Nuorten lihavuus huolestuttaa iltalehdessäkin, viittaan tähän Lotta-keskusteluun
Nuorten lihavuuteen on vaikea puuttua
Tiistai 22.9.2009 klo 11.31
Nuorten lihavuuteen on vaikea puuttua sen arkaluonteisuuden takia, kerrotaan Ravitsemusterapeuttien yhdistyksestä.
Ylipainon merkkejä on huomattu jo alle 7-vuotiailla. (GETTY IMAGES)
Keskustele laihdutuksesta ja painonhallinnasta
Sen mukaan yhä yleistyvät lasten ja nuorten paino-ongelmat on vaikea ottaa puheeksi, vaikka lihavuuden haitat ovat nykyään tunnettuja.
Asiantuntijoiden mukaan jo lieväänkin lapsen ylipainoon tulisi puuttua varhain. Tutkimuksissa on havaittu ylipainoisten teinien painoindeksin olleen kohollaan jo 6-vuotiaasta alkaen.
Lisäksi ylipainoisuus on kaksinkertaistunut kaikissa ikäryhmissä parissa vuosikymmenessä. Nykyään jopa 15 prosenttia yläasteikäisistä tytöistä ja 20 prosenttia samanikäisistä pojista on ylipainoisia.
Ravitsemusterapeuttien yhdistys onkin laatinut uuden Suurenmoinen nuori -oppaan, jonka tarkoituksena on auttaa ylipainoisia lapsia ja nuoria sekä heidän perheitään.
Kommentit (25)
Huolehtikaa itsestänne ja lapsistanne. en ymmärrä miksi puuttua toisen ihmisen asioihin ja ulkonäköön, eteenkään kun ette sille mitään voi. Huvittavaa!
Asiantuntijoiden mukaan jo lieväänkin lapsen ylipainoon tulisi puuttua varhain. Se on tosiasia, että monet lapsena lihavat(lievästikin) ovat sitä myös teineinä ja aikuisina, ja siitä seuraa terveysongelmia. Fyysisiä, mutta myös henkisiä valitettavasti. Onko tämä jonkun mielestä haukkumista ja arvostelua? Niin en tarkoita. Olen asiasta huolestunut jo työnikin puolesta. Mielestäni näistä asioista pitää puhua.
enkä tiedä kuka on Lotta, mutta yleisellä tasolla niin kyllä katukuvassa on ihan hirveän paljon nuoria ylipainoisia ihmisiä. Jostain syystä aihe on kuitnekin tabu ja jos siitä avaa suunsa niin heti on laihuuden ihannoinja, kateellinen tai jotain muuta sontaa. suomessa lapset ja nuoret lihavoituu, se vaan on fakta ja en ihmettele yhtään kun katsoo vanhempia, monasti myös ne vanhemmat on ylipainoisia ja väärät ruokailutottumukset "periytetään" jälkikasvulle. Itsellä 8 vuotias poika ja jopa hänen ikäluokastaan usea meilläkin käyvä kaveri on selvästi ylipainoinen ja kyllä sairauddet on sitten asia erikseen mutta ihan tosi on, että hyvin pieni osa ylipainoisista kärsii ylipainosta sairauden vuoksi. suurimalla osalla on kyllä ihan puhtaasti väärät elämäntavat. Niin ja lyllä 160/64 on jo lievästi ylipainoinen ellei sitten ole todella treenattu.
ja todellakin huolehdin myös tarkkaan siitä mitä omat lapseni suuhunsa pistävät. Mutta on kamalaa katseltavaa kun jo monet 20-vuotiaat ovat lievästi pyöreitä ja läskit vain löllyvät!
Itsekin olin 20-vuotiaana jopa liian laiha. Nykyään lähes 40-vuotiaana olen pyöreämpi. Missä tilassa olisin nyt jos olisin ollut jo 20-vuotiaana lievästi ylipainoinen? Luultavasti olisin ollut todella ylipainoinen nyt 40-vuotiaana. Yleensä kun se paino hilaa ylöspäin...:(.
Tai melkein.
Minä näen kyllä enemmän niitä alipainoisia nuoria. 15v poikani kavereista (tyttöjä) joka toisella joku syömishäiriö.
Poika on myös alipainoinen mutta venyttelee joskus mahanahkaansa "kato kun mä oon läski" ja ihan tosissaan. Jopa meidän 4v ja 6v tytöt jotka syö kuin hiirenpoikaset ja painavat vähän alakanttiin puhuvat joskus itsestään että on liian pulleat jalat (hentoinen nelivuotias!)ja 6v että ei halua syödä paljon ettei tule läskiksi.
Mua suututtaa tämä läskihössötys, kun näen jatkuvasti enemmän anorektikkonuoria:( Aikuisten kannattaisi miettiä tarkemmin mitä puhuu ja millä tavoin lasten kuullen.
Tai melkein. Minä näen kyllä enemmän niitä alipainoisia nuoria. 15v poikani kavereista (tyttöjä) joka toisella joku syömishäiriö. Poika on myös alipainoinen mutta venyttelee joskus mahanahkaansa "kato kun mä oon läski" ja ihan tosissaan. Jopa meidän 4v ja 6v tytöt jotka syö kuin hiirenpoikaset ja painavat vähän alakanttiin puhuvat joskus itsestään että on liian pulleat jalat (hentoinen nelivuotias!)ja 6v että ei halua syödä paljon ettei tule läskiksi. Mua suututtaa tämä läskihössötys, kun näen jatkuvasti enemmän anorektikkonuoria:( Aikuisten kannattaisi miettiä tarkemmin mitä puhuu ja millä tavoin lasten kuullen.
Missähän sinäkin elelet? Eivätköhän tilastot kuitenkin puhu puolestaan: lasten ja nuorten painot lisääntyvät jatkuvasti.
Itse en kuitenkaan lähtisi painottamaan "läskejä" ja laihduttamista vaan puhuisin enemmänkin lasten kanssa positiivisista jutuista, kuten että pitää syödä paljn hedelmiä ja vihanneksiä että pysyy terveenä jne. Keskittykää enemmän siihen mitä PITÄÄ ja SAA syödä kuin että kieltäisitte kaikkea ja kauhistelette painoa.
Tottahan sekin on että nuorissa on paljon anorektikkoja. Mutta ylipaino on silti suurempi ja merkittävämpi yhteiskunnallinen ongelma.
jos 18 v on jo ylipainon rajoilla. Minä olin tuossa iässä hyvin hoikka, ja nyt lähempänä neljääkymppiä olen päässyt sinne lievään ylipainoon, koska elintavat ja aineenvaihdunta ovat ihan toiset kuin 18-vuotiaana. Mutta kauhea ajatus olisi, missä kunnossa olisin nyt, jos lähtökohta tuossa iässä olisi jo tuo.
Sitten kun tulee raskauksia, sairauksia, pienten lasten kanssa kotona oloa jne, sitä painoa on hirveän paljon vaikeampi pitää kurissa.