Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

13-vuotias jäi kiinni tupakan poltosta.

Vierailija
22.09.2009 |

Hän ei vielä tiedä että on jäänyt kiinni. Mitä tekisin? Viikko kotiarestia? Askillisen poltattaminen? Olen niin pettynyt ja surullinen, jotenkin en olis uskonut....

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten ja nuorten kanssa pitää olla loogisia. Tuo pakkopoltattaminen on ihan järjetöntä ja vaikuttaa lähinnä kiusaamiselta.

Miten sen jälkeen perustelet sen että miksi EI SAA polttaa jos itse ensin laitat polttamaan? Mitä kun poika jää kiinni uudestaan ja sanoo että "mitä nyt yhdestä röökistä, ite laitoit mut polttamaan askillisen"? Laitatko sitten kaksi askillista vai mitä?

En ymmärrä teidän heikkoa vanhemmuuttamme. Miten se kieltäminen tuntuu jollekin olevan niin vaikeaa ja rajojen laittaminen? Tuo poltattaminen vaikuttaa täysin mielipuoliselta.

En edes ymmärrä miten pystytte hyvällä omallatunnolla laittamaan lapsi myrkyttämään itseään ja katsomaan vierestä. Tuntuu tosi sairaalta.

Toimiiko sama sitten kannabiksen kanssa? Tai alkoholin, sehän on laillistakin?

Vierailija
22/30 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä kaikella yritetään juuri kieltää ja rankaista. Viikko kotiarestia "askillisen" jälkeen. Mutta hei, ei kai kukaan kuvittele, että lapsi pystyisi sitä askillista polttamaan :O

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 v poika vihaa tupakanhajua, sai hajusta tarpeeksi pappansa polttaessa sisällä. Nyt pappa on jo mullan alla, mutta se ällöttävän hajun muisto elää.

Itselläni oli sama juttu, isäni poltti ja polttaa edelleenkin. En ole koskaan edes maistanut tupakkaa, en tykkää yhtään tupakanhajusta.

Vierailija
24/30 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon aloittanut kasiluokalla aikoinaan ja satunnaisesti oon ollut ilman, nyt pari vuotta jo. Itse oon sitä mieltä, että jos alkaa polttaa, niin ei siinä paljoa oo tehtävissä. Toki valistusta yms, mutta loppujen lopuksi tuon ikäinen ajattelee aina, että ei koske mua. Mä oon tehnyt kaiken valistuksen ja murkku on nähnyt kuinka vaikeaa lopettaminen on, että toivon ettei aloita. Perheessä ei polteta, mutta isonvanhempia ja muita sukulaisia polttaa, joten..

Enemmän ehkä kuitenkin stressaan ekoja viinakokeiluja, kun niistä voi olla tosi nopeasti seurauksia. En siis hyväksy tupakkaakaan missään nimessä, mutta oo varautuneempi että saattaa maistaa. Kaikki lapset on jossain iässä sitä vastaan ja saattavat itkeä ja rukoilla läheisiään lopettamaan, mutta valitettavasti se aika menee ohi.

Vierailija
25/30 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin, tämä kärähtänyt poikani piti minua luuserina ja tyhmänä, kun poltin. Se aika vain valitettavasti tosiaan meni ohi :(

Olen kyllä enemmän huolissani tupakoinnista kuin alkoholikokeilusta, sillä tupakka koukuttaa niin helposti. Toisaalta en tiedä mitä teen kun poika kokeilee alkoholia. Olen luullut sen (kuten tupakoinninkin) ajan olevan niin kaukana hamassa tulevaisuudessa.

Vierailija
26/30 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...jonka jälkeen ehdoton tupakointikielto. Ota sitten muksulle norttia, niin tulee varmasti vastareaktio.

Asiallinen keskustelu tupakoinnin vaaroista ja nikotiiniriippuvuudesta.

Vietä enemmän aikaa lapsesi kanssa, ole läsnä. kuuntele, keskustele, ole saatavilla. Esim. keskustelut iltaisin nukkumaan mennessä rauhoittavat iltaa ja saavat lapselle tuntumaa välittävistä vanhemmista.

Vierailija
27/30 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei väkivaltaa rangaistukseksi.

Tuo askillisen poltattaminen on sitä pahimmasta päästä. Missä dialogi, ja mikä MORAALINEN opetus sisältyy tuohon rangaistukseen?

Mieti oikeasti, että minkälaisia viestejä tuohon askillisen poltattamiseen liittyy!

Jos joku kiusaisi ja nöyryyttäisi minua tuolla tavoin, kaikki kunnioitus ja motivaatio toimia oikein menisi sen siliän tien.

Tuntisin vain surua, että kuinka tuo minulle rakas ihminen haluaa nöyryyttää ja kostaa minulle noin pahasti:(

Ainoa keino on sitouttaminen ja sisäisen motivaation herättäminen. Eiväthän mahdollisuudet tuohon ole jo menneet..pohja tuolle kun luodaan koko lapsuuden aikana..tarpeetonta valtaa käyttämättä!

Vierailija
28/30 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ap taas.

En usko valistuksen tepsivän nuoriin, koska sitä on saatu jo paljonkin. Ehkä shokkihoitona voisi toimiva kuvat suusyövästä (niitä juuri oli thaimaan lentokentän tupakka-askeissa). Mistähän niitä kuvia saisi, netistä varmaan?

Vierailija
29/30 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta älä nyt ala oikeesti pahoinpitelemään lastasi...

Mulla vanhin 15, mutta noita ongelmia ei oo ollut, joten en tiedä. Avoimesti kyllä puhuu siitä, että olisi kiinnostavaa kokeilla alkoholia, kun niin moni muukin sitä tekee..On kuitenkin itsenäisesti päättänyt pitäytyä tuosta erossa toistaiseksi, kun tietää sen muuttavan varsinkin kasvuiässä olevien aivoja..ei ole tarvinnut kuin puoli sanaa hommasta puhua..Mutta uskon tuon olevan persoonakysymyskin.

Vierailija
30/30 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raivoominenkaan ei hyvä. Keskustelkaa huolestuneeseen sävyyn ja kunnolla. Vaikka useamman kerran.

Ja ilmoitat pojalle, et nyt alat tarkkailla säännöllisesti, aina kun tulee kotiin haluat henkäsyt ovella ja jos tupakki haisee, alkaa lähteä etuisuudet (viikkoraha, tietsilla, puhelin jne)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan