Tampereen suunnalta nuoria äitejä vol2.
Kommentit (21)
Kirjoitin ison litannian sulle niin tää ei meinaa julkistaa kuin muutaman ekan lauseen...enkä oo mitenkään ikinä ollu kärsivällinen näitten koneiden kanssa.
Eli aloitetaan taas alusta. Inhottaa tämmönen
MÄ luulen et se oli teidän vaavinne Mariela. Ootas vaan kun liikkeet rupeavat näkymään ulospäi niin silloin vasta se ufolta näyttääkin, mut samal aivan ihana tunne valtaa. Sillon vasta tietää et kantaa sisällänsä jotain tosi ihanaa ja rakasta
mitähän tää aina tökkii.. kyllä varmaan jossain vaiheessa taas toimii kunnolla. toivottavasti.
tänäänkin on tuntunu semmosta epämäärästä mupellusta mahassa, ihan kun olis joku elohiiri jossain sisäelimessä tms. pakko kai se on uskoo että sielä se vaavi elää ja liikkuu :)
käyttäjiä tai yli ruuhkautunut ku tökkii...? Inhottaa sellaset tökkimiset.
Kyllä se vauva on=) Sulla on näköjään äitiys herännyt eloon. Oon vähä seuraillut meidän jutustelua ja kuulostat joka kerta innokkaalta ku puhutaan vauvoistamme, kun sillo aluks sanoit et vierastat hieman äitiyttä kun lähipiireissä ei ole ketään jolla on ihan pikkuisia lapsia. Olenko oikeassa että äidin vaistot on herännyt sussa? =)
Niin siitä työjutusta kirjoittelin viimeksi, mut tää kone ei oikein suostunut julkaisee. Sun kantsii varmaan kysyä siltä joka otti sut sillo työhaastatteluun, ehkä se tietää. Mä ite ilmoitin pomolle heti kun sain neuvolasta ton mammaloma lapun ja siin sanottiin et kaks-kolme kuukautta ennen lomalle jäämistä pitäisi kertoa pomolle.
Huomenna on mulla taas lääkäri ja pelottaa soittaa pomolle ja kertoa että en ehkä palaa ollenkaan töihin raskauteni aikana. Se kyseli muutenkin aika tylysti multa saikkupapereita vaikka olin vienyt ne jo alkuviikosta sinne.
Montako neuvola käyntiä sulla olikaan jo takana? Aattelin vaan et osaakko sanoa mimmosia lukuja sydämen sykkeitä hoitaja on saanut vauvastanne?
Ihanaa kun oot ruvennut innostumaan vauvastas=) Muistan kun omat kaverit kuulostivat aika samanlaisilta silloin ihan alku vaiheessa. Sanoin niille et meillä on ihan hirveä vauvakuume, niin ne kumos sen saman tien sillä ne tiesi että mieheni oli sillä hetkellä työtön. Sanoivat että: "Eikös sun ois parempi mennä ensin kouluun ja sitten vasta hankkia lapsi kun oot sen käynyt ja mieheskin pitäis ensin saada jostain töitä. Eihä teillä oo varaa sit elättää sitä lasta." Se oli kuin isku vasten mun kasvoja. No eipä menny kauaa ku raskaustesti näytti positiivista. Enkä uskaltanut sanoa kyseisille kavereille piitkään aikaan mitään, kunnes he kuulivat sitten kesällä jostain muualta ja onnittelivat mua. Ihan eri ääni oli kellossa sillo ja eilen he kävivät täällä niin yks oli jopa ostanut vauvalle potkupuvunkin=) Et veikkaan että sunkin kamut lämpenee sit kun mahas on isompi=)
Kumpaa eniten toivotte? Sillä osaan ehkä sanoa tuon kolmannen sydän äänen jälkeen kumpaa kenties vartoat=) jos siis on uskomista vanhoihin uskomuksiin.
Mun pomon suhtautumiselle oli näköjään syynsä. sain kuulla et firmalla on liian vähän työntekijöitä ja kohteita paljon. Mutta oli se silti väärin että se kohdistaa muhun ärtymyksensä. Kävin tänään lääkärillä niin sain saikkua tuohon mammalomaan asti=)
Vauva voi täällä hyvin ja sillä on aika usein hikka. Se on aika jännän tuntusta kun vauvalla on hikka. Ihan kuin joku taputtaisi rytmikkäästi mun mahaa=)
Vihdoinkin pääsin koneelle. Me vaihdettiin nettiliittymää niin ne lupas et pimennos kestää vain muutaman tunnin mut nyt se on jo kestänyt pari päivää. Oon tällä hetkellä miehen vanhempien luona koneella=) tiedä millo seuraavan kerran pääsee koneelle.
Mammaloman pitäisi alkaa tossa 13.10. Kauheata vaan kun en enää keksi tekemistä. Välillä tuntuu että ois sitä tekemistä ja sit taas tuntuu et kuolen tylsyyteen. Aika pula iski=)
Sun pitää sitten vaan hikotella=) muistan kun kaveri kerto että se joutu pistää imurin tai pesukoneen päälle kun yrittinukuttaa ja rauhoittaa vauvaa. Muksu nukahti niitten ääniin=)
Selkäkivut on sit inhottavia. Mulle on joskus todettu pieni skolioosi selässä ja sit ku kipu iskee niin se ei tunnu millään hellittävän.
Kyl mä oisin kans aika mielelläni töissä, kun olla mitään tekemättä mitään. Tuntuu et kaikki on jo kotona tehty. Aattelin et pitäis varmaan ladata bussikortti ja painua kirjastoon vähä tappamaan aikaa=)
Oli hyvä kun puhuin miehelle siit että ois kiva tavata uusia ihmisiä niin ukko sanoi että kotio et niitä tuo heti ekan kerran jälkeen...mä olin et enhän mä ikinä oo tuonut ketään ilman pitempää tutustumis kertaa=) Mä vaan tykkään hieroa uusia tuttavuuksia.
On tää netti homma kyl iha peeaasta=( ja sit ku töllöstä ei tuu mitään niin milläs sitä tappaa aikaansa? Ei millään.
Sun pitäis ottaa sellainen ihan pieni venyttely tauko jos tuntuu siltä että kipu vain lisääntyy. Jos neuvolan täti huomaa tai kuulee että et oo aatellu vauvaa työaikana niin sulle käy samoin kuin mullekin. Joudut saikulle.
No hyi, peräpukamat=( muistan kun yks äite puhui tääl vauva palstalla omista peräpukamistaan ja oli jopa pistänyt kuvankin, mut ylläpito poisti sen. Onneks en nähnyt kyseistä kuvaa=)
Lukeminen on kivaa, jos vaan löytyy vielä hyviä kirjoja.
Olin ihan samaa mieltä silloin saikusta kun ekan kerran jouduin olee viikon verran pois,mutta tajusin vasta neuvolovalääkärin puheista että asialla ei ole leikkimistä jos kohdun suu aukeaa. Valahdin silloin ihan kalpeaksi kun mulle sanottiin et kohdun suu on pehmentynyt, kun sen ei olisi pitänyt vielä. Joten yritä mahdollisemman paljon ottaa rauhallisesti töissä. Sairaslomista tuli sen verran mieleen että saikohan se olla 26päivää tai jotain sinne päin niin työnantaja maksaa siltä ajalta palkkaa, mutta kun määrä ylittyy niin silloin tulee toi päiväraha voimaan. Kai...
Mua on ihan sikana ruvennut supistelee. Maha muuttuu kivikovaksi ja pientä kipua on ilmennyt. Normaalia on kuuleman jo tässä tapauksessa, mutta ei ne kauhean kivoja oo. Silloin pitäis olla levossa ja rauhottua=)
Kai ne osittain silleenkin tulee ne pukamat=) Ite pelkään et saan pissataudin. Mulle oli sanottu että raskauden aikana oon herkempi saamaan pissataudin kun edellisestä kerrasta oli niin vähä aikaa. Se ei oo todellakaan kiva=(
Ai teillä on silleen noi työ jutut. Ompa jännää, en ookkaan kuullut. Entäs kuulukko sä johonkin liittoon sit? Jos joudutkin yllättäen jäämään pois? En tarkoita että sun pitäis heh jäädä pois, mut ihmetyttää vaan jos et saa todellakaan palkkaa jos saikkuas joudutaan pidentää (jos joskus saatat jäädä saikulle).
Eikös ne liikkeen ookki aivan ihania=) Aluksi ne liikkeet ovat kyllä aika vähäsiä, mutta kun vauva kasvaa niin liikkeet tuntuu paremmin ja lujemmin. Ja voi olla että kun et tuntenut liikkeitä parina päivänä niin vauvas saattoi potkia selkääs tai sinne päin=)Meillä tää muksu pyörii kuin pesukone. Siis ihan kirjaimellisesti. Mulla on jäänyt jo kunnon yöunet välistä kun se vaan potkii ja pyörii masussa. Potkuja tulee kylkiin niin että sattuu välillä. Haluaa varmaan jo ulos=)
Oon ruvennut potee iltaisin pientä turvotusta jaloissa. Aamulla oli hyvä ku edes pääsin sängystä ylös ilman porua. Oli meinaan niin kipeät jalat. Tarttis muistaa nostaa ne aina ennen nukkumaan menoa ylös ja vähä hieroa. Ja sit tää närästys. Hyvä et ruoka pysyy sisällä. Iltasin mietin aina et tätäkö tää loppuraskaus on..ihanan kamalaa=) heh.
Jokos ootte ostellu pikkuiselle jotain? Pistän muuten mun masukuvan niin saat nähä mimmonen sunkin tulee olee jonkun ajan päästä=)
Kannattaa räpsiä muutama kuva alkuraskaudesta ja sit muutama keskeltä ja vähä lopusta. Niit on sit kiva katella myöhemmin, muuten rupee harmittaa kun ei ookkaan yhtään masu kuvaa=)
Oi, tiedän tunteen ja muistan sen kun mekin käytiin rakenne ultrassa. Se oli just niin ihanaa niin kuin sä sanoit. Mä vähä veikkailin kans et teille saattaisi tulla tyttö kun aikaisemmin kerroit vauvan sydämen sykkeistä=)
Voithan sä silti ostella jotain neutraalin väristä vauvan vaatteita? Ja muutaman vaaleanpunaisen bodyn? Ei paljoa mut jonkun verran=) Ei siinä mitään pahaa oo...
Mua oikeasti rupee jo synnytys jännittää. Viime yönäkin näin mitä ihmeempiä unia:vartosin tietämättäni kaksosia..synnytin ekan (jota en muistanut ollenkaan ennen kuin sain sen syliini kotona) sit rupesin tunnustelee mahaa uudestaan ja sanoin et kyl tääl on toinenkin vauva ja soitin taysiin..siel sanottiin et lääkäri unohti mainita että siel on toinen vauva ja sit takas tayssiin...en sit kerinnyt synnyttää sitä toista ku heräsin jo..apua..
Mut tälläset unet on kuuleman ihan normaaleja. Sit oon nähny monesti unta, että mies jättää mut raskauden takia. Sekin on kuuleman normaalia. Ootko ite nähny jo tämän tapasia unia?
Mun yö käyttäytyminen on muuttunut päivä päivältä miehekkäämmäks=) hih..oon nimittäin ruvennut kuorsaa ja hieman röhkii unissani. Toissa yönä joutu ukko tönii mua hieman et vaikenin. Et silleen noloo, mut kai se nyt on ymmärettävää että kun on hieman painoa tullut niin se vaikuttaa samantien hengityksen kulkuun=)
Tänään piti ostaa joku iso ja lämmin huppari kun en takkia viitsi yhden kuukauden takia hankkia, mut eipä löytynykkään sopivaa kokoa. Huppari löyty, mutta se oli kokoa L niin oisin vain hukkunut siihen. M:ää yritin gina tricosta metsästää. mut kai ne oli loppu. Sit loppuivat voimat ja lähin kotiin. Kyllä sitä yllättävän nopeasti väsyy ja kun miettii et ennen saatoin tuntikaupalla kierellä ja kaarella kaupungissa=)
Laskettuun aikaan on enää n.7viikkoa :o aika on kyl mennyt nopsaa...
Ookko harkinnut niit semmosia masutuubeja? Niitten pitäis kuuleman tukea vatsaa ja selkää. Ite oon miettinyt, mutta en oo hankkinut kun jouduinkin jäämään kotiin. Mutta jos työt ois jatkunut niin olisin kyllä hankkinut ne. Kokeile rennietä toho närästykseen ja yks keino on et syöt heti jotain pientä esim, porkkanaa tai leipää kun tuntuu et rupee närästää. Sit, ainakin mulla ilmenee närästystä kun meen nukkuu ja oon juonu just vettä niin pistä kaks tyynyä pääs alle tai juo just maitoa ennen nukkumaan menoa veden sijaan. Kokeile=)
Vauvan kokoja pohdiskelit niin etsin sulle tälläsen linkin. Toivottovasti on jotain apua=) http://www.perhekerho.net/vauva/mittataulukko.htm
Me kans käytiin ostamassa heti samana päivänä kun "saatiin tietää", et kumpi se on niin sellainen pikkuruinen valkoinen farkkumekko=) Jokos teille on tullut äityspaketti?
Heh, aika jänniä unia=)
Muistan kans ku me ristittiin pikkuinen napero Jorpeks, ennen kuin tiedettiin et kumpi siel on. Moni väittää vieläkin vahvasti, että vartoan poikaa kun maha on niin pystyssä. En ole lähtenyt korjaamaan asiaa vaan sanoin, että se selviää silloin kun vauva syntyy=)
Eilen tuli Vauva-lehti niin luin koko lehden kannesta kanteen. Oli niin ajankohtaisia asioita, kuten noi kivunlievitys menetelmät. Hieman on piikkikammo hälvennyt, mut silti se luuraa tuolla takaraivossa=(
H-hetki todellakin lähestyy=) Ajattelin, et sitä vois jo viikolla 36 yrittää kotikonstein aloittaa supistelut=)
Oho, suklaalla :o. Harmi kun itse ei oo tullu heh kokeiltua=)Mulle tosin saattaa iskeä vähäväliä ihan armoton naminälkä ja sitä ei saa millään pois vaik mitä muuta "makeaa" yrittäis syödä, kuten porkkanaa tai hedelmiä Sit se vasta lähtee kun on saanut muutaman namin=) Mut tarttis varoa vaan ettei syö liikaa, ettei tuu sitä raskaus ajan diabettestä.
Ihana setti=) No siis vauvathan kasvavat ihan valtavasti kuukaudessa jo, et suosittelen ostamaan vain muutaman niit alle 60 kokosia vaatteita, mut kuitenkin silleen sopivasti kun vauvat sattuvat tosiaan oksentelemaan ja kakkimaan välillä semmosia löysiä=)
Juu, siis oon kans samaa kuullu et pallo masu ja pystyynpäin oleva ja sit sellanen kun ei takaa näy et vartoaako lasta niin ne on yleensä poikia ja tytöillä leviää paikat=) Mulle kans sanottiin et se o poika, mut syke sano et se o tyttö ja hoitaja, et saa ny nähä=)
Tilaa sääkin toi vauva-lehti=) ei ne paljoa maksa tai sit osta yks irtonumero ja päätä sen jälkeen.
