vastaan uransa aikana kaksi kolaria, joissa kummassakin turvaistuimessa istuvan lapsen on pelastanut se, että on istunut selkä menosuuntaan. Lääkärin mukaan niskat eivät olisi kestäneet jos lapsi olisi istunut toisin päin.

Vierailija
10/12 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lkuinka ratkaisisit tuon meidän tilanteen? Kyllä minä nuo kaikki tiedän, eikä kahden ekan kohdalla tällaista ongelmaa ole ollutkaan.

Suomessa on tosiaan kiinnitty muita maita enemmän huomiota lasten liikenneturvallisuuteen, siksi muualla on lepsummat suositukset. Ja tietenkin kolarityypit vaikuttavat myös suosituksiin (Suomessa suurin osa kovemmilla nopeauksilla ajettavista kolareista on nokkakolareita, jolloin selkämenosuuntaan säästää juuri niskaa, kun taas esim. keski-euroopassa suurin osa kovilla nopeuksilla ajetuista kolareista on peräänajoja, jolloin taas naama-menosuuntaan säästää lapsen niskoja). Suomessa suurin osa peräänajoista tapahtuu melko hiljaisilla nopeuksilla. Totuus nyt vain on se, että 1,5v niskat eivät välttämättä kestä kovaa kolaria jos naama on eteenpäin. Jokainen perhe tekee tietenkin omat ratkaisunsa, itse en koskaan haluaisi olla siinä tilanteessa, että lapsi olisi kuollut/vammautunut onnettomuudessa siksi, että istuin olisi käännetty liian aikaisin. Itse lähden siitä lähtökohdasta, että haluan lapsieni matkustavan turvallisimmalla tavalla. Päätöksiini ei vaikuta se, että esim. Espanjassa vain harva lapsi matkustaa ylipäänsä turvaistuimessa (ok, siellä lasten prosentuaaliset kolarikuolemat ovat ihan eri luokkaakin kuin Suomessa). Olisi hassua jättää käyttämättä se tarkin tieto. Tutulle palomiehelle on tullut vastaan uransa aikana kaksi kolaria, joissa kummassakin turvaistuimessa istuvan lapsen on pelastanut se, että on istunut selkä menosuuntaan. Lääkärin mukaan niskat eivät olisi kestäneet jos lapsi olisi istunut toisin päin.

Vierailija
11/12 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensinäkin tuo kengät pois on varmasti hyvä alku.

Ehdotettu palkkiosysteemi voisi myös olla hyvinkin toimiva: jokaisesta onnistuneesta automatkasta saa rastin, tietystä määrästä rasteja tarran ja tietystä määrästä tarroja pienen palkinnon.

Teette yhdessä sen taulukon mihin rastit + tarrat tulevat, lapsi saa auttaa tarravalinnassa jne. Niiden "palkintojenhan" ei tarvitse olla mitään ihmeellisiä, periaatteessa sellaisia mitä lapsi muutenkin saisi (askasreluhetki, lukeminen, jäätelö, yhteinen palapeli jne - mikä nyt lapseen iskeekin).

Aluksi on tärkeää, että vain muutaman rastin jälkeen saa jo tarran ja muutaman tarran jälkeen jo palkinnon, sen jälkeen voi jokaista väliä kasvattaa.

Automatkoiksi voi myös kehitellä leikkejä ja pelejä, jossa selkä menosuuntaan istuvalla on erikoistehtävä. Meillä pitkät ajomatkat (500-600km putkeen) pelasti juuri kaikenlaisen bongausleikit, sanaleikit, arvoitukset jne.

Vierailija
12/12 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on tosiaan kiinnitty muita maita enemmän huomiota lasten liikenneturvallisuuteen, siksi muualla on lepsummat suositukset.

Esim. Yhdysvalloissa syntynyttä lasta ei lasketa sairaalasta pois, jollei autossa ole asianmukaista turvaistuinta.

Jos lapsi ei ole turvaistuimessa, saat sakot.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kahdeksan