Miks tehdä lapsia liian pienellä ikäerolla ja sitten olla yliväsynyt?
Tuttavapiirissäni on pari tällaista perhettä joissa kakkonen on saanut alkunsa (suunnitellusti) ensimmäisen ollessa vauvaiässä. Niin että ikäeroksi tulee noin vuosi.
Sitten nämä k.o äidit valittavat koko ajan miten ylitsepääsemättömän rankkaa heillä on ja koko ajan pitäisi olla antamassa sympatiapisteitä.
Todellako se tulee yllätyksenä että on rankkaa pikkuvauvan ja taaperoikään tulevan lapsen kanssa?
Ja muutoin ihan sama miten kukin lapsensa ikäeron ajoittaa, mutta todellakin ärsyttää näiden naisten asenne itseäni kohtaan! Aivan kuin olisi minun syyni että olen tehnyt omat lapseni isommalla ikäerolla ja "pääsen helpommalla". Toinen jopa yrittää jatkuvasti tunkea lapsiaan meille hoitoon ja kun kieltäydyn olen maailman huonoin ihminen.
Kommentit (29)
Meillä on kavereina veljekset, joista isoveli hoidattaa omalla äidillään lapsiaan jatkuvasti ja kyseinen äiti ei uskalla sanoa pojalleen vastaan (vaikka on itse vielä työelämässä ja usein luonnollisesti väsynyt). Sen sijaan äiti valittaa asiasta nuoremmalle pojalleen, joka ei sitten viitsi/halua viedä omia lapsiaan äidilleen koskaan hoitoon, koska äitinsä on niin väsynyt esikoispojan lasten hoidosta. Eli ilmeisesti tässä on joku esikoisen erityisoikeus-logiikka?? Ja mummin väsymyksestä viis?
Kyllä ärsyttää, vaikka itse olen vain ulkopuolinen koko tilanteessa.
Mutta on aina ihana huomata jonkun tajuavan asian, josta puhun.
Hän on juuri sen oloinen, että kitisee minulle lastemme ikäeroista juuri siksi, että pelkää ilmaisen hoitopaikan menevän jos äitimme auttaisikin minua.
Oman siskoni en usko marisevan mun lasten ik'eroista. Mutta sit' se ei selv'sti tajua, ettei se voi en'' pit'' kiinni samoista eduista kuin silloin, kun sen lapset olivat ainoat lapsenlapset. Nyt lapsenlapsia on jo kymmenen, ja aina vaan, sen lapsia pit'isi hoitaa kuin he olisivat ainoat.
En voi joskus uskoa, ett' fiksuna pit'm'ni sisko on noin tyhm', ettei tajua.
Kyllä me tajuttiin, että sun lapset on mummolla vähemmän. Tähän syntyi vaan tällainen sivujuonne, jonka tarkoitus ehkä oli vain lisätä kokemus siitäkin, että joskus niistä hoitovuoroista valittaminen on ihan aiheellistakin. Mutta en mä ainakaan tarkoittanutkaan, että teillä välttämättä niin olisi tai että sun oikeesti pitäisi luopua siitä yhdestä viikonlopustasi.
Ja minä en huomannut kenenkään väittävänkään, että siskosi lapset olisivat omiasi nuorempia. Joten älä siitä pillastu. Sekin liittyi vain näihin ketjuun tulleisiin kommentteihin.[
i]Aika outoja kommentteja! Siis MINUN lapseni ovat mummolla noin kerran kahdessa kuukaudessa ja SISKONI lapset ovat siellä lähes joka viikonloppu. Ja minun pitäisi nyt kieltää omia lapsiani menemästä sinne ollenkaan jotta siskoni saa KAIKKI mummon viikonloput käyttöönsä? Aika erikoinen näkemys.. Ja sitä paitsi kuka sanoi että siskoni lapset ovat omiani nuorempia? Eivät nimittäin ole..
[/quote]
jonkun kuvailemassa tuttavaveljesten tilanteessa. Äiti hoitaa isosiskon lapsia ihan tosi paljon. Joskus vitutuksissani laskin, että jos ne hoitopätkät laitettaisi 8 tunnin työpäiviksi, niin sisko hoidatti lapsiaan sinä vuonna kolmen kuukauden verran.
No kyllähän tuossa määrässä on jo valittamista, ja äitipä sitten valittaa mulle, jolloin minä en kehtaa pyytää hoitoapua edes joka kuukausi yhdeksi päiväksi, puhumattakaan yökyläilyistä.
Joskus sitten valitin äidille takaisin, että ei mee mun mielestä ihan oikein. Ja äiti sitten sanoi mulle, ettei uskalla kieltäytyä auttamasta siskoa, sillä pelkää, että sisko sitten vaan jättää lapset kotiin keskenään pärjäämään ja että vanhin lapsista joutuu ottamaan liikaa vastuuta.
No, rivien välistä tuosta luen, että minuun äiti sitten luottaa huomattavasti enemmän, ja tietää minun hoitavan lapset hyvin, vaikka en ikinä saisi apuja. Mutta kun on oikein väsynyt, niin tuokaan ajatus ei loputtomiin lohduta.
Olen kyllä sitten ostanut kotipalveluja ulkopuolelta, mutta musta sekään ei ole reilua, että sisko saa samat palvelut ilmaiseksi, ja minä maksan niistä 20 euroa tunnilta. Vaikka toki olen kiitollinen, että olen löytänyt hyvän, luotettavan ja ahkeran tekijän, joka lastenhoidon ohessa järjestelee koko kodin, saattaa imuroidakin, jotain tekee koko ajan.
ja kaksi nuorempaa sisarusta, joilla lapsia. Äitini on siis työelämässä täysillä mukana. Olen 5lapsen äiti ja vanhin on jo 16-v., nuorin 1-v., minun lapset ovat olleet äidilläni näinä vuosina kaikki yhteenlaskettuna max 2vkoa hoidossa, sisarusten lapset ovat ainakin saman mokoman vuodessa. Vieraillaan mummolassa ja hän meillä, mutten ole koskaan ajatellutkaan, että hän olisi lastenhoitoautomaatti tai jokin minulle kuuluva palvelu, enkä ole vähääkään kade, jos lasteni serkut ovatkin useasti siellä hoidossa. Olen käyttänyt mm. mll:n hoitajia ja lapset ovat myös omilla kummeillaan yökylässä satunnaisesti.
Logiikkani johtuu siitä että kun haluavat toisen lapsen, niin eivät oikeasti tiedä/ymmärrä että mitä kaikkea esikoinen silloin vielä vaatii. Ajattelevat että kun kakkonen syntyy, niin esikoinen on jo melkein vuoden vanhempi ja iso...
Sitä en ymmärrä enää kun kakkonen ja kolmonen tehdään putkeen ja valitetaan väsymystä. Silloin esikoisesta on kokemusta ja sen kakkosen tulevat tarpeet eivät ole enää yllätys.
Niin olettaen että ei tule mitään yllätyksiä, sairauksia tai uudella lapsella koliikkia mitä edellisillä ei ollut tms.
siksi tietysti että jatkossa säästyisi yliväsymykseltä. Minä väsyn lahkeessa roikkuvista ja leikkiseuraa kitisevistä lapsista. Kun on kotona leikkikaveri, niin sitä ongelmaa ei ole.
Viides lapsi on 2kk ja nyt alan yrittämään uutta.
Aika outoja kommentteja!
Siis MINUN lapseni ovat mummolla noin kerran kahdessa kuukaudessa ja SISKONI lapset ovat siellä lähes joka viikonloppu. Ja minun pitäisi nyt kieltää omia lapsiani menemästä sinne ollenkaan jotta siskoni saa KAIKKI mummon viikonloput käyttöönsä? Aika erikoinen näkemys.. Ja sitä paitsi kuka sanoi että siskoni lapset ovat omiani nuorempia? Eivät nimittäin ole..