Jos alle 2 v. ei nuku enää päiväunia, onko paha asia?
Lapsi 1 v. 9 kk ei suostu enää millään päiväunille. Aamulla hän herää klo 7-8 aikaan ja yritän kello 12-15 nukuttaa, olen kokeillut vaikka mitä aikoja ja tyylejä mutta ei, kamalaa taistelua. Kello 17 aikaan hän alkaa väsyä ja makoilee lattioilla ja naureskelee. Kello 18-19 nukahtaa helposti. Onko lapselle haittaa jos hän ei nuku enää päiväunia? Tuntuu kauhealta kun näin pieni.. Mielestäni olisi hyvä nukkua. Jos hän joskus 2 tunnin taistelun jälkeen suostuu nukkua päiväunet niin yöunille meno on samanlaista kamalaa taistelua, menee reilu tunti tai kaksikin.
Kommentit (12)
sellainen, että lakkasi nukkumasta reilusti ennen 2v synttäriä päiväunia. Vaikka 2 tuntia olisi odotellut unta, niin ei. Luovutin, ja meni tyytyväisenä nukkumaan 19 joka ilta, heräsi 8-8.30
Unen tarve on erilainen, ja usein siihen vaikuttaa sekin onko kotona, jolloin voi aamulla nukkua pidempään, vai onko hoidossa, jolloin aamut alkaa aiemmin, ja meno on väsyttävämpää.
Harmittavan vähän lapsi tietysti isäänsä ehti näkemään, mutta vkl sitten takaisin. Itse olen ollut kotiäitinä esikoisen syntymästä asti.
alkanut taistelee ihan kunnolla päikkäreitä vastaan. Noin kuukauden ollut tälläistä. Välillä nukutan päivällä pari-kolme tuntia ennenkuin simahtaa. Ja sitten valvoo 22-23.
Ennen nukkui päikkärit 12/13-14/15, nyt noin 15-17.
Herää aamulla 8 maissa, ja yöunille käy siis noin myöhään.
Esikoinen alkoi tota tekemään vasta noin 2 ja puolivuotiaana.
Eilen nukkui 8.30 asti, ei päikkäreitä ( luovutin puolentoista tunnin jälkeen) ja nukahti illalla suht nopsaan 20 maissa. Nukkui 7.30.
Tänään sitten nukahti autoon klo 14.30, ja heräsi klo 15. Illalla nyt nukahti vasta klo 23.
Olen kyllä tosissani miettinyt että saisi jäädä päikkärit. Kotihoidossa on.
alkanut taistelee ihan kunnolla päikkäreitä vastaan. Noin kuukauden ollut tälläistä. Välillä nukutan päivällä pari-kolme tuntia ennenkuin simahtaa. Ja sitten valvoo 22-23. Ennen nukkui päikkärit 12/13-14/15, nyt noin 15-17. Herää aamulla 8 maissa, ja yöunille käy siis noin myöhään. Esikoinen alkoi tota tekemään vasta noin 2 ja puolivuotiaana. Eilen nukkui 8.30 asti, ei päikkäreitä ( luovutin puolentoista tunnin jälkeen) ja nukahti illalla suht nopsaan 20 maissa. Nukkui 7.30. Tänään sitten nukahti autoon klo 14.30, ja heräsi klo 15. Illalla nyt nukahti vasta klo 23. Olen kyllä tosissani miettinyt että saisi jäädä päikkärit. Kotihoidossa on.
Tänään taidan ajella autolla puolenpäivän aikaan niin kauan että simahtaa, ja huomenna ei nuku päikkäreitä. Tämä menee ihan mahdottomaksi.
tulee yleensä lapsille se vaihe, että taistelevat päiväunia vastaan, mutta se vaihe menee ohi. Vanhempien pitää vain olla johdonmukaisia jne.
Näin minäkin sitten uskoin ja tein esikoisen kohdalla lopulta niin, että n. 10 kk:n ajan yritin nukuttaa klo 12-15, yleensä sain kolmen tunnin taistelun jälkeen nukahtamaan ja nukkuikin 2-3 tuntia, mutta meillä oli sitten puolet päivästä pilalla. Äiti oli kireä, lapsi oli kireä jne. Silti tajusin lopettaa vasta, kun alkoi toden teolla vaikuttaa iltauniin, eli yöunille nukahtaminen alkoi lähestyä klo 23:a.
Valvottava ja sekorytminen vauva, kun vei tuossa vaiheessa minusta täysin mehut, niin tuntuu, että yritän vieläkin korvailla esikoiselle tuota aikaa ja sen kiukkuisuutta.
pikkasen vajaa 2 vuotiaana. Kun ei nukahda niin ei nukahda. Alkuun kokoeiltiin kaikki temput,autoajelusta lähtien ,mutta sitten annoin olla.
Joo joskus 17-18 aikaan saattaisi saadakkin päikkäreile,mutta siinähän ei taas ole mitään järkeä. Vaikka nukkuisi vain ½ tuntia tuohon aikaan ei lasta saa ennen puoltayötä yöunille. Aamulla heää jokatapaukseessa 8-8.30 aikaan.
Nykyisin menee nukumaan n. 20-20.30.
Joten se 12 tuntia tulee unta vuorokaudessa.
Itsellä adhd lapsi jonka nukkuminen oli vaikeaa, mutta päikkärit todella tärkeät.
Nukahtaminen kesti 1-3h.
Hankin huoneeseen pimennysverhot ja äitin kainaloon nukkumaan tai ainakin ihan viereen. En puhunut sanaakaan kun lapsi höpötteli jne. Lopulta rauhottui ja nukuimme yhdessä päikkärit.
Itse olen halunnut lapsen nukkuvan päikkärit.
Toisinaan luimme monta kirjaa ja sit hiljaisuus
Hermot vaan meni itseltä ja lapselta. Rajat asetan muissa asioissa, en niinkään nukkumisessa. Kotihoidettu lapsi saa levätä muutenkin niin paljon enemmän kuin pk lapsi, ettei välttämättä mielestäni tarvitse päiväunia.
eli 12 tuntia, jos kerran nukkuu yöllä, niin sehän riittää.
http://vanhemmat.mll.fi/hoivaan_ja_kasvatan/lapsen_uni.php?dir=/hoivaan…
Ehtiikö työssä käyvä vanhempi paljon lasta nähdäkään?
Tarvitsisi kuitenkin ne päiväunet vielä, jos 17 aik väsy, toi on hankala vaihe.
Itsellä adhd lapsi jonka nukkuminen oli vaikeaa, mutta päikkärit todella tärkeät. Nukahtaminen kesti 1-3h. Hankin huoneeseen pimennysverhot ja äitin kainaloon nukkumaan tai ainakin ihan viereen. En puhunut sanaakaan kun lapsi höpötteli jne. Lopulta rauhottui ja nukuimme yhdessä päikkärit. Itse olen halunnut lapsen nukkuvan päikkärit. Toisinaan luimme monta kirjaa ja sit hiljaisuus
Tuntuu järjettömältä kun meidän 4v nukahtaa viim,klo 21, ja kuopus valvoo jopa 23
Nukahti vain autoon tai joskus rattaisiin. Kolmevuotiaana aloitti päivähoidon ja nukkuu siellä vielä nyt eskarilaisenakin pitkiä päiväunia. Päiväkotielämä on vaan niin paljon rankempaa lapselle.
sinne klo 19 asti, sitten nukkumaan. Päivällä ei vaan suostu nukkumaan, ei millään! Isä ei kyllä ehdi paljon nähdä lasta :( Mutta tunnin pari kuitenkin. Ehkä se tästä... Itse olen kotiäiti.