Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varmaan tyhmä kysymys päivähoidosta, mutta kysynpä silti:

Vierailija
21.09.2009 |

Eli jos lapsi käy päivähoidossa niin siellä ilmeisesti on jotkut lokerot tai/ja kaapit, joihin kullekin lapselle tuodaan omia vaatteita päivähoitoa varten? Ilmeisesti siellä myös on jonkinlainen pesuhuone, jossa hoitajat tai apulaiset pesevät ja kuivattavat vaatteet? Täytyykö itse viedä pesuaineet, vai sisältyvätkö hoitomaksuun? Entä kun meillä esim. käytetään kestovaippoja, niin onko siellä liotusastiat yms. vai pitääkö itse tuoda kotoa sellaiset hoitokäyttöön? Entä tuodaanko sinne päiväunia varten erillinen uniasu ja millainen on hyvä? Ihan tavallinen yöpukuko?

Anteeksi, varmaan ihan tyhmiä kysymyksiä ja teille itsestään selviä, mutta näitä mietin kun omatkin lapseni kuitenkin jo vuoden vaihteessa menevät päivähoitoon.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee hakemaan piltit kotoa, ihan herättävät sängystä, pissattavat, pukevat ja vievät mennessään.

Vierailija
22/38 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

moneen hoitopaikkaan vaipat pitää olla tavallisia kertakäyttöisiä teippivaippoja, ei mitään housuvaippoja jotka ovat hitaampia vaihtaa....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pikkuhoususillaan. Minusta se on kamalaa! Ja veikkaan syyksi vain sitä, että lapset eivät tarkene lähteä peittonsa alta pois, ja se antaa hoitohenkilökunnalle mukavan rauhan päiväkahvin ajaksi...

Vierailija
24/38 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pikkuhoususillaan. Minusta se on kamalaa! Ja veikkaan syyksi vain sitä, että lapset eivät tarkene lähteä peittonsa alta pois, ja se antaa hoitohenkilökunnalle mukavan rauhan päiväkahvin ajaksi...

En itsekään suostuisi riisuutumaan työpaikallani puolialasti.

Vierailija
25/38 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene nyt vaikka kirjastoon ja lainaa joku päivähoidosta kertova opus tai surffaa netissä kuntasi päivähoidon sivuilla.

Enkä kehdannut suoraan päivähoitotoimistosta kysellä omalla nimelläni, oli helpompaa täällä nimettömänä ;)

Ja ihan tosiaan en tiennyt. Miten olisin voinut tietää, kun itse olin 70-luvun alussa hoidossa naapurin tädillä joka ihan todella pesi minunkin vaatteeni siinä missä omiensakin. Äitini on kyllä kehunut, että mulla oli loistava hoitaja! Hän myös mm. saattoi minua pitkin päivää kavereilleni ja opetti soittamaan pianoa, ihan sillä samalla maksulla kaikki tämä ;) Olen edelleen hyvissä väleissä ex-hoitotätini kanssa, on sanonut että olin heille melkein kuin oma tyttö (heillä oli kaksi omaa poikaa ja tämä hoitotäti kotiäiti + hoiteli minua). Mistä olisin voinut tietää. Mieheni taas oli kotihoidettu.

ap

Vierailija
26/38 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin (pääkaupunkiseutu) tutustumasssa erääseen päiväkotiin ja siellä lapset juoksentelivat vaippasillaan, kuulemma päiväunille menossa. WC oli sellainen iso huone jossa useita pönttöjä+pottia, sinne kuulemma kaikki yhtäaikaa istumaan. Kauhistuin sitä touhua niin paljon että lapsen hoitoonmeno lykkääntyi vuodella ja löysimme pienen päiväkodin (10 lasta), jossa saa pitää vaatteet päällä ja WC:ssäkin käydään kahdestaan tädin kanssa...

Vierailija
27/38 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on olleet satunnaisia iltoja, jolloin maksettu hoitaja on tullut meille kotiin ja hän on kyllä ihan sillä samalla maksulla myös pessyt ne pyykit ja jopa silittänyt lasten nukahdettua, jos olen pyytänyt.

ap

Mene nyt vaikka kirjastoon ja lainaa joku päivähoidosta kertova opus tai surffaa netissä kuntasi päivähoidon sivuilla.

