Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun vauva toiveissa, uskallatteko juhlia kera alkoholin?

Vierailija
17.09.2009 |

Eli tämä ikuisuuskysymys, kun kuukaudet vierivät eikä vauvaa vielä kuulu, ja jos kuukautiset eivät ole vielä myöhässä ja olet juhlatuulella, korkkaatko alkoholia esim. baariin mennessä? Miten paljon? Itsellä ovulaatioaika just ohi, ja tekisi mieli rentoutua kera viinipullon. Voiko juotu alkoholi vaikuttaa esim. juuri kiinnittyneeseen / kiinnittymisvaiheessa olevaan alkioon?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikeuttaa raskaaksi tulemista. Kannattaa jättää viina kokonaan jos lapsen haluat.

Vierailija
2/29 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kierto oli 30-90 päivää, ja yhteensä meni 3 vuotta. En nyt mitenkään hirveästi tai usein, mutta kuitenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kovaa humalaa jos yrittaisin raskautua tai jos voisin olla jo raskaana tietamattani.

en kuitenkaan kokonaan lopettaisi elamistakaan joten kylla viinia voisi ottaa kohtuullisesti.

Vierailija
4/29 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla oli juuri ovulaatiokin niin sillä munasolulla kestää viikko kulkea kohtuun jossa kiinnittyy jos on hedelmöittynyt, jos ei niin tulee kuukautiset.

Tämän jälkeen kun munasolo jakaantuu niin alkaa ensin kehittämään ruskuaispussia josta saa ravintoa kunnes istukka on valmis ja toimii.

Ekat neljä raskausviikkoa sisältää edelliset kuukautiset, ovulaation ja sen kun saat raskaustestistä positiivisen tuloksen. Alkoholi ei kulkeudu lapseen koska ei ole sinuun yhteydessä. Vaikka alkoholia kiertää veressäsi niin munasolu kasvaa itsekseen sussa erillään tavallaan, kroppasi ei siitä tiedä jos olet raskaana. Ei se munasolu ole verenkierrossa vasta kun istukka tuo ravinteita.

Vierailija
5/29 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuitenkaan koskaan juonut sen jälkeen, kun hedelmöittymistä oli yritetty. Ehkä olen perfektionisti luonteeltani, mutta minusta osoittaisi melkoista henkistä laiskuutta ja välinpitämättömyyttä, jos tämä kysymys olisi jotenkin sidoksissa siihen, monestiko joutuu yrittämään.

Tarkalleen ottaen, hedelmöittymisen jälkeen kai menee pari päivää, että alkio kiinnittyy, joten pari päivää kai ovulaation jälkeen voisin ehkä teoriassa ottaa jotain. Ei kuitenkaan tainnut näitä tilanteita osua kohdalle.

Vierailija
6/29 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen raskautumista ja niin vaan raskaaksi olen tullut

Vierailija
7/29 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennenkuin verenkierto alkaa kehittyä.

Vierailija
8/29 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhannuksena oli kutina, että voisin olla raskaana. Silti nautin yhtenä päivänä alkoholia, yhteensä pari siideriä ruokajuomina. Koko ajan olin periaatteessa ajokuntoinen. Ovulaatio oli just ennen juhannusta. Positiivisen raskaustestin tein heinäkuun ekalla viikolla. Sen jälkeen olen juonut pari alkoholitonta siideriä sauna- ja juhlajuomana, edes ykkösolutta en nyt ota.

Vierailija
9/29 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikeuttaa raskaaksi tulemista. Kannattaa jättää viina kokonaan jos lapsen haluat.

Tiedän yhden ihmisen, joka on jo kolme vuotta sitten jättänyt alkoholin kokonaan (muuten joi ehkä noin kaksi lasillista per kuukausi), samoin kahvin, karkit, laihdutti siihen painoon, joka on normaalin alarajalla, pitää huolen oikeiden rasvahappojen saannista, tietysti myös foolihapon saannista ja muuta yltiöpäistä terveyskohkaamista koko ajan. Ei kuulu perheenlisäystä.

Sen sijaan mt-ongelmia hänelle pukkaa. Luulen, että just tuo ehdottomuus, ettei mitään saa tehdä ja koko entinen elämä pitää heittää romukoppaan vauva-toiveen vuoksi, vaikeuttaa monien raskautumista. Eli elä elämääsi (mutta vain kohtuudella nautintoaineita) kuten ennenkin.

Vierailija
10/29 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en halua. Mulle ei alkoholi ole niin tärkeää, että sen vuoksi tarvitsisi huonontaa raskautumismahdollisuutta.

Vierailija
11/29 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ap nyt tuollaista suunnitellut, vaan mietti yhtä vaivaista juhlailtaa. Ei yhden juomaillan skippaaminen ole vielä mitään hysteeristä.

Tiedän yhden ihmisen, joka on jo kolme vuotta sitten jättänyt alkoholin kokonaan (muuten joi ehkä noin kaksi lasillista per kuukausi), samoin kahvin, karkit, laihdutti siihen painoon, joka on normaalin alarajalla, pitää huolen oikeiden rasvahappojen saannista, tietysti myös foolihapon saannista ja muuta yltiöpäistä terveyskohkaamista koko ajan. Ei kuulu perheenlisäystä. Sen sijaan mt-ongelmia hänelle pukkaa. Luulen, että just tuo ehdottomuus, ettei mitään saa tehdä ja koko entinen elämä pitää heittää romukoppaan vauva-toiveen vuoksi, vaikeuttaa monien raskautumista. Eli elä elämääsi (mutta vain kohtuudella nautintoaineita) kuten ennenkin.

Vierailija
12/29 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siihen kuuluu lasi viiniä tai olut joskus. Miksi meillä on niin mustavalkoinen asenne kaikkeen? Lääkäri myös kehoitti elämään normaalisti, lapsenteosta ei kannata tehdä elämän pääasiaa, se ei todella helpota tilannetta. se 3 vuotta odottanut.

Vierailija
13/29 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ap nyt tuollaista suunnitellut, vaan mietti yhtä vaivaista juhlailtaa. Ei yhden juomaillan skippaaminen ole vielä mitään hysteeristä.

Tiedän yhden ihmisen, joka on jo kolme vuotta sitten jättänyt alkoholin kokonaan (muuten joi ehkä noin kaksi lasillista per kuukausi), samoin kahvin, karkit, laihdutti siihen painoon, joka on normaalin alarajalla, pitää huolen oikeiden rasvahappojen saannista, tietysti myös foolihapon saannista ja muuta yltiöpäistä terveyskohkaamista koko ajan. Ei kuulu perheenlisäystä. Sen sijaan mt-ongelmia hänelle pukkaa. Luulen, että just tuo ehdottomuus, ettei mitään saa tehdä ja koko entinen elämä pitää heittää romukoppaan vauva-toiveen vuoksi, vaikeuttaa monien raskautumista. Eli elä elämääsi (mutta vain kohtuudella nautintoaineita) kuten ennenkin.

Vierailija
14/29 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole juonut alkoholia sen jälkeen kun olemme lasta alkaneet yrittämään.

Kuukautisten aikana ja jälkeen saatan juoda jos siltä tuntuu, vielä ei vain ole tuntunut :)

Vierailija
15/29 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata uskoa urbaanilegendaa muutaman viikon turvallisesta ajasta.

Vierailija
16/29 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata uskoa urbaanilegendaa muutaman viikon turvallisesta ajasta.

Jos tuo olisi pelkkää legendaa.

Vierailija
17/29 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Missä vaiheessa raskautta alkoholi vaarantaa sikiön terveyden? Jos olen raskaana, niin olen viikolla 5. Ensi viikonloppuna(vko 40) on ystävien kekkerit enkä haluasi vielä jäädä kiinni raskaudestani ja luvannut olen mennä juhliin. Voisinko tehdä jo kotitestin?

Vastaus:

Raskaustesti kannattaa jo tehdä, se voi olla hyvinkin jo positiivinen. Ns. kotikokeet ovat nykyisin yhtä herkkiä kuin ammattikäytössä olevat testit. Jos olet raskaana (testi +), kannattaa alkoholia välttää kokonaan. Nykytiedon mukaan kun turvallista annosta ja/tai aikaa ei oikein ole koko raskauden aikana. Juhlissa voit juoda alkoholitonta juomaa, sehän on ihan trendikästäkin.

Tapio Kurki, Felicitas-Klinikka

dosentti, perinatologian erikoislääkäri

Vierailija
18/29 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennenkuin verisuonisto yhditää alkion äitiin. se tapahtuu kiinnitymisestä n 9 päivän päästä. Sitä ennen alkio on vapaamatkustaja.

Vierailija
19/29 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni odottava äiti on saattanut juoda alkoholia raskauden alkuvaiheessa ennen kuin on tiennyt olevansa raskaana. Tieto alkoholin aiheuttamista vaaroista voi aiheuttaa äidille huolta.

Vähäinen altistus ennen kuukautisten pois jääntiä ei kuitenkaan aiheuta sikiölle ongelmia. Tilanne voisi olla toinen, jos alkoholin käyttö on ollut hyvin runsasta. Yleisesti ottaen toistuvaa humalahakuista juomista pidetään selkeänä riskitekijänä.

Tämän tiedon mukaan ainakin runsas alkoholinkäyttö jo ennenkuin edes tietää raskaudesta, voi olla haitallista.

Vierailija
20/29 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

rentoutuminen kaiken A ja Ö

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi