Missä ja miten olet oppinut ruoanlaittotaitosi? Pidätkö ruoanlaitosta?
Omaa tarinaa: meillä kotona laitettiin paljon kotiruokaa, minäkin leivoin välillä jotain makeita kakkuja tai pullia. Koulun jälkeen kävin talouskoulun, mikä oli hyväksi, vaikka en heti silloin ottanutkaan talouskoulun oppeja käyttöön. Mutta kun sain opiskelupaikan ja yritin venyttää penniä, kaivoin talouskoulun kirjat esiin ja rupesin tekemään paljon ruokia ja leipomuksia itse rahansäästömielessä. Vuosikausia leivoin itse sämpylät ja patongit säästön vuoksi.
Pikkuhiljaa kehityin paremmaksi ja opettelin tekemään myös monipuolisempia liharuokia, kalaruokia ja muita. Nykyään pidän ruoanlaitosta, se on minusta rentouttavaa eikä velvollisuus! Arvioisin olevani ihan hyvä kotikokki. Osaan myös vieläkin suunnitella ruoka-asioita taloudelliselta kannalta, vaikka nykyään on tietysti helpompi ostella myös herkkuja välillä, kuten kalliita juustoja tai lihoja. Yleensä arkiruokamme on silti edullista.
Kommentit (23)
Tykkäsin jo pienenä autella äitiä (joka on hyvä kokki) ja nykyään teen kuulemma ihan mielettömän hyvää ruokaa.
Suolaiset leivonnaiset onnistuu myös, makeita en tee koskaan.
En ole koskaan tehnyt makaronilaatikkoa tai jauhelikastiketta ruskeassa jauhosoosissa, teen yleensä vähän 'parempaa' ruokaa ts. monimutkaisempaa ja monipuolisempaa.
Köksästä sain kaikista kursseista kympin. Muistan kuinka tuntui idioottimaiselta mittailla niillä punaisilla nipuissa olevilla mittalusikoilla jotain valkopippuria kun kotona oli tottunut maustamaan tunteella.
Itse käytän mitta-astioita vain silloin kun leivon.
Tykkään mausteisesta ruoasta ja yleensä sovellan aika paljon jos teen jotain ruokaa ekaa kertaa ja joudun käyttämään ohjetta. Suomalainen ruoka on yleensä tosi mitäänsanomattoman makuista ja mausteina käytetään tylsästi vain suolaa ja mustapippuria.
itse tykkään myös kokkailusta sekä leipomisesta. Olen jo aika pienestä pitäen saanut leipoa, muistan että kävin ala-asteikäisenä jollain työväenopiston kokkikursseillakin (mahdetaanko sellaisia enää järjestää...). Kun köksäntunnit alkoivat, olin aivan fiiliksissä. Jotain köksäntuntien oppeja sovelletaan aikuistaloudessamme edelleen, vaikka tunneista on aikaa jo reilu 15 vuotta! Köksänkirjakin löytyy kaapista, sieltä on hyvä tarkistaa jos joskus menee "sormi suuhun" :D Yläaste- ja lukioikäisenä leivoin tosi paljon, kakut omiin rippijuhliin jne. Köksänro taisi olla lähes koko yläasteen 10.
Olen saanut myös mieheni innostumaan ruoanlaitosta. Siitä olen tosi iloinen. Teemme paljon yhdessä, suunnittelemme ruokia ja jos vaikka on jotkut illanistujaiset tms, pohdimme yhdessä mitä olisi kiva leipoa ja tehdä ruoaksi. Mitään järjettömän ihmeellistä tai eksoottista emme välttämättä tee, mutta kokeilemme mielellämme uusia juttuja. Sushia ja simpukoita meillä syödään mielellään, ihan yhtälailla myös kaalipaistosta ja silakoita. Minä maustan vähiten suolalla, yleensä käytän paljon yrttejä ja pippureita. Välillä vähän liikaakin... Moni arkiruoka syntyy täysin ilman ohjeita, jos jotain uutta kokeillaan niin siinä tietenkin ohjeet on käytössä. Leivon myös reseptien mukaan, eli niin taitava en ole että leipoisin ns. hatusta!
Tietty tö on opettanut myöskin...