Uskaltaisitko laittaa itse rokotteen lapsellesi
Kommentit (16)
Olen kotisairaanhoitaja pitän tavalliset influenssa rokotteet vanhuksille. Mutta mulla on repussa aina mukana adrenaliinia ja kortisonia. Ilman niitä en pistä mitään.
Neuvoloista rokotteet saa ilmaiseksi?
Silloin on addua ja/tai solu-cortefia kotona mukana. Rokotan ihmisiä myös työpaikoilla, joissa ei ole mitään ea-välineistöä välttämättä saatavilla. Adrenaliini on rokottajan tärkein kumppani.
En edes tietäisi rokotteen väristä, onko rokote kunnossa vai kenties ollut liian pitkään lämpimässä. Joten en alkaisi pistelemään.
adrenaliini joku valmis paketti vai otetaanko sitä siitä "pikkupullosta" omaan neulaan? ja onko siihen sekoitettu jotain muuta ainetta?
Mulla ei ole koulutusta, mut voisin silti pistää. Epipen löytyy kotoa ja olen pistellyt MS-potilaaseen interferonia vuosia.
Olen sen verran laiska ihminen, etten ole jaksanut raahautua perheeni kanssa minnekään ensiavun lähelle rokotteita pistämään, vaan ne on pistetty ihan kotona. Puolustuksena mainittakoon, että meidän perheestä kukaan ei ole koskaan saanut allergista reaktiota yhtään mistään.
Mutta siis tiedän kyllä, että teoriassa se saattaa olla vaarallista jos tulee allerginen reaktio vaikka todennäköisyys onkin pieni. Yksi tuttava muuten rokottaa lapsensa itse, mutta menee tekemään sen sairaalan yleisiin tiloihin, jolloin apu on mahdollisessa reaktiossa lähellä ;-)
Siis kotona on pistetty vain ne rokotteet, joita ei neuvolasta saa, esim. Twinrix. Neuvolasta saatavat rokotteet on tietenkin pistetty neuvolakäyntien yhteydessä.
t. #18
olen antanut lapsilleni rokotteita.
jos uskallan pistää muita ihmisiä, uskallan pistää myös omaa lastani. Sen verran pitää olla itseluottamusta omaan ammattitaitoon ;)
Ei ole koulutusta, mutta en laittaisi vaikka olisi. Jos sattuisi huono tuuri ja lapsi saisi allergisen reaktion, olisin mieluummin jossain ensiavun äärellä. Vaikka sitten terveysaseman kahviossa, jos välttämättä itse haluaisin pistää.
enkä usko että kukaan muukaan ammatilainen uskaltaa. rokotettaessa on oltava ensiavun mahdollisuus (adrenaliini) saatavilla ja minulta ei ainakaan kotoa sellaista löydy. Rokotteen kanssa ei pitäisi leikkiä. Eri asia toki jos voi ottaa lapsen työpaikalle mukaan (jossa asianmukainen varustus), siellä toki voisin rokottaa (kuten rokotan mieheni, työkaverit ym). Toisaalta kun kuitenkin käytän lasta neuvolassa niin miksen ottaisi siellä samalla rokotteita.
ja juuri siksi en laittaisi, että on koulutus alalle. Mulla ei ole kotona mitään elvytysvälineistöä että pulassa olisin, jos lapsi saisi anafylaktisen reaktion.
Ei ole koulutusta, mutta en laittaisi vaikka olisi. Jos sattuisi huono tuuri ja lapsi saisi allergisen reaktion, olisin mieluummin jossain ensiavun äärellä. Vaikka sitten terveysaseman kahviossa, jos välttämättä itse haluaisin pistää.
Se on ainut lääke kun ongelmia ilmenee. Ja aika usein itse asiassa neuvolat on terveyskeskuksen yhteydessä, silloin löytyy happea ja muutkin pelit ja vehkeet.
Kysyin joskus tätä neuvolasta ja heiltä löytyy adrenaliinia hätätapauksia varten. Oma neuvolani sijaitsee myös terveysaseman kanssa samassa rakennuksessa joten lisäapukaan ei olisi kaukana.