13-vuotias jäi kiinni tupakan poltosta.
Hän ei vielä tiedä että on jäänyt kiinni. Mitä tekisin? Viikko kotiarestia? Askillisen poltattaminen? Olen niin pettynyt ja surullinen, jotenkin en olis uskonut....
Kommentit (30)
Harmillisinta on tässä, että parhaat kaverinsa eivät polta, mutta nyt yksi uusi kaveri sekä uusi tyttöihastus polttavat :(
monille nuorille.
Tärkeintä on, että mitä jatkossa.
Kotiaresti ei ole riittävä tässä. Valistusta
Harmillisinta on tässä, että parhaat kaverinsa eivät polta, mutta nyt yksi uusi kaveri sekä uusi tyttöihastus polttavat :(
No sittenpä on hyvä tilaisuus käydä läpi juuri tuota massa-ajattelua! Sano lapsellesi, että kun olet 18, saat tehdä mitä huvittaa, mutta Suomen laissa tupakointi on kielletty alaikäisiltä ja siksi se on kielletty sinultakin.
Jos olet itse kokeillut nuorena tupakointia (tai miehesi on), kerro siitä, ja kerro miksi lopetit. Voi olla teinistä noloakin tajuta, että on ne omat vanhemmatkin salaa polttaneet, onkohan tämä sittenkään niin cool...
... ja lopetin vasta 5 vuotta sitten. Toisaalta poika muistaa, miten monta kertaa yritin lopettaa, joten olen ollut "hyvänä" esimerkkinä tupakan riippuvuudesta.
ap
pitäisin esim viikon ajan luentoja ja opetustunteja tupakan ja muiden päihteiden vaarallisuudesta, koukuttavuudesta jne. Lainaisin kirjastosta kirjoja ja laittaisin lapsen lukemaan. näyttäisin netistä materiaalia keuhkosyövän turmelemista keuhkoista. Kertoisin tarinoita elävästä elämästä. Kertoisin lisäksi että rakastan lasta enkä tule hyväksymään toista kokeilua.
alle 18-vuotiaan tupakointihan ei ole lain mukaan sallittua. Kuka välittää tupakkaa sen ikäisille?
mun mielestä aika tyhmää ensin laittaa polttamaan askillinen tupakkaa ja sitten saarnata tupakan vaaroista. Omasta kokemuksesta sanoisin kyllä että polttamisen estämiseksi ei ole keinoja, yrittäisin vain tehdä siitä mahdollisimman vaikeaa( rahat pois aina kun haisee tupakalle ym)
selvä viesti lapselle, että aikuinen kuitenkin hyväksyy polttamisen, eikä pidä sitä oikeasti vaarallisena.
Kuka hullu oikeasti pumppaisi lapsensa täyteen myrkkyä rangaistukseksi? Vaikka myrkytykseen ei kuolisi, onko teistä lieväkään myrkytystila oikeasti joku kasvatuskeino?
että omat kokeiluni loppui juuri siihen askin putkeen polttamiseen.. Tietenkään en saanut koko askia poltettua, niin kauan kuitenkin että tuli paha olo.
Pahinta oli kun piti juuri vanhempien edessä polttaa äidin saarnatessa ja mulkoilessa vieressä. Hävetti niin etten tiennyt miten päin olisi ollut...
Muistaakseni en saanut viikkoon tavata niitä ihmisiä kenen seurassa olin poltellut.
Ja tietenkin soitto koko porukan vanhemmille..
Sen kerran jälkeen en ole tupakkaan koskenut
En ole voinut kertoa kavereiden vanhemmille, sillä en tunne heitä. Nämä ovat juuri niitä uusia yläasteelta tulleita kavereita, joita "pelkäsin" :(
No, se askillisen poltattaminen on kuulemma tehokas keino, eikä todellakaan anna hyväksyvää viestiä. Kumma ajatus, kun tarkoitus on saada lapsi voimaan pahoin.
Hyvö idea oli se kuvien näyttäminen: juuri vuosi sitten Thaimaan lentokentällä poika melkein itki isänsä puolesta, kun katsoi tupakka-askien järkyttäviä kuvia (pojan isä polttaa - olemme eronnneet, joten kotona ei kukaan polta, mieheni ei ole edes maistanut).
Ymmärrättekö edes että se on rikollista, lapsen pahoinpitelyyn verrattavaa? Vähän niinkuin pistäisitte viiltelemään itseään rangaistukseksi.
Missä on logiikka? Ensin kerrotte että tupakka on vaarallista ettekä halua nuoren vahingoittavan itseään sillä ja sitten pakotatte polttamaan askillisen? 13-vuotias on vielä lapsi ja teette sille tuollaista, ei hyvänen aika minkälaista vanhemmuutta.
Minulla on 15 ja 14-vuotiaat nuoret, eivät polta. Eivät ole koskaan olleet kiinnostuneitakaan, heistä tupakansavu on inhottavaa. Olen luvannut ajokortin 18-vuotiaana jos eivät sitä ennen ala polttamaan. No varmaan moni maksaa muutenkin, mutta meillä sen verran tiukkaa että eivät ole tottuneet saamaan aina kaikkea itsestäänselvyytenä.
Minä käytän loogisia rangaistuksia, aresti esim. tupakanpoltosta -> ei tarvitse mennä ulos jos ei osaa käyttäytyä järkevästi. Lisäksi puhuisin siitä miten en halua että oma rakas lapseni vahingoittaa itseään, miten pahalta se minusta tuntuu ja haluaisin hänen arvostavan itseään enemmän. Faktat pöytään myös, googlaamalla löytyy kaikkea kivaa. Voisi vaikka laittaa arestin kuukaudeksi, lyhennystä saa kun etsii netistä ja kirjoittaa vaikka paperille tietyn sivumäärän tupakan vaaroista ja haitallisuudesta.
selvä viesti lapselle, että aikuinen kuitenkin hyväksyy polttamisen, eikä pidä sitä oikeasti vaarallisena.
Kuka hullu oikeasti pumppaisi lapsensa täyteen myrkkyä rangaistukseksi? Vaikka myrkytykseen ei kuolisi, onko teistä lieväkään myrkytystila oikeasti joku kasvatuskeino?
Minkälaisissa piireissä tällaista harrastetaan? WT?
Sehän on laiton ja suorastaan pahoinpitelyä.
Mä en tajua ap sun paniikkia. Kyllähän sen nyt tietää, että se kokeilu tulee nuorella lähes varmasti enemmin tai myöhemmin. Kyse on vaan siitä, jääkö tapa vai ei. Riski on, että satunnaistupakoi teinivuosina (tosi yleistä), mutta sittenkin tärkeintä olisi, ettei kovin paljoa ja homma jäisi sinne teinivuosiin. Oikeastaan ainoa keino on pitää puhuttelu, huutaa ja ehdottomasti kieltää. Voit vielä kytätä tarkkaan ja nuuskia poikaa säännöllisesti.
Silti et voi mitään, jos kaverit polttaa ja poikasi haluaa tehdä sitä mukana.
se kun kerroimme kuinka RIIPPUVAISEKSI TUPAKKA TEKEE, lapsemme oli jo suht isoja, kun vielä opiskelimme ja näin joutuivat näkemään kun isän teki mieli tupakkaa vaikka rahat olivat todeeeella tiukoilla. Kerroimme lapsille kuinka kallista se on aski noi 5 euroa x 7 pv viikossa ja niin edelleen, että päästiin vuosi tasolle. Siihen päälle terveysriskit, hyvä esimerkki isänäiti joka juoksee keskussairaalassa tupakan takia keuhkopuolella.... kuvat peliin mukaan!
Jos lapsesi tämän jälkeen vielä tupakoi, jatkat kertomustasi, ehkä vähennät kuukausi/ viikkorahaa mutta muuta et oikeastaan voi tehdä!
Hän ei vielä tiedä että on jäänyt kiinni. Mitä tekisin? Viikko kotiarestia? Askillisen poltattaminen? Olen niin pettynyt ja surullinen, jotenkin en olis uskonut....
Nuoret kokeilee! Tietenkään et paina villaisella tätä! Tuo askillisen poltattaminen ja sen päälle ehdoton tupakointikielto. Ehdottomuuden jälkeen puhu asiasta vielä nätisti: miksi tupakointi on vaarallista, miksi kannattaa ajatella omilla aivoillaan eikä mennä massan mukana vaikka kaverit polttaisivatkin, omia tupakkakokemuksiasi nuorena ja niistä luopumista...
tupakoimaan askillisen. Muita keinoja on pakko keksiä.
En ole voinut kertoa kavereiden vanhemmille, sillä en tunne heitä. Nämä ovat juuri niitä uusia yläasteelta tulleita kavereita, joita "pelkäsin" :( No, se askillisen poltattaminen on kuulemma tehokas keino, eikä todellakaan anna hyväksyvää viestiä. Kumma ajatus, kun tarkoitus on saada lapsi voimaan pahoin. Hyvö idea oli se kuvien näyttäminen: juuri vuosi sitten Thaimaan lentokentällä poika melkein itki isänsä puolesta, kun katsoi tupakka-askien järkyttäviä kuvia (pojan isä polttaa - olemme eronnneet, joten kotona ei kukaan polta, mieheni ei ole edes maistanut).
ja edelleen, on laitonta että laitat lapsesi tupakoimaan askillisen. Se on mielestäni jopa lastensuojeluasia.
Mä en tajua ap sun paniikkia. Kyllähän sen nyt tietää, että se kokeilu tulee nuorella lähes varmasti enemmin tai myöhemmin. Kyse on vaan siitä, jääkö tapa vai ei. Riski on, että satunnaistupakoi teinivuosina (tosi yleistä), mutta sittenkin tärkeintä olisi, ettei kovin paljoa ja homma jäisi sinne teinivuosiin. Oikeastaan ainoa keino on pitää puhuttelu, huutaa ja ehdottomasti kieltää. Voit vielä kytätä tarkkaan ja nuuskia poikaa säännöllisesti. Silti et voi mitään, jos kaverit polttaa ja poikasi haluaa tehdä sitä mukana.
Samaa mieltä, näinhän se on. Joku ehdotti, että voi estää liikkumasta kavereiden kanssa, jotka polttaa. Oikeasti, mitenkä estät 13-vuotiasta, joka pystyy käymään näiden kavereiden kanssa tupakalla koulun jälkeen tai välitunneilla?
Meillä tytär, silloin 14-v, kärähti tupakanpoltosta vuosi sitten. Jotenkin en usko, että nuo terveysvaikutukset näihin nuoriin kovasti vaikuttaa, se tuntuu heistä niin kaukaiselta, nuorethan elävät muutenkin tässä ja nyt. Saarna kuitenkin, tupakan merkitys ulkonäköön ja rahanmeno. Tuon jälkeen tyttö ei ole kärähtänyt, nuuskin usein vaivihkaa, mutta epäilen silti, että satunnaistupakoi. Nyt toivon, että jää siihen, ja loppuu aikanaan tuokin.
En jaksa uskoa tuollaisiin nuorta nolaaviin keinoihin, eikä nuorta pysty vahtimaankaan, me emme voi nuoriemme perässä pitkin metsiä ja kyliä juosta. Olen puhunut paljon luottamuksesta, ja nuoren omasta vastuusta omasta terveydestään, omasta hyvinvoinnistaa, kyvystä huolehtia itsestä.
Joo, pahoinpitelyä jne.... Mieluummin kertapahoinpitely ja myrkytys kuin se, että poika myrkyttää itseään vuosia hitaasti.....
Oma äitini huusi ja melskasi kun kärähdin, eikä se auttanut yhtään mitään. Yritän siis järeämpiä keinoja.
Nuoret kokeilee! Tietenkään et paina villaisella tätä! Tuo askillisen poltattaminen ja sen päälle ehdoton tupakointikielto.
Ehdottomuuden jälkeen puhu asiasta vielä nätisti: miksi tupakointi on vaarallista, miksi kannattaa ajatella omilla aivoillaan eikä mennä massan mukana vaikka kaverit polttaisivatkin, omia tupakkakokemuksiasi nuorena ja niistä luopumista...