Vatsaa kouraisi, kun luin tuosta ehtoollisviestistä
äidin toteamuksen, että lapsi on uskossa:((((
Tuntuu todella pahalta lapsen puolesta!
Kommentit (70)
että ultimate-totuutta tuskin onkaan...tämä kristinuskokin rakentuu uskomuksista, joissa monissa on täysin maallinen, poliittinen pohjansa.
Tämä huomioon ottaen vanhempien harjoittama uskonnollinen indoktrinaatio on käsittämätöntä. Vanhemmat kun ovat itse indoktrinaation kyseenalaistamattomia uhreja itsekin...se, ettei ole alkeellisestikaan selvillä siitä, mihin totuutena uskoo, on aika käsittämätöntä...
"se, ettei ole alkeellisestikaan selvillä siitä, mihin totuutena uskoo, on aika käsittämätöntä... "
Eikä ole: kato nyt mikä meillä on presidenttinä... Siis ei saatana..
Halonenhan on erittäinkin yhteiskunnallisesti tiedostava ja erittäin laaja-alaisesti vielä..
Mitä kummaa tarkoitat?
että mietin paljonkin sitä, mistä kristillisessä vakaumuksessani on kyse, esim.
- miten oma vakaumukseni suhteutuu toisten ihmisten vakaumuksiin tai vakaumuksettomuuteen,
- mikä uskossani on defensiivistä tai persoonallisuuteni ja henkilöhistoriani muovaamaa,
- mikä voisi olla vaihtoehto, jos en uskoisi niin kuin uskon nyt; olisinko ateisti vai olisiko minulla jokin muu uskonnollinen vakaumus, mikä se voisi olla tai ei missään tapauksessa voisi olla ja miksi jne.
Samalla tavoin kuin pohdin itseäni, mietin myös eri lailla vahvasti julistavien (mukaanlukien ateistit) kohdalla samoja vakaumuksen muodostumisen mekanismeja.
haluaisin kertoa sen, että ultimate-totuutta tuskin onkaan...tämä kristinuskokin rakentuu uskomuksista, joissa monissa on täysin maallinen, poliittinen pohjansa. Tämä huomioon ottaen vanhempien harjoittama uskonnollinen indoktrinaatio on käsittämätöntä. Vanhemmat kun ovat itse indoktrinaation kyseenalaistamattomia uhreja itsekin...se, ettei ole alkeellisestikaan selvillä siitä, mihin totuutena uskoo, on aika käsittämätöntä...
En ole kristitty, enkä mikään muukaan määritelty...en tosin usko siihen, että varsinkaan lapsille tuottaisimme valmiita totuuksia, kuten uskoa johonkin tiettyyn ja rajattuun kyseenalaistamatta..
Hengellinen olen kyllä ja hengellinen olet sinäkin. Hei ystävä!
..vastustan ainoastaan lasten sovittamista omaksi jatkeeksi ja johonkin valmiiseen muottiin..
ultimate-tyypiltä sitä edelliselle kelailijalle..
"Halonenhan on erittäinkin yhteiskunnallisesti tiedostava ja erittäin laaja-alaisesti vielä..
Mitä kummaa tarkoitat?"
Lyhyesti: meidän Tavja edustaa kaikkea sitä mitä minä en edusta. Lasken sekunteja siihen kun hänen valtansa loppuu.
Ehkä tämä indoktrinaatio ei ole vain uskonnollisten ihmisten yksinoikeus. Kuinka objektiivista näkemystä todellisuudesta suomalaiset ovat vieneet eteenpäin esimerkiksi talvisodasta? Itse ainakin huomasin paatoksen syvän rintaäänen värisevän, kun vastailin seitsemänvuotiaalleni hänen isoisovanhempiensa uhrauksista suomenkielisen ja vapaan Suomemme puolesta. Kerroinko hänelle erilaisia vaihtoehtoja ymmärtää historiaa vai sen, minkä mikä minulle oli siirretty kotona ja koulussa? Kuinka tietoisia me ylipäätään aina olemme totuuden subjektiivisuuden rajoista?
haluaisin kertoa sen että ultimate-totuutta tuskin onkaan...tämä kristinuskokin rakentuu uskomuksista, joissa monissa on täysin maallinen, poliittinen pohjansa. Tämä huomioon ottaen vanhempien harjoittama uskonnollinen indoktrinaatio on käsittämätöntä. Vanhemmat kun ovat itse indoktrinaation kyseenalaistamattomia uhreja itsekin...se, ettei ole alkeellisestikaan selvillä siitä, mihin totuutena uskoo, on aika käsittämätöntä...
Sinun kiitosviestisi pitäisi varmaan tulostaa huoneentauluksi. Liian usein ei näillä sivuilla kiitetä, varsinkaan jos aihe liippaa mitenkään uskonnollisuutta...
Hymyillään kun tavataan, ystävä!
Viestisi tuntui hyvältä:) En ole kristitty, enkä mikään muukaan määritelty...en tosin usko siihen, että varsinkaan lapsille tuottaisimme valmiita totuuksia, kuten uskoa johonkin tiettyyn ja rajattuun kyseenalaistamatta.. Hengellinen olen kyllä ja hengellinen olet sinäkin. Hei ystävä! ..vastustan ainoastaan lasten sovittamista omaksi jatkeeksi ja johonkin valmiiseen muottiin..
Mitä itse haluaisit meille kertoa?
Terveisin
teologi, ei todellakaan kaiken kattavasti kaikesta tietävä