Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuorten lihavuus huolestuttaa iltalehdessäkin, viittaan tähän Lotta-keskusteluun

Vierailija
22.09.2009 |

Nuorten lihavuuteen on vaikea puuttua

Tiistai 22.9.2009 klo 11.31

Nuorten lihavuuteen on vaikea puuttua sen arkaluonteisuuden takia, kerrotaan Ravitsemusterapeuttien yhdistyksestä.

Ylipainon merkkejä on huomattu jo alle 7-vuotiailla. (GETTY IMAGES)

Keskustele laihdutuksesta ja painonhallinnasta

Sen mukaan yhä yleistyvät lasten ja nuorten paino-ongelmat on vaikea ottaa puheeksi, vaikka lihavuuden haitat ovat nykyään tunnettuja.

Asiantuntijoiden mukaan jo lieväänkin lapsen ylipainoon tulisi puuttua varhain. Tutkimuksissa on havaittu ylipainoisten teinien painoindeksin olleen kohollaan jo 6-vuotiaasta alkaen.

Lisäksi ylipainoisuus on kaksinkertaistunut kaikissa ikäryhmissä parissa vuosikymmenessä. Nykyään jopa 15 prosenttia yläasteikäisistä tytöistä ja 20 prosenttia samanikäisistä pojista on ylipainoisia.

Ravitsemusterapeuttien yhdistys onkin laatinut uuden Suurenmoinen nuori -oppaan, jonka tarkoituksena on auttaa ylipainoisia lapsia ja nuoria sekä heidän perheitään.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pyöreä on eri kuin lihava. Turha verrata langanlaihoihin normaalia ihmistä.

Vierailija
2/25 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on hoitoketjua jos jonkinmoista, parhailla kotona perhett selventämässä asiaa

Vaan kun vanhemmaksi ei voi muuttua...ja joo, suurempaa tulee kun diabeteksen hoitokulut karkaavat käsistä, johtaa esim. hoitotarvikejakelun väistämättömään supistamiseen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun joku sanoo lottaa lihavaksi:D Oletteko oikeasti noin kateellisia nuorelle naiselle!?

Ehkä mä olen sokea ,mutten totta vie nää lihavuutta hänessa. Ja itse olen todella hoikka joten en vertaa itseeni.

Vierailija
4/25 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun joku sanoo lottaa lihavaksi:D Oletteko oikeasti noin kateellisia nuorelle naiselle!? Ehkä mä olen sokea ,mutten totta vie nää lihavuutta hänessa. Ja itse olen todella hoikka joten en vertaa itseeni.

En ole kateellinen, todellakaan. Olen itse 170/55, mikäli se nyt tähän liittyy.

Vierailija
5/25 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ymmärtänyt, että on tosi nuori (tyyliin 18-v.) Entä jos olisi oma tyttärenne?

Vierailija
6/25 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

näköinen nuori likka. Jos pitää verrata vaikka langanlaihaan Tuijaan niin Lotta oli paremman näköinen. Tosin Lotalla on aika petraaminen sen ruokavaliossa jos se todellakin on niin nirso kun antoi ymmärtää.

Vierailija
7/25 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painoindeksi nyt ei oikeasti kerro mitään. Mieheni on painoindeksin mukaan ylipainoinen, mutta hänessä ei läskiä ole, treenattua lihasta.

Vierailija
8/25 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ottaa velkaa, joutua vankilaan, joutua sotaan...

Hakeutua reality ohjelmaan ja hyväksyä sen että joutuu arvostelun kohteeksi. Ohjelmaan ei oteta alaikäisiä.

Vierailija
9/25 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

omassa lähipiirissäni, kun koulun terveydenhoitaja yritti puuttua lapsen ylipainoon. Tiesin itse (näin joka päivä) miten äiti kantoi lapselle karkkia/sipsiä/limua ja ruokaa ei ollut pakko syödä. Äiti veti kunnon herneet kun hänen lastaan haukutaan läskiksi. Nyt lapsesta on kasvanut ylipainoinen aikuinen.

Vierailija
10/25 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka jo tarkoittaa lievää lihavuutta. Ja näytti talossa oloaikana saaneen vähintäänkin muutaman kilon. kyllä tuollainen on jo huolestuttavaa, terveyden kannalta. Ulkonäköön en puutu, se on jokaisen oma asia. Kuten tietenkin terveyskin, mutta tutkimuksessakin tähän kiinnitettiin huomiota, että lapsilla jo lihavuutta, se on huolestuttavaa.

