Palstan mammat kuin 50-luvulta!
En tiennyt, että vauva-palstalla liikkuu näin vanhanaikaisia ihmisiä. Sukupuolirooleja pidetään yllä ja kannustetaan tyttöjä tyttöjen juttuihin ja poikia poikien. Myös aikuisten oletetaan käyttäytyvän kuin 1950-luvulla: äiti hoitaa kodin ja lapset, ja isä käy töissä - silti kannatetaan erillisiä rahoja. Ihan kuin suurin osa palstan kirjoittajista olisi miehiä tai tosi alistuneita naisraukkoja.
Tuossa yhdessä kirjoituksessa 9v tappouhkauksen laukonut poika saa ymmärrystä. Aivan uskomatonta, että poikien tyhmyyksiä selitetään "pojat on poikia" -toteamuksella! Siis todellakin aivan kuin jostain 50-luvulta! Ettekö te mammat todellakaan tajua, että painatte tyttöjä alemmas ja alemmas tuollaisilla paskapuheilla: pojat on poikia ihan sama mitä ne tekee, mutta tyttöjen täytyy olla kilttejä prinsessoja.
Teille mammaraukoille tekisi hyvää lukea vaikka nykyajan tutkimusta sukupuolirooleista ja naisen asemasta. Ja muutenkin voisitte veivata ne rusina-aivonne käyntiin, jos miestenne sukkapyykiltä ehditte.
Kommentit (26)
miten suuri epätasa-arvo monissa perheissä vallitsee. Itse en tunne yhtään perhettä, jossa mies ei tekisi omaa osaansa kotitöistä ja ottaisi vastuuta lapsista siinä missä nainenkin, mutta av:lla tälläisistä tapauksista saa lukea ihan päivittäin. Ilmeisesti naisetkin ovat täällä sitten niin vanhanaikaisia, että hyväksyvät sen (vaikka toisaalta kyllä valittavatkin tilanteesta), kun kuitenkin tekevät lapsia tuollaisten miesten kanssa.
että nykymammat hoidattavat vanhemmat lapsensa subjektiivisen päivähoito-oikeuden turvin kunnallisessa päivähoidossa. Muuten ajattelu on suoraan vuoden 1943 Nuoren äidin kirjasta.
Ainakin masennuslääkkeitä popsivat minkä kerkeävät.
Mutta toisaalta minusta täältä lukee myös toisenlaisista perheistä, perheistä joissa isäkin tuntuu tekevän todella paljon.
Itse kyllä tunnen joitain tuollaisia vanhanaikaisia perheitä myös livenä. Ehkä johtuu siitä että asun maalla. MUlla on silti nykyaikaiset käsitykset miesten ja naisten rooleista, vaikka lähes 4-kymppinen olenkin.
Silti esim. miehen 29-v sisko on minusta tavallaan tosi vanhanaikainen. Hänen miehensä kyllä tekee kotitöitä jne mutta miehen sisko silti jotenkin ajattelee että lastenhoito, kodinhoito ja ylipäätään kotiinjääminen KUULUU hänelle. Miehen KUULUU käydä töissä. Toitottaa isoon ääneen miten aikoo olla pitkään kotona, miehen roolilla ei niin väliä kunhan tuo riittävästi rahaa kotiin. Ei yhtään ajattele että molemmat voisivat olla töissä ja mieskin saisi olla välillä kotona tms.
Miehen velikin oli ainakin aikaisemmin vanhanaikainen sinänsä että oli sitä mieltä että jos vaimo on kotona lasten kanssa niin hän hoitaa kaikki kotityöt. Koska mieshän käy töissä ja tuo rahaa kotiin:).
Luulen että ihmiset unohtaa millaista on ollut ja miten paljon töitä on tehty tasa-arvon eteen. Silti Suomikaan EI OLE TASA-ARVOINEN PAIKKA. Miehillä on edelleen helpompaa työelämässä ja useammat olettavat että nainen hoitaa lapset ja kodin:(.
Eikö yleisempi ole ajatus, että kotiäidin ei tarvitse tehdä kotitöitä, vaan mies tai siivooja hoitaa ne, isommat lapset on hoidossa jotta äiti ei stressaantuisi ja naiselle pitää olla omaa aikaa ja harrastuksia mutta miehen omaksi ajaksi riittää työ + työmatkat?
Ap:lle muuten kysymys: miksi puhut noin halventavaan sävyyn "jostain 50-luvusta"? Entä jos itse olisit elänyt silloin? Miksi et kunnioita menneitä aikoja - vaikka moni asia oli silloin huonommin, niin toiset asiat olivat paremmin kuin nyt!
Aiotko opettaa omat lapsesi ja lapsenlapsesi halveeraamaan vuotta 2009? Vai katsotko evoluution kehittäneen sinut niin viisaaksi, ettei nykyajasta voi enää paremmaksi muuttua?