Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko teillä on rahaa ns. säästössä? Meillä miehen kanssa hieman eri ajatukset

Vierailija
23.09.2009 |

omasta tilanteestamme. Säästötilillä on nyt n. 13000e ja kaikilla tileillä n. 19000. Jään pian hoitovapaalle, jolloin tuloni tipahtavat. Mies stressaa jo nyt hirveästi, minusta meillä on ihan hyvä tilanne. Ilmeisesti mieheni haluaisi pitää aina väh. 15000 säästössä mutta minusta se on vähän hullua pitää rahoja pienellä korolla pankissa.

Nyt vaan rupesin miettimään, että onko meillä todella rahat lopussa, kuten mies väittää. Miehellä ihan hyvä palkka.

Menoja on perinteiset asuntolaina, auto, harrastukset ja ns. juoksevat menot (ruoka yms.)

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
21.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

makselen asuntolainaa ihan verkkaseen tahtiin kun on noi korotkin niin matalalla. Hoh-hoijaa...

Vierailija
22/65 |
21.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

(kiinteä) 3.1% ja tällä hetkellä erilaisten tilien tuotto isompaa kuin 3.1%(suurimpien 4.5%-5.5%). Että näin edellisellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
21.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöjä ihan kivasti ja miehellä hyvä palkka, ei mitään stressin aihetta.

Meillä on säästössä myös ihan mukavasti rahaa ja koko ajan voidaan säästää ja sijoittaa enemmän.

Vierailija
24/65 |
21.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eletaan kadesta suuhun. Se menee, eika todellakaan riitakaan pakollisiin, mika tuleekin. Mitaan lainaa ei tulla saamaan pitkiin aikoihin, siis jos tulis hatatilanne, luottotiedot menneet. Minua ei stressaa.

Vierailija
25/65 |
21.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä alle 30v. mies yli 40v - emme ole perineet vielä ketään. Meillä uudehko velaton kivitalo 200m2 pk-seudulla, säästössä n.500 000e, koen silti, että minun on mentävä töihin ennen kuin vauva täyttää vuoden taloudellisista syistä, sillä saan vain n. 1700e käteen nyt äitiyslomalla ja tuntuu ettei se riitä mihinkään - onneksi mies maksaa paljon menojamme.

Vierailija
26/65 |
21.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

purkissa on jotai 160e kerättyjä kolikoita sitte sitä hetkeä varten ku ei oo enään rahaa.

itse jäin hoitovapaalle

mies ollu pari kuukautta työttömänä ja aloittaa nyt yritystoiminnan jonka tuloista ei vielä tietoa

kaapissa pino laskuja.

että ihan hirveän huono tilanne teillä :D

Vierailija
27/65 |
21.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä ole väliä paljonko rahaa on säästössä. Lasket vaan miten paljon teillä menee rahaa per kk pakolliseen ja sitten sen pohjalta riittääkö kk tulonne äitiyslomalle/hoitovapaalle jäätyäsi menojen kattamiseen. Yksinkertaista matematiikkaa.

Jos menee kk tasolla miinukselle, niin syötte säästöjä. Jolloin tietty lasket kauanko säästöt riittää.

Ei kukaan voi sanoa onko tuo summa teille riittävä. Meillä myös isoja summia säästössä, mutta sellaisiin juttuihin, että ei niitä haluta hoitovapaan tms. takia käyttää. Jos mies ei olisi saanut reilua bonusta ja palkankorotusta vastikää, menusin töihin kun vauva 1,5-v. Nyt voin noiden "ylimääräisten" tulojen ansiosta olla kotona niin kauan kun haluan. Myös säästöt mahdollistaisivat useiden vuosien kotona olon (mun palkka huomattavasti miehen palkkaa pienempi), mutta ne rahat on muihin tarkoituksiin.

Vierailija
28/65 |
21.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo! Millä sitten eletään? Eikös elämässä pitäisi tehdä muutakin kuin miettiä sijoituksia?

Meillä on tällä hetkellä tileillä n. 50 000 euroa ja vähitellen alan miettiä, että miten ne sijoitettaisiin, siis lähinnä sitä, että voiko laittaa johonkin sijoitukseen vai paljonko on juoksevia kuluja tulossa lähiaikoina (just varattiin hiihtolomamatka, johon menee kokonaisuudessaan ehkä 6000 - 7000 euroa käyttövaroineen, toinen auto pitäis vaihtaa jossain vaiheessa ja kesämökin saunarakennuksen remppaa pitäisi ruveta suunnittelemaan). Ei kuitenkaan viitti sijoittaa, koska työtilanne on vähän sekava ja voi tulla kakkosasunnon ostoa tai muuttoa eteen vuoden sisään ja tosiaan noita juoksevia kuluja voi ilmaantua...

Viime kesänä ostettiin sijoitusasunto 200 000 euroa, kun oli kertynyt säästöjä, siitä on lainaa, jonka ylimääräinen takaisinmaksuerä olisi varmaan se sijoitus tällä hetkellä - tai sitten toisen sijoitusasunnon hankinta...

Mutta että 2000 euroa paljon ja sijoitettava? Eli joka palkkapäivänä mietittävä, mihin rahansa sijoittaisi?

Vierailija
29/65 |
21.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaiken lisäksi mies irisanottiin 2 viikkoa sitten, mä olen ollut työttömänä nyt 5 viikkoa, onneksi alkaa ens viikolla työt, tosin palkka tippu noin 500e/kk, mut otin silti työn. Sillä mä stressaan.

Kun luin näitä säästöjuttuja, oikein alkas naurattamaan, miten ihmeessä keski-ikäisillä keskituloisilla on säästössä älyttömiä summia, velattomat kodit, autot ym. Joo, kaikkihan on perinyt isovanhempansa, kumminkaiman serkut ym. Uskomattomia tarinoita...

Jos teillä on noin hyvin asiat, annatte varmaan vähävaraisille omistanne jouluna?

Vierailija
30/65 |
21.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

säästössä, minusta paremmin kuin hyvin mutta säästäväisyyten taipuva mieheni stressaa. Omakotitalo on, tosin velkaa 100Ke. Eli periaatteessa ollaan miinuksella. Toisaalta käyttörahaa on jos auto, pesukone ja jääkaappi hajoaa ja jäämme työttömiksi.

siis miksi te makuutatte rahaa säästössä ja maksatte velkaa ja velan KORKOA? Järki hoi?

Vierailija
31/65 |
21.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

MINUN (nainen olen) palkasta. Mulla on bonuspalkka, josta on tullut useamman vuoden useita tonneja per kuukausi ylimääräistä. Säästötileillä on yhteensä 55 000 ja rahastoissa noin 12 000.

Asunto on velaton, kiitos perinnön. Ja onneksi on nuo säästöt, olen nimittäin itse hoitovapaalla ja mies jäi just työttömäksi.

Ihan tavallisia ihmisiä ollaan, eikä tuo edes musta ole kamalan paljon rahaa. Tästä jos perhe vielä kasvaa niin tarvitaan isompi asunto ja siihen ne jo kaikki sit menikin.

Vierailija
32/65 |
21.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä alle 30v. mies yli 40v - emme ole perineet vielä ketään. Meillä uudehko velaton kivitalo 200m2 pk-seudulla, säästössä n.500 000e, koen silti, että minun on mentävä töihin ennen kuin vauva täyttää vuoden taloudellisista syistä, sillä saan vain n. 1700e käteen nyt äitiyslomalla ja tuntuu ettei se riitä mihinkään - onneksi mies maksaa paljon menojamme.

säästössä 500 000 tuhatta ja uus velaton talo pk-seudulla ja ÄMMÄ rutisee että pakko mennä töihin TALOUDELLISISTA syistä. voi vittu mikä paskanaama.

ap ja muut miettivät pärjäävätkö 15 000 ja tämä yksi OIKEESTI rutisee ettei noilla tuloilla pärjää, ja sitten kehtaa vielä tuollaita paskaa suustaan suoltaa vaikka täyttä bullshittiä onkin.

Vierailija
33/65 |
21.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ottaa osaa tähän keskusteluun. olemme mieheni kanssa nuoria (molemmat 24v) ja esikoisemme syntyy keväällä 2010. Luin aivan äimänkäkenä näitä tekstejä että ihmisillä on oikeasti säästössä

15 000-500 000e rahaa ja sit on kauhea hätä ja paniikki että pärjätäänkö taloudellisesti?? EI VOI OLLA TOTTA!!! itse olen ollut toukukuusta asti työtön. mieheni kyllä käy töissä. itse saan n. 1000e/kk pvärahaa ja mieheni palkasta jää käteen n. vajaa 2000e/kk. mun "säästötilillä" on vajaa 200e ja miehen tilillä vajaa 2000e.

joudumme kuiten vielä ostamaan vauvalle kaikki tavarat ja esim. vaunut ja turvakaukalo ostetaan uusina.