Viime yö oli ihan tuskaa mulle=( en niin millään pystynyt nukkuu. Uni oli kuin koiranunta ja sit ravasin jatkuvasti juomassa. Tää on aivan ihanan kamalaa tää loppuraskaus. Sit on ihan hirveä ressi päällä esim, siitä kuinka pääsen sairaalaan kun vauva syntyy, entäs jos ei mies kerkiä ajoissa kotiin...sanoinkin, että nyt se sit alkoi=) Aluksi en ressannut yhtään mistään mitään ja kaikki oi hyvin. Ny ku loppu häämöttää niin tuntuu että en tiedä mitä tehä. Paniikki iskee..
Makean himo on kyl ihan kauheeta. tarttis keksiä jotain muuta aateltavaa tai syömistä. Mikähän siinä muuten on kun on menkat niin silloinkin tuli ostettua just tota SUKLAATA ja nyt kun on raskaana niin sama toistuu...
Vauvat voivat olla ihan miten päin vain masussa alkuaikana. Yhdessä ultrassa meidän vauva oli kaarella eli selkä tossa pallean kohdalla ja pää ja jalat alhaalla=)
Viime yö oli taas ihan kamala. En niin ku taaskaan nukkunu sikeästi. Pyörin ja hyörin kuin mikäkin. Vessassa en onneks käynyt kuin kerran ja sekin aamu yöstä..just ennen kuin ukon kello soi:)
No se on hyvä et mies on herkkä sillä loppu vaiheessa ei yhtään tiedä mitä voi sattua. Oma mieskin sanoi eilen illal et jos pahaolo jatkuu viel tänäänkin niin se kuskaa mut sairaalaan, mut onneks nyt on parempi olo. Eilen supisteli niin kamalasti ja luin kirjasta, et sivuoireina saattaa olla lievää kipua. Tuntu et koko kroppa oli kipeänä ja päätä särki. Mut nyt on kuin ei ois mitään=)
Tällä palstalla on kyllä paljon juttuja, mutta välillä tuntuu et pitääköhän ne nyt paikkansa. Mut toisaalta kun joku on kokenut ne ja kertovat niin uskois et ne pitää paikkansa...
Voi kuule, oon mäkin aika avuton viel näissä asioissa. Mutta kun kuulee sieltä ja täältä ja nytten kun oma raskaus on vähän pidemmällä kuin sun niin osaan antaa jotain pieniä vinkkejä sulle kun takana on omat kokemukset=)
Siis supisteluista kysyit. Siinä on se että harjoitus supistelut ovat kivuttomia ja sitä ei huomaa ennen kuin maha on ihan kivi kova. Mutta mitä lähemmäksi mennään h-hetkeä niin silloin osa supisteluista saattaa muuttua aika kipeiksi. Pitää vaan vahtia ettei supistelu jatku viiden minuutin välein ja oo kipeitä koko aikaa...muuten tulee lähtö tayssiin.
Ihanan opuksen oot saanut. Ite oon vaan kuolannut samantapaista, mut arvaas minkä hintanen se o?? 30e. Se jäi sit siihen hyllylle, heh, silleen kallis maku mulla=)
Mutta huomaatkos eron porukoissas ny? Kirja on ensinmäinen ele jo siitä, että ne on sulattanut asian ja haluavat jakaa sun kanssa raskausajan.
Huomenna neuvola...katotaan missä paino on silloin=)
Neuvolassa oli kaikki hyvin. Vauva on tällä hetkellä pääalas päin ja saakin kuuleman pysyä silleen. Painoa ei ole tullu kuin kilo kahessa viikossa. Teki muuten hyvää kävellä kotio neuvolasta. Ihanan kirpeä ilma piristi pikkuisen=)
Mikähän tätä vaivaa kun se ei anna mun kirjoittaa enempää...