Painoindeksi Painon määritys

18,5 - 24,9 normaali paino

25 - 29,9 lievä lihavuus

30 - 34,9 merkittävä lihavuus

35 - 39,9 vaikea lihavuus

40 tai yli sairaalloinen lihavuus

Vierailija
11/25 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. Terkkari

Vierailija
12/25 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin onhan se jo liikaa! Silloin ruokailutottumuksissa on jotain vikaa.

Mutta joo, sekaantua ei saa!

Vierailija
13/25 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

BB.n sivuilla 160cm 64 kg.

Treenatun ihmisen kohdalla painoindeksi taulukko ei pidäkään paikkaansa. Mutta onko sinusta lotta hyvässä kunnossa fyysisesti, treenannut niin paljon, että pelkkää lihasta? Ei ole. Kyllä painoindeksi antaa ihan hyvän kuvan siitä pitäisikö jotain tehdä, ruokavaliolle ja liikuntatottumuksille.

Painoindeksi nyt ei oikeasti kerro mitään. Mieheni on painoindeksin mukaan ylipainoinen, mutta hänessä ei läskiä ole, treenattua lihasta.

Vierailija
14/25 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolehtikaa omista läskeistänne tai luistanne ja antakaa nuoren naisen olla sellainen kuin on.Terve hän on kuitenkin ja se on pääasia ei kilot.

Vierailija
15/25 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. Terkkari

mutta jos ei silmällä näe, että pitäisi tehdä jotain, niin tuo voi todistaa asian.

Oletko terkkari katsonut neloselta sitä ohjelmaa missä tosi lihava ja tosi laiha, eivät hekään näe ongelmaansa, yleensä lääkärin selvitettyä painoindeksin huolestuttava suuruus/pienuus, valokuvat henkilöstä itsestään, alkavat itsekin nähdä ongelman todellisuuden.

Lihavuuden kieltäminen ja sen aiheuttamien terveysongelmien vähättely ei auta ketään. Toki moni terveydenhoitajakin on itse ylipainoinen ja siksi ei ehkä osaa puuttua asiaan. Ei ainakaan hyvää esimerkkiä anna.

Vierailija
16/25 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painoindeksi ei todellakaan kerro kaikkea. Minulla on painoindeksi 25,5 enkä näytä noin pyöreältä kuin Lotta.

joka jo tarkoittaa lievää lihavuutta. Ja näytti talossa oloaikana saaneen vähintäänkin muutaman kilon. kyllä tuollainen on jo huolestuttavaa, terveyden kannalta. Ulkonäköön en puutu, se on jokaisen oma asia. Kuten tietenkin terveyskin, mutta tutkimuksessakin tähän kiinnitettiin huomiota, että lapsilla jo lihavuutta, se on huolestuttavaa.

Painoindeksi Painon määritys

18,5 - 24,9 normaali paino

25 - 29,9 lievä lihavuus

30 - 34,9 merkittävä lihavuus

35 - 39,9 vaikea lihavuus

40 tai yli sairaalloinen lihavuus

Vierailija
17/25 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos muuten on terve ei ongelmaa ole. Ylipaino, lievä ei useinkaan aiheuta ongelmia.

T .Terkkari

Vierailija
18/25 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan oikeesti. Silmähän sen jo sanoo että on tuhti tyttö ilman puntaria ton voi päätellä.

En tarkoita että Tuija olisi ihanteeni, on liian laiha.

Minna on talon naisista just passeli samoin Kadi.

Vierailija
19/25 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä tiedä kuka on Lotta, mutta yleisellä tasolla niin kyllä katukuvassa on ihan hirveän paljon nuoria ylipainoisia ihmisiä.

Jostain syystä aihe on kuitnekin tabu ja jos siitä avaa suunsa niin heti on laihuuden ihannoinja, kateellinen tai jotain muuta sontaa.

suomessa lapset ja nuoret lihavoituu, se vaan on fakta ja en ihmettele yhtään kun katsoo vanhempia, monasti myös ne vanhemmat on ylipainoisia ja väärät ruokailutottumukset "periytetään" jälkikasvulle.

Itsellä 8 vuotias poika ja jopa hänen ikäluokastaan usea meilläkin käyvä kaveri on selvästi ylipainoinen ja kyllä sairauddet on sitten asia erikseen mutta ihan tosi on, että hyvin pieni osa ylipainoisista kärsii ylipainosta sairauden vuoksi. suurimalla osalla on kyllä ihan puhtaasti väärät elämäntavat.

Niin ja lyllä 160/64 on jo lievästi ylipainoinen ellei sitten ole todella treenattu.

Vierailija
20/25 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolehtikaa itsestänne ja lapsistanne. en ymmärrä miksi puuttua toisen ihmisen asioihin ja ulkonäköön, eteenkään kun ette sille mitään voi.

Huvittavaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi