Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yhtä mielivaltaista pompottamista nämä Kelat, työvoimatoimistot sun muut.

Vierailija
24.09.2009 |

Sain kesällä päätöksen työmarkkinatuesta ja sitä on maksettu tähän asti. Nyt sitten ilmoitetaan, että päätös olikin virheellinen, koska päätöksessä ei oltu otettu huomioon puolison tuloja. Ja nyt sitten on mahdollista, että joudun maksamaan takaisin rahoja, jotka myönnettiin minulle jonkun virheen takia, josta en itse mitenkään voinut olla tietoinen. Kaikki mahdolliset tiedot ja puolison palkkakuitit vein Kelaan.

Pienet on tulomme ja elämä yhtä pihistelyä muutenkin.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tehdään virhe ja se huomataan, niin kyllähän se virhe korjataan suuntaan tai toiseen. Silloin, kun on maksettu jotain liikaa, niin sitä tässä tapauksessa peritään takaisin. Vastaavasti, jos olisit saanut liian vähän, olisit saanut lisää rahaa takautuvasti.

Vierailija
2/18 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole alkuperäinen, mutta jos kaikki tarpeelliset tiedot hakemuksen yhtedessä toimittaa, niin kyllä minun mielestäni on väärin, että tukea ruvetaan jälkikäteen perimään takaisin. Jos joku virkailija on tehnyt virheellisen päätöksen, vaikka kaikki tarvittavat tiedot ovat olleet käytettävissä, niin ei sitä mielestäni voi sen tukea saaneen ihmisen tappioksi laittaa. Tällaisissa virhetapauksissa pitäisi Kelan kyllä ottaa tappio omalle kontolleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä on oikea summa. Ei ole minun vastuulla tämä, kaikki oikeat tiedot olen antanut, miehen palkkakuititkin laitoin puolen vuoden ajaalta.

Nyt minulle tuli lappu, että annanko suostumuksen oikaisuun vai en. Kun yritän soittaa Kelaan, mikään Kelan numero ei ole käytössä.

Vierailija
4/18 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakemuksessa lukee, että työmarkkinatuen hakijan on toimitettava selvitys myös avio- tai avopuolison palkkatuloista. Palkkatulot selvitetään työnantajan todistuksella.

Vierailija
5/18 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauha sanoi, että palvelu ei ole käytössä. Netistä otin kuitenkin numeron, joten oikea pitäisi olla.

Mutta joo. Ylipäätään virkamiehillä on joskus ihan mieletön valta asioista, joka voi tietää yksilölle tuhansien eurojen saamista tai saamattomuutta. Meilläkin oli näin. Ja kun se päätös kerran on tehty väärin perustein, niin sitä ei enää kukaan uskalla kiistää, vaikka minne valittaisi. Mieletöntä.

Vierailija
6/18 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakemuksessa lukee, että työmarkkinatuen hakijan on toimitettava selvitys myös avio- tai avopuolison palkkatuloista. Palkkatulot selvitetään työnantajan todistuksella.

Vierailija
7/18 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, en lukenut tarpeeksihyvin avaustasi. Et suostu mihinkään vaan Kelan on selvitettävä asia. Sinä olet toiminut oikein ja virhe on heidän!

Vierailija
8/18 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koskaan tee virheitä!

Ne virkamiehetkin on jumankauta sentään inhimillisiä ihmisä, joille voi sattua virheitä ja heillä on oikeus virheensä korjata! Tuskin kukaan valittaa jos on saanut liian vähän rahaa ja saa takautuvasti lisää mutta annas oll akun on tullut liikaa, niin palauttaminen ei mitenkään sovi.

Täytyyhän sitä maksaa lisäveroa jos jo maksetut ei riitä.

Vierailija
9/18 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paperissa lukee näin:

"Jos annatte suostumuksenne oikaisuun, annamme uuden lainmukaisen päätöksen tai

jos ette anna suostumustanne oikaisuun, esitämme virheellisen päätöksen poistamista muutoksenhakuelimelle. Samalla työmarkkinatuen maksaminen voidaan keskeyttää tai sen määrää voidaan vähentää väliaikaisella päätöksellä.

Kun virheellinen päätös on oikaistu, harkitsemme peritäänkö liikaa maksettu etuus joko kokonaan tai osittain takaisin vai luovutaanko takaisinperinnästä. Siinä vaiheessa otamme Teihin uudestaan kirjeitse yhteyttä. Tällöin voitte antaa lisätietoja esimerkiksi taloudellisesta tiltaneestanne."

Olen kai niin pessimisti, että en usko, että eivät perisi liikaa perittyä takaisin. Harmittaa vain todella tämä. Ja kun en edes tiedä miten paljon miehen tulot oikein vaikuttavat.

Ap.

Vierailija
10/18 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tommostahan toi on! Ja ihmiset tekee valituksia liian vähän. Mekin saatiin aikoinaan kieltävä päätös asumistuesta. Se oli niin outo, että kelan toinen virkailija sanoi, että tästä vois kyllä tehdä valituksen. Tein sen, ja me saatiin uusi, myönteinen päätös sekä takautuvasti kahden kuukauden tuki. Että joskus näinkin päin. ;)

Vierailija
11/18 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kaupanalalla töissä.

Jos meiltä joku henkilökunnasta antaa virheellistä tietoa, niin kyllä "talo" maksaa sen virheen.

Sen jälkeen voidaan miettiä, että onko työntekijää koulutettu tarpeeksi vai onko hän tarpeeksi huolellinen työssään?

Oppirahat maksaa talo jokatapauksessa.

Eli miksi Kelalla on oikeus(?) periä takaisin heidän väärin perustein tekemänsä päätös?

Jos tarvittavat tiedot on kuitenkin olleet heillä käytössä, eikä asiakas ole tieten tahtoen pimittänyt mitään.

Vierailija
12/18 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sieltä kehotettiin antamaan suostumus oikaisuun. Täti vielä katsoi hakemukseni läpi ja näki, että kaikki miehen palkkakuitit olivat hakemuksen mukana, kuten niiden pitikin olla. Ei ole tosiaan ollut minun syytäni tämä virhe. Nyt vain oikeasti pitäisi tietää mitä pitäisi tehdä, antaako suostumus vai ei.

Oikeasti olen vähän väsynyt tähän byrokratiaan, yksi päivä istuin työkkärissä ja jonotin 2 tuntia vain jotta pääsin kertomaan, että olen edelleen työtön. Miksei uudelleenilmoittautumistakin voi hoitaa netissä. Miksi tämä kaikki on tehty niin hankalaksi.

Ap.

Vierailija
13/18 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisi luopua kokonaan koska sen ilmaisen rahan eteenhän joutuu näkemään vaivaa. Että kokonaista 2 tuntia piti istua työttömyysrahan takia? Voivoi, mihin tämä maailma on menossa ;-)

Vierailija
14/18 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole enää tekemisissä noiden kanssa.

Vierailija
15/18 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska eihän sulla ole mitään salattavaa tai pelättävää -sinä et ole virhettä tehnyt. Uskon, että keljuttaa. Vastaantappelu vaan ei auta tuossa(kaan) tilanteessa.

Toivotaan, että eivät lähde perimään takaisin. Oikeustajuun vedoten tuntuu kyllä väärältä jos perivät.

Mulle on kolmesti elämäni aikana maksettu väärin (liikaa) jotain ja kaksi kertaa on peritty takaisin, kerran ei. Se kerta kun ei peritty oli sellainen, että liikaa oli maksettu vaan 94 euroa, asumistukea. Päättivät, että antaa olla.

Vierailija
16/18 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suostu vain oikaisuun, Kelan tekemä virhehän ON tapahtunut ja sitä ei kukaan voi kiistää. Jos et suostu oikaisuun, että myöskään myönnä, että tässä olisi virhettä lainkaan, ja se ei hyödytä ketään. Tuossahan lukee selvästi, että sitten katsotaan, peritäänkö jotain takaisin VAI EI, eli veikkaanpa, että tässä tapauksessa kun byrokratian mukaan on todettu virhe, voidaan todeta sitten , että asiakkkaan ei tarvitse maksaa työntekijän virheestä. Mä olen kaksi kertaa valittanut Kelan virheellisestä päätöksestä, jossa työntekijä on samoin mokasi, ja molemmilla kerroilla takaisinperinnästä luovuttiin. Eli älä ole noin skeptinen, tottakai myönnät että kyseessä on virhe, ja suostut oikaisupyyntöön, jotta asia voidaan selvittää. Mikä on aika helppoa, kun tuomasi miehen paperit ovat jo heillä ja voidaan todistaa, että kyse ei ole sinun virheestäsi, vaan heidän.

Vierailija
17/18 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisi luopua kokonaan koska sen ilmaisen rahan eteenhän joutuu näkemään vaivaa. Että kokonaista 2 tuntia piti istua työttömyysrahan takia? Voivoi, mihin tämä maailma on menossa ;-)

MIksiköhän sinusta asiat pitää tehdä mahdollisimman vaikeaksi?

Minun arvioni on, että turhaan byrokatiaan ja ihmisten turhaan pompottamiseeen tuhrautuu miljoonia euroja vuodessa. Onko se sitten yhteiskunnalle kovinkin kannattavaa?

Vierailija
18/18 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suostu vain oikaisuun, Kelan tekemä virhehän ON tapahtunut ja sitä ei kukaan voi kiistää. Jos et suostu oikaisuun, että myöskään myönnä, että tässä olisi virhettä lainkaan, ja se ei hyödytä ketään. Tuossahan lukee selvästi, että sitten katsotaan, peritäänkö jotain takaisin VAI EI, eli veikkaanpa, että tässä tapauksessa kun byrokratian mukaan on todettu virhe, voidaan todeta sitten , että asiakkkaan ei tarvitse maksaa työntekijän virheestä. Mä olen kaksi kertaa valittanut Kelan virheellisestä päätöksestä, jossa työntekijä on samoin mokasi, ja molemmilla kerroilla takaisinperinnästä luovuttiin. Eli älä ole noin skeptinen, tottakai myönnät että kyseessä on virhe, ja suostut oikaisupyyntöön, jotta asia voidaan selvittää. Mikä on aika helppoa, kun tuomasi miehen paperit ovat jo heillä ja voidaan todistaa, että kyse ei ole sinun virheestäsi, vaan heidän.

Sinä ja edellinen kirjoittaja, olette varmaan oikeassa, parasta antaa vain suostumus ja ihan tyhmää olla etukäteen näin skeptinen. Turhauttaa vain tällaiset ylimääräiset paperisodat, olen ihminen, joka ei niin yhtään tykkää taistella mistään asiasta.