Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pienen pojan nukutus

Vierailija
22.09.2009 |

eli meidän puolivuotias ei meinaa saada unta, vaikka on kuinka väsynyt.

Syötän puuron, jutustelen, halin, kuunnellaan unilaulu ja juodaan unimaito. Joka ilta sama homma.

On hetken rauhassa pinniksessä, mutta usein alkaa karjunta ja mellastus. Pungertaa sängyssä, painaa raivopäisenä päätä patjaan, jalat suorana ja ...karjuu. Konttailee ja pyörii. Silmät pitää kiinni ja huutaa niin kovaa, kun lähtee. Olen hetken vieressä, mutta kun rauhoittuu, jätän yksin, alkaa karjua. Käyn sanomassa "on yö, hyvää yötä", välillä otan syliin, paijaan, tarjoan maitoa ja kun rauhoittuu, niin takaisin sänkyyn. Tätä kymmeniä kertoja. Ei ole kipuitkua, vaan väsymysitkua.

Perhepeti voisi olla ratkaisu, mutta en itse haluaisi mennä kasilta nukkumaan. Yksin poikaa ei voi jättää valvomatta, koska jos herää, lähtee konttaamaan ja voi tippua sängystä.

Onko hyviä vinkkejä.

Välillä pidän napakasti mutta hellästi jaloista kiinni, ettei pääse pyörimään.

Nukuttuminen kestää 1-1,5 h.

Auttakaa rakkaat av-mammat

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka liittyy ehkäpä vauvan saavuttamiin motorisiin edistysaskeleisiin, ei malta olla paikallaan. Voisko lapsen kääriä jonkinlaiseen kapaloon? Se vois rauhoittaa.

Vierailija
2/9 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on kaksi vaihtoehtoa

1) olet lapsen kanssa niin kauan kuin nukahtaa.

2) nukutat perhepetiin, mutta nostat pinnikseen. Tai sitten virität täkit ja tyynyt sängyn viereen niin, että ei satu pahasti jos lähtee liikkeelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tietty selkeä hierontarutiini.

Nykyisin vauvasta asti unihierontaan tottunut kolmevuotias suorastaan vaatii sitä joka ilta ja pyytää milloin hartioiden, milloin kasvojen tai pohkeiden hierontaa. Ja nukahtaa usein siihen.

Perhepeti toimii hienosti ja antaa läheisyyttä lapselle tarpeeksi tunteakseen olon turvalliseksi nukahtaa. Parisänkyyn voi ostaa lisälaidat lastentarvikeliikkeistä.

Vierailija
4/9 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautta vanhempi vauva ja on aiemminkin ollut usein vähän rauhaton nukahtamaan. Nyt kun on alkanut liikkumaan, ei malttaisi yhtään rauhoittua, kun viimeisillä voimillakin kädet ja jalat viuhtovat ja yritetään ryömiä vaikka silmät eivät meinaa pysyä auki.

Meillä perhepeti ja rintaruokinta helpottaa tilannetta. Lisäksi pidän kättä vauvan käden päällä ja välillä jalkojenkin, kun on nukahtamassa. Tästäkin huolimatta samanlaista riehumista on täälläkin, huutamista lukuuottamatta. Meillä ei tosin vieressä olo rauhoita sekään, kun liikkuminen on aivan liian hauskaa.

Nousen itse ylös, kun vauva nukahtaa, joten ei tarvitse nukkua. (Putoamaan ei pääse, joten uskallan jättää.)

Jaksamista.

Vierailija
5/9 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) olen ollut siinä vieressä, kädellä paijannut lasta pinnojen välistä, raivoaa silti

2) totakin on yritetty, täytyisi vaan vielä kehitellä paremmat esteet. Pinnis oli aikaisemmin ylätasolla ja ilman laitaa, purgersi itsensä tyynyjen yli. Aika määrätietoisesti näyttää tulevan "vaikka läpi harmaan kiven"

Ja siis kerran aamulla heräsi ennen mua ja kipitti saman tien sängystä alas kuin sokea hamsteri. sen takia olen vähän hysteerinen sen suhteen. Nyt kiedon perhepedissä lapsen pussilakanaan niin, että herään varmasti, jos se lähtee menemään. Otetaan siis yöllä viereen jossain vaiheessa (herää yleensä 3-4 kertaa)

Kapaloa kokeillaan! Tosin mua ahdistaa ajatus, että on "vankina", mutta koitan päästä yli siitä.

Vierailija
6/9 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä vaikka pehmeää lakanaa tai kantoliinaa jos sellainen on. Voit vaikka käyttää lakanaa ensin omassa sängyssä niin että siihen tarttuu ihana äidintuoksu. Sitten vaikka yöpuvun sijasta lapsi kapaloon ja imetys/iltapullo kapalon sisällä. Kapalossa oleva lapsi ei ehkä herää niin helposti sänkyyn laskettaessa. Löysää kapalo, kun lapsi on varmasti nukahtanut.

Vierailija
7/9 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se rauhoittaa lasta. Meillä pyöri ja hyöri ja venytteli jne. Hankin unipussin ja nuo loppuivat.

Meillä syödään puuro ja sylissä sitten maito(imetän) unipussissa ja kun alkaa silmä lumpsumaan siirrän pinnikseen. Silittelen ja sinne nukahtaa.

Mä itse uskon että uni pussi on meillä auttanut. Kokeile.

Vierailija
8/9 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintaruokinta ei onnistu. Vieroitti itsensä siitä ja tutista n. 4-kk ikäisenä.

Vauvahierontaa voisi kokeilla. Olen vauvatusta kokeillut, mutta siihen ei riitä kiinnostusta. Kääntyy heti väkisin ympäri masulleen. Myös vaipanvaihdossa on hetkessä konttausasennossa.

Toivotaan, että ohimenevää ja uudet taidot nyt valvottavat.

Lisää vinkkejä otetaan vastaan, ja kohta kyselen, miten saisin perheen toisen pojan, nyt 36-v iltaisin nukkumaan ajoissa...

Vierailija
9/9 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten olikin unohtanut. Sitä ja kapaloa kokeillaan.

Kiitos taas!