Enkä kehdannut suoraan päivähoitotoimistosta kysellä omalla nimelläni, oli helpompaa täällä nimettömänä ;) Ja ihan tosiaan en tiennyt. Miten olisin voinut tietää, kun itse olin 70-luvun alussa hoidossa naapurin tädillä joka ihan todella pesi minunkin vaatteeni siinä missä omiensakin. Äitini on kyllä kehunut, että mulla oli loistava hoitaja! Hän myös mm. saattoi minua pitkin päivää kavereilleni ja opetti soittamaan pianoa, ihan sillä samalla maksulla kaikki tämä ;) Olen edelleen hyvissä väleissä ex-hoitotätini kanssa, on sanonut että olin heille melkein kuin oma tyttö (heillä oli kaksi omaa poikaa ja tämä hoitotäti kotiäiti + hoiteli minua). Mistä olisin voinut tietää. Mieheni taas oli kotihoidettu. ap

Vierailija
28/38 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli ihan laitosmainen olo.

#se, jonka lapsi toivottavasti saa edelleen pitää aluspaidankin päällään

Kävin (pääkaupunkiseutu) tutustumasssa erääseen päiväkotiin ja siellä lapset juoksentelivat vaippasillaan, kuulemma päiväunille menossa. WC oli sellainen iso huone jossa useita pönttöjä+pottia, sinne kuulemma kaikki yhtäaikaa istumaan. Kauhistuin sitä touhua niin paljon että lapsen hoitoonmeno lykkääntyi vuodella ja löysimme pienen päiväkodin (10 lasta), jossa saa pitää vaatteet päällä ja WC:ssäkin käydään kahdestaan tädin kanssa...

Vierailija
29/38 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaa-aikanaanko sen pitäisi sun mielestä sun pyykit pestä? Eiköhän 10- 11-tuntiset päivät ole pph:lle ihan riittävän pitkät.

Vierailija
30/38 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuvitellut että saunasuomessa ei kauhistella alastomuutta tai siis tässä tapauksessa pienen lapsen yläosattomuutta,mutta taisin olla väärässä. Täytyykin selvittää mitä meidän päiväkodin "vaatteiden vähentäminen" tarkoittaa ;)

(kaikkea ei näköjään ole tajunnut selvittääkään, ja 2-vuotias ollut jo 1,5 kuukautta päiväkodissa...)

Vierailija
31/38 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän päiväkodissa vaatteita ei edes vaihdeta, vaikka likaantuisivat, elleivät ole tosi märät. Mutta tämäkään ei ole aina riittävä syy, eivät välttämättä "huomaa", että paita on kastunutkin.

Vierailija
32/38 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkodissa on rivi kapeita lokerikkoja, joista yhteen laitetaan varavaatteita (eli meillä on nyt 4-v tytölle laitettu 1 sukat, 1 alushousut, 1 sisähousut, 1 sukkahousut, 1 hame, 1 trikoopaita, 1 t-paita ja 1 ohut villatakki).

Ulkovaatteissakin meillä on 2 housut siellä.

Kun syksy etenee ja talvi tulee, otan t-paidan pois ja lisään varahanskoja, varavillasukat jne.

Jos joku likaantuu, niin lokeron oveen tulee lappu "kaapissa pyykkiä".

Vaatteita ei pyykätä siellä.

Päiväunille menevät pikkuhousuissa, jos haluaa saa pitää aluspaidan. Jos sulla on pieni, niin ehkä voit viedä yöasun. Vie unilelu, ja joku muu kuin kotilelu (jos sellainen on), ala jo nyt käyttämään sitäkin sängyssä ja totuttamaan. Siksi eri, koska ei oo kiva jos ainut kelpaava on siellä päiväkodissa...

Meillä ei oo vaippaikäistä siellä, ja muutenkin sitä kestovaippa-asiaa pitää kysyä päiväkodista, koska jossain ne on kielletty tilanpuutteen takia. Jossain ne kerätään joihinkin astioihin (en tiedä pitääkö tuoda oma). Sinne pitää viedä omat vaipat kumminkin.

Astiat on talon puolesta. Juomapullon voit viedä (ja nimi siihenkin, kuten kaikkeen muuhunkin).

Muista ostaa sisätossut!

Vierailija
33/38 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasten riisuminenhan se takaa tädeille kahvirauhan... tänäänkin olen täyden työpäivän pk:ssa tehnyt enkä kahville ehtinyt KERTAAKAAN vaikka lapset nukkuivatkin. univaatteet voi takuulla viedä pk:hon. lapset eivät kuitenkaan mene nukkumaan samoissa vaatteissa missä leikkivät niillä lattioilla joilla te vanhemmat kuljette kengät jalassa (vaikka onkin suojatossuja tarjolla...) että ihan lasten kiusaksihan me halutaan heitä puhtaissa sängyissä nukuttaa...

Vierailija
34/38 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos päivähoidon palvelut ei kelpaa lastaan voi hoitaa myös kotona. jos vain jaksaa ja kehtaa.

Vierailija
35/38 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lokeroihin mahtuu reiluhkosti varavaatetta ja tosi likaiset vaatteet laitetaan muovipusseihin odottamaan noutajaa. Katson kuitenkin muitakin vaatteita sillä silmällä eli vien vain hiukan tahraisetkin vaatteet pesuun.

Omaa juomapulloa ei meidän päiväkotiin saa viedä,kun on kuulema haasteellista vahtia, kuka siitä pullosta loppupeleissä juo.

Vaipat (teippivaipat) on omassa kaapissaan ja jos ei huomaa,että ovat loppumassa, tulee vaatelokerikkoon lappu "tuo vaippoja"

Vierailija
36/38 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen päiväkodissa töissä ja meillä nukutaan vaippa/pikkarit ja paita päällä ellei lapsi/vanhemmat toisin halua. Monella on myös erillinen yöasu ja unilelu! tutit ja tuttipullot pestään myös pk:ssa, nokkamukit tulee myös meiltä.

Varavaatteita on hyvä tuoda, varsinkin jos sottaa syödessää tai välillä käy vahinki vessassa ym. parit housut, erikseen sisä ja ulko!! ja sään mukaiset ulkovaatteet ovat monelle vanhemmalle hankala asia, koska ulkoilemme 2 kertaa päivässä!! myös kuravaatteet ja kumisaappaat, jotka voi jättää päiväkotiin ovat tarpeen! ja pari paitaa, lyhyt ja pitkähihaista. Me ainakin ilmoitamme lapulla lapsen lokeron oveen kun tarvitaan lisää varavaatteita, vaippoja tai on pyykkiä. Tietysti joka päivä olisi hyvä käydä lokero tarkistamassa..

Kestovaipat eivät mielestäni toimi päiväkodissa, tarravaipat parhaita ja nopeita vaihtaa.

Vessassa ollaan monen kanssa samaa aikaa jotta edetään sänkyyn mahd.nopeasti, jos lapsi ei tarpeitaan pysty muiden seurassa suoritaa tietysti saa omaa rauhaa!

Mene päiväkotiin vaikka viikoksi tutustumaan(ainakin meillä) ja kysele paljon, koske työntekijät eivät aina muista kaikkea kertoa.

Vierailija
37/38 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äläs nyt näistä kovin negatiivisistä kestovaippa kommenteista välitä, kyllä saat tuoda päiväkotiin lapsellesi kestovaipat.

Asia on nimittäin niin, koska vanhemmat kustantavat vaipat, he myös saavat päättää mitä vaippoja lapselle käytetään!!

Muutenhan homma alkais mennä niin että päiväkoti voisi vaikka alkaa vaatia että heille saa tuoda vaan enää Liberoita tms....

Eli voit ihan hyvin viedä sinne kestoja. Mutta kannattaa todellakin viedä jokin helppo systeemi, eli all-in-one vaippoja tai valmiiksi täytettyjä taskuvaippoja.

Meidän päiväkodissa niillä lapsilla joilla on kestot on omat roskikset joissa on lapsen nimi ja sinne heitetään sitten kunkin kestopepun vaipat. Roskiksessa on pussi, ja sen sitten päivän päätteeksi vanhemmat ottavat mukaan.

Olen ohjeistanut päiväkodin henkilökuntaa että jos aikaa riittää saavat kipata suurimmat kakat pönttöön, mutta muuten vaan vaippa omaan pussiin ja sinne muiden sekaan sekin nyytti.

Kotiin tultua sitten nopeasti nakkaan vaipat meidän omaan vaippa ämppäriin, en liota niitä muutenkaan, ja huuhtasen mahdolliset kakkavaipat. Ei sen kummosempaa.

Hyvää tietoa kestovaipoista päiväkodissa saa myös Kestovaippainfon sivuilta!

Tsemppiä!

Vierailija
38/38 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erillisestä tilauksesta päiväkodin henkilökunta tulee hakemaan piltit kotoa, ihan herättävät sängystä, pissattavat, pukevat ja vievät mennessään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yksi