Minua puri punkki, pitääkö nyt tehdä jotain vai odottelenko vain?
Siis eilen aamulla huomasin jalassani punkin, joka lähti helposti pois. Mitään ei nyt näy ja oletin, että kaikki on hyvin. Nyt luin tuota toista ketjua, ja siinä sanottiin, että oireet tulevat vasta myöhemmin. Pitääkö siis nyt odottaa, tuleeko mitään vai mennä heti lääkäriin?
Kommentit (10)
Äitini jätti menemättä ja nyt syö kolmatta antibioottikuuria peräkkäin kun mikään ei näytä auttavan. Jalka on turvonnut ihan "pökkelöksi", kutinaan ei auta mikään apteekin rasva.
puutiasasiantuntijalta.
Vain noin puolelle tartunnan saaneista tulee se rinkula. Hän ei silti kannustanut ottamaan ab-kuuria varmuuden vuoksi. Sanoi, että sittenhän ahvenenmaalaiset söisi sitä koko ajan.
Kumminkin ihan lyhyen kuurin voi antaa esim. raskaana olevalle, jos on ihan tuore purema (max 2 pv)
2-3 viikon päästä voi tsekkauttaa verestä vasta-aineet. Aina ne ei kylläkään näy. Kuuri on sitten jotain 6 viikkoa ja vahva. Tai pistoksina.
Nämä koski siis borrelioosia. Oliko punkki pullea. Jos ei, niin hyvä.
Puutiaisaivokuumeeseen ei vaikuta, miten nopeasti sen poistaa.
Hassu sattuma, että nyt näin paljon punkkijuttuja täälläkin. Netissä olen nyt surffanut ja ymmärtänyt, että lääkäriin mennä siinä vaiheessa, jos tulee se isohko 5-6 cm punoittava jälki tai oireita (kuume, jäsenten särky...). Vasta-aineetkaan eivät veressä vielä näy.
Tässä nyt sitä sitten odotellaan, miten pojan käy. Tosi tylsää :(
Ja se tuli ilmeisesti sunnuntaina, eli ehti olla jo hyvän tovin.
En kyllä halua syödä mitään antibioottia varmuuden vuoksi, joen ehkä katselen, mitä tapahtuu.
tulee punkinpuremia monia, monia vuodessa. Luuletko että kaikki juoksevat heti lääkäriin, kun punkki puree??? :-D
Kyllä on ihmiset luonnosta vieraantuneita täytyy sanoa.
tulee punkinpuremia monia, monia vuodessa. Luuletko että kaikki juoksevat heti lääkäriin, kun punkki puree??? :-D Kyllä on ihmiset luonnosta vieraantuneita täytyy sanoa.
ennen kuin luin tuota toista ketjua. Sen jälkeen aloin vasta miettiä koko asiaa.
Olen varmaan vieraantunut luonnosta, koska koko ikäni olen asunut kaupungissa eikä meidän mökillä ikinä kukaan koskaan nähnyt punkkia.
Ap
kun ei tiedä sellasista elukoista mitä ei juuri ikinä tapaa =).
Ei vaan, ottaisin kyllä ihan vakavasti noi punkkijutut. Muuan opiskelukaveri sai sen mikäonkaantaudin ja joutui pitämään sen takia välivuoden.
Borrelioosi (=antibioottikuuri auttaa yleensä) vai Kumlingen tauti eli puutiaisaivokuume (=ei hoitoa, ainoastaan rokote joka loppuu joka kevät kesken).
?
kun ei tiedä sellasista elukoista mitä ei juuri ikinä tapaa =).
Ei vaan, ottaisin kyllä ihan vakavasti noi punkkijutut. Muuan opiskelukaveri sai sen mikäonkaantaudin ja joutui pitämään sen takia välivuoden.
Puutiaiset ovat tulleet vaarallisemmiksi, kuin ne olivat sata vuotta sitten esimerkiksi. Puutiaiaivokuume ja borrelioosi on lisääntynyt paljon.
Isäni serkku kärsi vuosia borrelioosista, jonka oli saanut saaristossa kuolemaansa asti. Tuttuni äidillä on borrelioosi, josta on vaivaa. Eräällä kuuluisalla arkkitehdillä on borrelioosin vuoksi silmä ja korvavaiva pahana, mökkinaapuri sai borrelioosin ja tätini myös. Kaikki saaristosta.
Tuo punkkien tautisuus on siis lisääntynyt.
Kyllä huolettaa. Ei ole mukavaa olla mieheni suvun mökillä saaristossa enää ollenkaan.
puremakohdan ympärille tulee rengasmainen ihottuma, täytyy mennä lääkäriin, muuten ei. Mulla punkinpuremat kyllä kutisevat tosi paljon.