Ja on oikeasti paljon ihmisiä joilla on lapsia ja saavat vielä vähemmän rahaa kuin me. ja sitten tänne oikeasti viitsii ihmiset tulla itkee kaikil loistosäästöillään et miten pärjää vuoden. KYLLÄ TE PÄRJÄÄTTE. ja teidän ei tarvitse edes kaupassa katsoa että ostaako kallimpaa vai halvempaa tuotetta..tai että jos se hiton jääkaappi hajoaa niin voitte vaan kävellä liikkeeseen ja sen ostaa..

alko ihan vi****aa tollaset tyhjän itkijät..!!

Vierailija
34/65 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kun luin näitä säästöjuttuja, oikein alkas naurattamaan, miten ihmeessä keski-ikäisillä keskituloisilla on säästössä älyttömiä summia, velattomat kodit, autot ym. Joo, kaikkihan on perinyt isovanhempansa, kumminkaiman serkut ym. Uskomattomia tarinoita..."

mikä vitun "keski-ikäinen" mikä se on? ei kukaan tiedä milloin kuolee vitun apina.

Vierailija
35/65 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä teille sitten käy? Pohtikaa sitä.

-voiko säästää mistään

-voiko jotakin lainaa saada hetkeksi maksuvapaalle

-mitä isompia ratkaisuja joudutte tekemään, luopumaan autosta, muuttamaan edullisempaan asuntoon

Äkkiseltään tuntuisi, että pärjätte ihan hyvin. Voit mennä kesken vapaan töihin, jos katastrofi uhkaa - tuskin uhkaa, tuskin joudutte viimeiseen ranskalaiseen viivaani edes =)

Vierailija
36/65 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä joku voi noilla säästöillä kokea että on TALOUDELLINEN pakko palat töihin? Eikö tuosta nyt jo irtoa pääomatulojakin pieneen nälkään?

Vierailija
37/65 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki menee mitä tulee, toisaalta asuntolaina tulee maksettua ja asunnon arvo kohoaa (remontti).

Sitä paitsi jos rahasta tulee pulaa, niin sitten pitää palata töihin...

Vierailija
38/65 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä säästötilillä n 1 300 300e ja kaikilla tileillä n 2 500 500e Tiukkaa tekee...

Vierailija
39/65 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

säästössä pitäisi ola noin 6 kk menoja vastaava summa. Lisäksi tietysti turvattu työttömyysturva jne, eli että ei tule missään tapauksessa putoamaan täysin nollille.

Meidän tapauksessa noin 5000 €/kk x 6 kk = 30 000 e on tavoitteena pitää heti nopeasti nostettavissa pankkitileissä.

Nyt meillä on pankkitileillä noin 65 000 ja erilaisia sijoituksia noin 40 000, eli on päässyt lipsahtamaan ylisuureksi tuo pankkitilipuoli.

Johtuu kyllä osittain siitä, että ei ole tullut hirveästi ostettua sijoituksia viime vuonna, mutta tilannetta toki tarkkailemme.

Toinen tapa ajatella asiaa voisi ola, että vähintään kolmen kuukauden menot + varaus muutaman tärkeimmät kodinkoneen hajoamiseen ja uudelleen hankkimiseen. Näin tulisi about => 5000 e/kk x 4 + 800 (astianpesukone) + 800 (pyykinpesukone tai kuivausrumpu) + 1200 € (jääkaappi/pakasti yhdistelmä) = 22 800 €.

Kaikki kodinkoneet tuskin hajoavat kerralla (joten kaikkia ei tarvitse huomioida), mutta kuitenkin "reipas varautuminen" tule huomioida.

Joillakin nuo kaksi mallia antavat saman lopputuloksen joillekin heiman erilaisen. Ehkä riittää, että valitsee pienemmän summan. Toki pitää käyttää harkintaa oman talouden rakenteen mukaisesti.

Minä esimerkiksi laskin 1000 €/kk auton käyttöön (arvon alennus huomioiden, jotta ei tarvitse velaksi ajella).

Vierailija
40/65 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis tekstissä piti lukea neljän kuukauden menot.