Raskaus ja herpes? Asiallisia vastauksia kaivataan
Olen aina luullut sairastavani usein toistuvaa hiivaa, mutta viime keväänä gyne arveli kuvaamieni oireiden perusteella, että minulla voisikin olla genitaaliherpes. Olin juuri suunnittelemassa raskautta ja gyne kehotti käymään tarkistuttamassa asian lääkärissä, jos oireet puhkeavat raskauden aikana.
Nyt olen 16. viikolla ja eilen alkoivat oireet, mutta erittäin lievinä. Oikeastaan on vain lievää alapään kirvelyä, kutinaa ja punoitusta, joka ei haittaa normaalielämää mitenkään. Yleensä kirvely on ollut voimakasta ja lisäksi on ollut haavoja välilihassa. Lisäksi on ollut niin kovaa kutinaa, etten ole esim. saanut nukuttua yöllä. Ja olen tosiaan itse pitänyt tätä aina hiivana, kunnes gyne arveli toisin.
Jos lähden näillä oireilla lääkäriin, niin nauretaanko minut sieltä ulos? Voiko lääkäri edes ottaa mitään näytettä, kun haavoja tai rakkuloita ei ole? Voiko herpestä todeta tai poissulkea näillä oireilla mitenkään?
Selvyyden kuitenkin haluaisin asiaan, jotta mahdollistä herpestä voitaisiin hoitaa synnytystä silmällä pitäen.
Kommentit (8)
Käsittääkseni (hyvin hatarat muistikuvat aiheesta jostain luettuani) genitaalialueen herpestä voidaan aivan hyvin hoitaa raskausaikana ja sen tarttuminen vauvaan (Tää nyt voi mennä ihan metsään: esim. silmiin) voidaan estää synnytysjärjestelyin.
Ei ammatti-ihminen varmasti naura potilailleen!
jos herpes uusii usein, niin äidille voidaan aloittaa asikloviirikuuri 1 kk ennen synnytystä.
Eipä tuo niin pahalta kuulosta, minä kun luulin aikaisemmin että tästä seuraa lähes automaattisesti sektio.
ap
ihan tk-lääkärille vai gynelle? Neuvolalääkärille tuskin pääsee näin lyhyellä varoitusajalla.
ap
tk-lääkäreistä ei ole itsellä kovin hyviä kokemuksia. Mikäli herpes ei ole aktiivinen synnytyksen aikaan voi synnyttää ihan normaalisti alateitse.
ei sulla siis välttämättä ole herpestä. Mene ihmeessä lääkäriin, niin selviää. Tsemppiä!
ei sulla siis välttämättä ole herpestä. Mene ihmeessä lääkäriin, niin selviää. Tsemppiä!
oireet voivat olla myös epätyypillisiä, kutinaa, kirvelyä ym. Herpes on varsin alidiagnosoitu vaiva.
oireili pari kertaa, mutta raskausvaiheessa sillä ei ole merkitystä.
Kuukautta ennen synnytystä aloitettiin kuitenkin lääkekuuri, jolla varmistettiin, ettei herpes ole aktiivinen synnytyksen aikana. Mitään sen kummempaa tossa ei ole.
Käy lääkärissä ja kerro myös neuvolalääkärille seuraavalla kerralla, niin saat sitten sen estolääkekuurin ajoissa.
testillä voidaan todeta herpes. Pyydä puuduttavaa geeliä, auttaa kutinaan.
Teepuuöljy nitistää mulla rakkulan aika nopeasti, mutta noita luonnontuotteitahan kaikki käyttää omalla vastuullaan.
Jos herpes on aktiivisena synnytyksen aikoihin, se voi aiheuttaa erityisjärjestelyjä.