Yksivuotiaan ruoka
Mulla äskettäin 1 vuotta täyttänyt lapsi ja haluaisin tietää mitä te muut samanikäisten vanhemmat annatte ruuaksi/välipalaksi tai yleensä naposteltavaksi lapselle? Tuntuu etten oikein uskalla antaa mitään "kovaa" yms. kun pelkään lapsen tukehtuvan vaikka hampaitakin on jo paljon..
Entäs annatteko vielä korvikemaitoa? Meillä iltaisin ja öisin (josta olis kiva jo päästä eroon) mutta kuinka paljon nestettä pitäis sitten yhteensä vuorokauden aikana mennä? Kuulin myös mielipiteen että jääkaappikylmän korvikemaidon antaminen on lapsen kiusaamista! Ite oon sitä mieltä että väite on täyttä p*skaa mutta mitä muut ootte mieltä?
Kommentit (10)
siis viiliä, banaania, marjoja, raejuustoa yms. ja juo tavallistakin maitoa. Mutta kuinka isoina paloina uskaltaa antaa noita sormiruokia? Varmaan kyllä lapsestakin riippuu. Meillä kanssa tuntuu olevan kaikkiruokainen kunhan tää mamma vaan uskaltais kaikkee antaa..:/
ap
muussaa vaikkapa haarukalla sen minkä tarpeelliseksi näet. Itse en anna vielä omenaa saati porkkanaa muuten kuin rasteena 1.5v:lle kuopuksellenikaan, kannattaa muistaa että omppo johtaa pienten lasten tukehtumistilastoja, kovat palat menee helposti kurkkuun. Paahtoleivästä voit ehkä aloittaa, anna banskua myös siivuiksi leikattuna, kuori ja paloittele oikein pehmeä nektariini tai päärynä jne.
Meillä ovat syöneet ihan tavallista ruokaa tuossa iässä pl. suola. Laiska kun olen, olen pyrkinyt tekemään mahdollisimman samaa ruokaa koko perheelle. Tietysti on helpompaa jos ei käytä eineksiä.
Ruoan rakeisuus ei liity juuri lainkaan hampaisiin. Vauvathan pureskelevat ikenillään. Se on aika yksilöllistä kuinka rakeista syövät, omani ovat syöneet kaikenlaista sormiruokaa heti kun on pinsettiote ollut jollain lailla handussa, joten vuoden vanhalle olen palastellut veitsellä. En siis enää muussannut. Lisää rakeisuutta vähitellen.
Maito meillä on aloitettu viimeisenä ruoka-aineena vuoden iässä. Mä olen imettänyt, joten korvikeproblematiikka ei ole tuttua. Mä aloin antamaan ensin kokeeksi aterioilla ihan tavallista maitoa maistiaiseksi ja sitten kun ei ollut reaktiota, niin ihan ruokajuomaksi. Imetys mulla on jatkunut silti. Mä tekisin niin, että maistatuksen jälkeen annat maitoa aina aterioilla niin paljon kuin menee ja aterioiden välissä annat vettä.
Välipalaksi esim. viiliä, maustamatonta jugurttia ja marjasosetta, leipää, muroja, puuroja, hedelmiä ja marjoja, porkkanaa, jne. jne.
Juomaksi annan jo nokkamukista tavallista kevytmaitoa ihan jääkaappikylmänä, nokkamukista juomista vasta harjoitellaan. Korvike on jäämässä kokonaan pois. Välillä voisin antaa vielä poikkeuksena jos jostain syystä tuntisin tarvetta. Öisin meillä ei ole pulloa syönyt koskaan, sitten vastasyntyneen yösyömisten.
Nesteen määrästä en osaa sanoa, mut maitotuotteita pitää mennä päivässä 500ml, ja siihen sisältyy myös juustot, jugurtit, viilit yms. Nesteen määrästä sanottiin neuvolassa et 5-6 märkää vaippaa päivässä kertoo et saa tarpeeksi.
1-vuotias saa alkaa syömään samaa ruokaa kuin muu perhe.
ohuen ohiksi siivuiksi jos haluat sitä sormiruokana antaa.
että omena ja porkkana on paras antaa mahdollisimman isona palana, ainakin jos antaa meillä pieniä paloja niin laittaa ne sitten kokonaan suuhun ja kakoo niitä sitten. Jos antaa suuria niin jyystää niitä. Toki sitä syömistä pitää vahtia, mutta näin onnistuu oikein hyvin.
että saa antaa suolattomana samoja ruokia ja ollaan melkeinpä noita kaikkia annettukin mitä tässä ootte maininneet ja niinkun sanoin niin maitoakin kyllä juo mielellään nokkiksesta. Ehkä mun kysymyksen tarkoitus oli enemmänkin saada tukea sille että oonko liian varovainen vai onko muitakin jotka ei uskalla antaa tiettyjä juttuja.:) Ja tosiaan en oo omenaa tai kovaa porkkanaa uskaltanut antaa. Banaania lapsi söis vaikka kuinka paljon kun saa ite palasia napostella.:)
ap
kiitos kaikille vastaajille! Jotenkin tuli paljon mukavampi olo itelle.:)
ap
niin en minäkään sitä suosittele.
olen antanut tavan maitoa 10kk alkaen, jääkaappi kylmänä. Ei juo kovin hyvin maitoa, neuvolasta sanoivat että 6dl maitotuotteita tarvisi mennä. Mutta en ole huolissani kun syö jugurttia, viiliä juustoa jne.
Syö samaa ruokaa kun muukin perhe, mitä nyt milloinkin. Naposteltavaa on usein omena, nektariini, banaani, porkkana, leipää. Raejuustosta tykkää paljon, samoin nuo jugurtit, viilit ja marjat. On tosi helppo lapsi, syö oikeastaan ihan mitä vaan.
Hampaita on 6kpl ja ainoa mitä ei saa alas kakomatta on hapankorppu, sitä en uskalla enää antaa kun oli siihen tukehtua. Jää teräviä paloja kurkkuun.