Mikä on vähäisin painonnousu, jonka olet kuullut raskaana olevalla
naisella tulleen? Oliko kyseisen naisen lähtöpaino korkea vai matala? Minkä kokoinen vauvasta tuli?
Kommentit (53)
oli lähtötilanne 57kg. Laitoksella ennen synnytystä 60,4kg. En ollut ylipainoinen.
Vauva painoi 2630g ja syntyi rv 40+1.
Olemattomalle painonnousulle (3,4kg) ei löytynyt syytä, vauvakin terve. Ei mitään vikaa. Ja oli muuten mässäilty raskausaikana!
tuttava kertoi painon pudonneen kymmenen kiloa raskausaikana.
Olen 174 cm pitkä. Lapsi painoi 4300 g. Söin kyllä ihan niin kuin ennenkin, en oksentanut kertaakaan. Herkut tosin eivät oikein uponneet, mutta normaali ruoka kyllä. En tiedä mikä siinä sitten oli ettei paino noussut. Imetyksen lopulla olin vähän aikaa alipainoinen, mutta paino palautui pian normaalilukemiin.
paino putosi raskausaikana aina 2 kiloa. Lähtöpaino noin sadassa kilossa. Noudatti diabetikon dieettiä raskausaikoina ja vauvato olivat kooltaan neljän kilon kummankin puolin. Pian synnytyksen jälkeen palasi normaaleihin mittoihin. Omien sanojensa mukaan hormonaalisista syistä, mutta olisiko tekemistä ollut sillä, että söi niin kuin ennenkin.
lapsen arvioitiin viime viikolla painaneen 3,2-3,3kg, eli lapsi, istukka, kohtu ja lapsivesi painaa jo enemmän kuin tuo 4kg. Ylipainoinen olen, 172cm ja L/XL-kokoinen. Saas nähdä miten nyt lopussa tulee painoa, mutta on hyvin mahdollista, että paino on alhaisempi synnytyksen jälkeen kuin ennen raskautta. Ja en ole mitenkään syömisiäni katsonut, toki pyrkinyt terveellisyyteen ja monipuolisuuteen, mutta nyt loppuraskaudessa tullut syötyä karkkia tai muuta herkkua oikeastaan päivittäin. Tosin pieniä määriä kerrallaan.
Tiedän yhden, jolta lähti raskausaikana 12kg, oksensentelua jatkui koko raskauden ajan. :(
Ensimmäisessä olin hoikka, kiloja tuli pari. Toisessa raskaudessa tuli yksi kilo. Olin itse painavampi. Se,että raskauskiloja ei tullut, johtuu siitä, että oksentaa ravintonsa useita kertoja päivässsä useana kuukautena. Ja kun lapsi syntyy, ruoka maistuu taivaalliselta yli puolen vuoden paaston jälkeen.
Onhan meitä muitakin, jotka raskaudet ovat oksentaneet? Itse kahden lapsen jälkeenkin reagoin lievään närästykseen ym. sillä, että oksennan. Ei paluuta entiseen.
lähtöpaino oli 51 kg. En mitenkään yrittänyt vältellä lihomista, ei vaan kertynyt enempää. Vauvakin oli ihan normikokoinen, kolmikiloinen.
Se on kyllä sairasta, jos pelkää niin paljon sitä lihomista, että ei syö edes sen verran että vauva kasvaisi normaalisti.
tosin kuopus syntyi 33+3. Laitokselle jäi 5,5 kg joten laihduin raskausaikana:)
vauva painoi reilu neljä. lähtöpaino oli tosin niin että bmi oli jotain 25 ja reilu (eli hiukan ylipainoa).
Mulla oli synnytyksen jälkeinen paino 15 kiloa vähemmän kuin ennen raskaaksi tuloa. Alun perin olin lievästi ylipainoinen. Viimeisilläni raskaana olin tosi riuku ja käytin samoja vaatteita kuin ennen raskautta poislukien korkeavyötäröiset housut. Olin aiemmin suht lihaksikas, mutta varsinkin lihaksistosta tuli ihan surkeat. Kaikki proteiinit menivät vauvalle.
Ja siis synnytyksessä ja pari viikkoa sen jälkeen lähti 12 kg loppuraskauden painosta ja se teki siis yhteensä sen 15 kg vähemmän kuin alkupainoni, minkä mainitsin. Toisin sanoen pääsin loppuraskaudessa melkein alkupainoon ja sit synnytys ropsautti kilot pois. Lapsi oli terve ja painoi 3500 g, onneksi.
Ai niin, ja syy laihtumiseen: Rankka pahoinvointi joka jatkui lähes loppuun asti. Ekat 6 viikkoa söivät 10 kg pois ja sen jälkeen vain paino pysyi suurin piirtein paikallaan, vaikka maha kasvoi. Sen lisäksi tuli raskausdiabetes. Oli kyllävitsit vähissä lääkäreiden kanssa, kun käskivät keventää ruokavaliota! Onneksi joku välkympi määräsi insuliinit lopulta ja jostain syystä sen myötä viimeiset viikot ruokakin upposi paremmin.
Kuulostaa toki uskomattomalta, mutta totta on. Itse en tunne ketään, jolla olisi ollut näin rankka painonpudotus raskaana ollessa. Nyt imetysaikana (täysimetyksellä) olen saanut muutaman kilon takaisin painoani. Jos vielä lapsia joskus teen, niin varmaan tarvii ensin ottaa lihotuskuuri alle, jos käy vaikka samoin.
Eniten hämmensi, että neuvolassa ei oltu missään vaiheessa edes huolissaan tästä painojutusta, mikä on minusta tosi käsittämätöntä! Eikä ehdotettu tiputusta eikä mitään, kun itse en tajunnut kinuta sinne. Olin liian uupunut vaatiakseni, ekat kuukaudet meni sängyssä pää ämpärissä.
29: Jep, mulle kävi samoin. Yrjörefleksi tuntuu jääneen pysyvästi herkäksi. Kohtuullinenkin yskiminen, joku klöntti ruoassa tai vaikka hengästyminen saattavat laukausta oksun vieläkin.
2. raskaudessa painoa +2 kg, 3. ja 4. raskaus painoa +4 kg.
Kaikki vauvat yli neljäkiloisia. Itsellä kyllä lähtöpainoa yli 90 kg. Jatkuva pahoinvointi ja raskausdiabeteksen takia noudatettu ruokavalio estivät painonnousua.
ystävä oli tosi hoikka muutenkin. Oli voimakasta pahoinvointia. Lapsi oli n.2,5kg ja syntyi kuukauden etuajassa.
Normaali raskaus, normaalipainoinen lapsi. Oli todella hoikka synnytettyään.
Itsellä tuli 7kg, 3 kiloinen lapsi. Kilot jäivät sairaalaan.
tuli +900g, lähtöpaino 54kg ja lapsen syntymäiltana painoin 54,9kg.
Lapsen mitat; 2560g, 45,5cm, syntyi vkolla 36.
normaali lähtöpaino, normaalikokoinen vauva
ja pahoinvointi alusta saakka todella rajua. Laihtui sitten ekojen kuukausien aikana 6 kg eli painoi rv 10 44 kg. Kun pahoinvointi lieveni, alkoi saada kiloja ja sai siis 8 kg eli painoi synnytyksen aikana 52 kg. Aika kammottava kuva äidistäni on sellainen, missä maha on todella iso ja käsivarret sellaiset ohuenohuet varret. Ristiäisissä oli todellakin pienenpieni ihminen, kun kaikki kilot hävisivät heti synnytyksen jälkeen ja painoi jälleen tuon 44 kg. Ja vauvat siis painoivat 2,3 ja 2,5 kg.
muutaman kilon. Oli hoikka jo alkutilanteessa, n 52kg. Vauva painoi syntyessään hieman yli 4kg. Kaverini kasvoista näki jo hänen oman laihtumisensa, posket oli tosi kuopalla. Loppupuolella hän joutui vielä raskausdiabeteksen takia dietille. Hän söi esim. välipalaksi puolukoita pakkasesta, kun minä samaan aikaan suht samoilla raskausviikoilla vetelin suklaata...
Toiselle tuttavalle tuli vaan n. kilo. Normaalirakenteinen, ei hoikka mutta ei missään nimessä lihava lähtötilanteessa. Hän oksenteli tosi pitkälle ja ruoka ei kuulemma meinannut maistua ollenkaan. Synnytyksen jälkeen painoa lähti niin, että hän oli n 5kg kevyempi.
Eli 2 raskautta ja kummassakin laihduin -10kg.....toki on vähä ylipainoa mutta kummasakin raskaudessa oksensin alusta loppuun asti.
Eka lapsi painoi 3,3kg ja toinen 2,9kg.
vauva syntyi tasan rv 40 ja oli 51cm ja n. 3700g