Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun vauva toiveissa, uskallatteko juhlia kera alkoholin?

Vierailija
17.09.2009 |

Eli tämä ikuisuuskysymys, kun kuukaudet vierivät eikä vauvaa vielä kuulu, ja jos kuukautiset eivät ole vielä myöhässä ja olet juhlatuulella, korkkaatko alkoholia esim. baariin mennessä? Miten paljon? Itsellä ovulaatioaika just ohi, ja tekisi mieli rentoutua kera viinipullon. Voiko juotu alkoholi vaikuttaa esim. juuri kiinnittyneeseen / kiinnittymisvaiheessa olevaan alkioon?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eika pida paikkaansa.

alkoholi (ts. etanoli) paasee kylla kaikkialle aidin elimistossa, myos sinne kehittyvan sikion soluihin.

Vierailija
22/29 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nautinnollista elämää! Kohtuus kaikessa niinkuin muutenkin on mielelle ja kropalle hyväksi.

Siinä vaiheessa ja siitä eteenpäin, kun ounastelet raskautta ja teet positiivisen testin, on syytä seurata syömisiään ja juomisiaan suositusten mukaisesti. Alkiolla on ns. totipotentiaalinen 17vrk aika hedelmöittymisestä eteenpäin, jolloin äidin tekemiset tai tekemättä jättämiset ei vaikuta suuntaan tai toiseen. Oikein paljon nautinnollisia hetkiä puolisosi parissa ja muutenkin elämääsi, ja lykkyä yritykselle ;-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpsis sun juttujasi. Ei ole olemassa mitään aikaa, jolloin alkoholi olisi alkiolle tai sikiölle turvallista.

Vierailija
24/29 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun suunnittelet raskautta tai kun raskaaksi tuleminen on mahdollista, vältä humalahakuista juomista. sikiön elimet kehittyvät raskauden ensimmäisten noin 10 viikon aikana - aikana, jolloin et tiedä olevasi raskaana. Sikiön elinepämuodostuman riski kasvaa huomattavasti, mikäli äiti on ollut humalassa raskauden alkuviikkoin

Vierailija
25/29 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikaan jolloinka sikio ei siis voisi vaurioitua alkoholista tai huumeista tai mista vaan..

kaksplussan kysymyspalstalta kopioitu ja kysyja nimenomaan kysyi etta miksi aiteja syyllistetaan koska on tama 17vrk:n aika jolloinka sikio ei voisi vaurioitua esim. alkoholin kayton seurauksena.

Olet aivan oikeassa siinä, ettei äitejä pidä syyllistää. Valitettavasti (varsinkin me naiset) olemme usein itse suurimpia itsemme syyllistäjiä, usein lähes kroonisesti milloin mistäkin syystä huonon omatuntomme takia. Vastauksena kysymykseesi totean, että ihmisalkioilla ja -sikiöillä ei ole tehty, eikä tulla tekemäänkään kokeita, joissa hedelmöittynyt alkio altistettaisiin erilaisille alkoholimäärille ja katsottaisiin, minkälaisia vaikutuksia syntyy. Näin ollen kirjallisuudesta vetämäsi johtopäätökset ovat väärät. Eläinkokeita on sen sijaan tehty. Hedelmöittyneen hiiren alkion elatusliuokseen on lisätty vaihtelevia alkoholimääriä, ja todettu syntyvän mm. häiriöitä solunjakautumisessa, solukuolemia ja kromosomimuutoksia. Nämä ovat toki vain eläinkokeita, eikä niitä voi suoraan soveltaa ihmiseen. Mutta koska tällaista ei voida koskaan tehdä ihmisen alkioilla, on varovaiset johtopäätökset vedettävä näistä tutkimuksista. Ihmisestä tiedetään, että erittäin suuret alkoholimäärät hedelmöittymisen ajankohtana ja aivan ensimmäisinä raskausviikkoina lisäävät alkuraskauden verenvuotoja ja keskenmenoja. Siinä olet oikeassa, että nämä riskit liittyvät runsaaseen juomiseen, eikä vähäisellä, esimerkiksi 1-2 satunnaisella olutpullollisella tai viinilasillisella ole merkitystä.

Erja Halmesmäki

Vierailija
26/29 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen koko aikuisen ikäni käyttänyt alkoholia: saunasidu tai pari, pari kertaa viikossa sekä viikonloppuisin lasi pari viiniä ruoan kera tai seurustelujuomana. 5 tervettä ja fiksua lasta olen maailmaan saattanut. Alkoholin- sekä riskialttiiden ruokien käytön olen lopettanut aina, kun olen tiennyt raskauteni eli viidennellä viikolla. Enkä koe miksi pitäisi tuntea syyllisyyttä, en ole koskaan tuntenut. Eihän tiettyjen ihmisten logiikan mukaan kukaan hedelmällisessä iässä oleva nainen voisi muuten koskaan käyttää alkoholia ellei elä selibaatissa, koska tietääkseni mikään ehkäisy ei ole täysin aukoton.

Vierailija
27/29 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kakkosta "tehtiin". Meni neljä kiertoa ja itseasiassa laskureiden mukaan lapsukainen sai alkunsa tupareidemme (joissa otettiin vähän enemmän kuin normaalisti) kankkusseksistä.. :D

Mä vaan tein testin joka kerta ennen kuin join ollenkaan alkoholia.

Vierailija
28/29 |
27.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä hyvää tutkimustietoa aiheesta: Raskautta yrittävien naisten kannattaa pysytellä selvinpäin, koska alkoholi vaikuttaa sikiöön jo ennenkuin äidillä ja lapsella on yhteinen verenkierto, koska alkoholi läpäisee solujen kalvon. https://yle.fi/uutiset/3-8683206

Vierailija
29/29 |
27.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä hyvää tutkimustietoa aiheesta: Raskautta yrittävien naisten kannattaa pysytellä selvinpäin, koska alkoholi vaikuttaa sikiöön jo ennenkuin äidillä ja lapsella on yhteinen verenkierto, koska alkoholi läpäisee solujen kalvon. https://yle.fi/uutiset/3-8683206

Eihän sitä yhteistä verenkiertoa ole eikä tule. Mutta alkoholi voi vahingoittaa jo silloin, kun äiti ei vielä raskaudesta tiedä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan