Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onko alakoulun luokanopettaja asiantuntija murrosikäisten kasvattamisessa?

Vierailija
17.09.2009 |

Kuudesluokkalaisen luokan vanhempainilta lähestyy. Nämä ovat aina olleet tylsänpuoleisia ajantappotilaisuuksia, joissa leperrellään yleispäteviä kolmen tunnin ajan, vaikka asiaa olisi varttitunniksi. TÄmän kerran ohjelmaksi on ilmoitettu "Murrosikäisten kasvattaminen".

Onhan se murrosikä selvästi tulossa, mutta mietin kyllä, että onko se alakoulunopettaja siinä oikeasti sellainen asiantuntija, että hänen neuvojaan pitäisi erikseen käydä kuuntelemassa?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

melkein tyytyväinen saa olla itse, että jäi oma tutkijakoulu aikoinaan kesken.

Tottakai ope voi olla asiantuntija murrosikäisten kanssa. Hän saattaa olla vapaa-aikanaan vaikka seurakuntien Saapas-työssä mukana, voi olla kouluttautunut vaikka minkälaisissa murrosikään liittyvissä kysymyksissä harrastusten tai koulutuksen yhteydessä.

Ja lisäksi, hänellä voi olla vuosien kokemus varhaisesta murrosiästä yhteensä sadoista eri oppilaista, mikä on ihan eri juttu kuin vanhemman kokemus niistä muutamasta omasta.

Itse olen vain maisteri, ja yläkoulun ope, ja tosiaan olen tavannut enemmän murrosikäisiä kuin esim tohtorismieheni, joka on psykologiastakin tehnyt maisterinopinnot.

Vierailija
2/27 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen kasvatustiedettä lukenut itsekin sen verran kuin luokanopettajakin, eikä sillä nyt oikeast iihan hirveästi juhlita minkään tiety ikäryhmän kohdalla. Luokatovereita taas pyörii meillä päivittäin joten näen itsekin, missä mennään. ja siinä, missä olisin vielä valmis kuuntelemaan opettajan puhetta, en millään jaksaisi niitä paria besserwisseräitiä, jotka näissä jaakauksissa yleensä on äänessä. "Meidän petteri sitä ja meidän anniina tätä mutta eihän meillä koskaan mitää nongelmaa ole kun minä kyllä ratkaisen kaiken." Sitä he eivät kerro, että miten.

Mutta tottakai minä menen paikalle. Mietin vain, kuinka paljon kärsivällisyyttä varaan mukaan, eli onko aika ihan hukkaan heitettyä vai melkein...

entä kokemus murkuista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yläkoulussahan ne murkut on, eipä juuri alakoulussa.

Mun mielestäni ap on oikeassa. Ei pelkällä luokanopettajan pätevyydellä puhuta murkuista juuri mitään.

Vierailija
4/27 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sijaisena kouluissa ja katsellut käytännössä näitä omien lasten ikätovereita. Joista osa on murkumpia kuin toiset, mutta kukaan ei kyllä vielä kovin paha verrattuna yläkouluikäisiin. Sekin näkemys koostuu siis suunnilleen samasta ikäloukasta, joskin ehkä pienemmästä otannasta kuin luokanopella...

t ap.

Vierailija
5/27 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

asioista keskustella. Jos sinua ei kiinnosta, tai koet olevasti keskustelun yläpuolella, sillä et halua itsekään jakaa tätä laajaa kokemustasi muille, on parempi jäädä kotiin katsomaan BBtä.

Vierailija
6/27 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

asioista keskustella. Jos sinua ei kiinnosta, tai koet olevasti keskustelun yläpuolella, sillä et halua itsekään jakaa tätä laajaa kokemustasi muille, on parempi jäädä kotiin katsomaan BBtä.

itseasiassa BB-Lotan seuraaminen on ihan hyvää harjoitusta teini-ikää varten.

Vierailija
7/27 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÄLÄ mene, olet jo mielipiteesi muodostanut ETUKÄTEEN. Älä siis tuhlaa kallisarvoista aikaasi moiseen!

Vierailija
8/27 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin noi tuon tyyppisen tilaisuudet 6.-luokkalaisten vanhemmille pitää nuorisonohjaaja...

Vierailija
9/27 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut yleensä ulkopuolinen puhuja. Viimeksi meillä oli MML:stä nainen luennoimassa lasten netin käytöstä.

Vierailija
10/27 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei muita. Koulun vanhempainyhdistys järjestää erikseen tilaisuuksia, joissa on nuoriso-ohjaajia ja mll väkeä tai vastaavia.

Vierailija
11/27 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mene ja kuuntele ja päättele sitten, missä määrin se oli asiaa tai ei.

Ihme asenne sinulla, ap. On kai siellä myös keskustelua, joten kuulisit lapsesi luokkatovereiden vanhemmilta, mikä tilanne heillä on samanikäisten lasten kanssa.

Kokemukset siis voivat olla mielenkiintoisia ja keskustelusta voi saada hyviäkin vinkkejä

PLUS että luokanopettaja on lukenut kasvatustiedettä ja jos on pitkään opettanut kuudesluokkalaisia, omaa sitäkin kautta aika lailla tietoa murrosikäisistä.

Osa kuudesluokkalaisista ON jo murrosiässä, osa tietysti vielä ihan lapsia.

Vierailija
12/27 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen verran kuin luokanopettajakin, eikä sillä nyt oikeast iihan hirveästi juhlita minkään tiety ikäryhmän kohdalla. Luokatovereita taas pyörii meillä päivittäin joten näen itsekin, missä mennään. ja siinä, missä olisin vielä valmis kuuntelemaan opettajan puhetta, en millään jaksaisi niitä paria besserwisseräitiä, jotka näissä jaakauksissa yleensä on äänessä. "Meidän petteri sitä ja meidän anniina tätä mutta eihän meillä koskaan mitää nongelmaa ole kun minä kyllä ratkaisen kaiken." Sitä he eivät kerro, että miten.

Mutta tottakai minä menen paikalle. Mietin vain, kuinka paljon kärsivällisyyttä varaan mukaan, eli onko aika ihan hukkaan heitettyä vai melkein...

Vierailija
13/27 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkin jotenkin ajattelisin, että luokanopettajat ovat kuitenkin lukeneet KASVATUStieteitä, joten luulisi, että murrosikääkin olisi jotenkin sivuttu. En tosin tiedä opetussisältöjä, mutta jotenkin näin ajattelisin. Ja kyllähän ne kuudesluokkalaisetkin voivat jo olla murrosikäisiä eli kokemuksia voi olla siinäkin mielessä.

Ihmettelen kyllä myös tätä ap:n asennetta.

Vierailija
14/27 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet itsekin kasvatustieteiden maisteri?

Vierailija
15/27 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen verran kuin luokanopettajakin, eikä sillä nyt oikeast iihan hirveästi juhlita minkään tiety ikäryhmän kohdalla. Luokatovereita taas pyörii meillä päivittäin joten näen itsekin, missä mennään. ja siinä, missä olisin vielä valmis kuuntelemaan opettajan puhetta, en millään jaksaisi niitä paria besserwisseräitiä, jotka näissä jaakauksissa yleensä on äänessä. "Meidän petteri sitä ja meidän anniina tätä mutta eihän meillä koskaan mitää nongelmaa ole kun minä kyllä ratkaisen kaiken." Sitä he eivät kerro, että miten. Mutta tottakai minä menen paikalle. Mietin vain, kuinka paljon kärsivällisyyttä varaan mukaan, eli onko aika ihan hukkaan heitettyä vai melkein...

Ja muotoile valmiiksi konkreettisia kysymyksiä, joihin haet vastausta. Olet siinä nimittäin kyllä oikeassa, että muuten tuollaiset tilaisuudet menevät herkästi yleishyminäksi teini-iän haastavuudesta.

Edelleen siellä voi aikuisten keskustelussa tulla ilmi asioita, joista et mitään tiedä. Varhaisteinit tuppaavat olemaan kotona hiukan erilaisia kuin kylässä - ja osa vanhemmista voi olla fiksujakin.

-5-

Vierailija
16/27 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukenut kasvatustieteen perus-, aine- ja syventävät opinnot ja tehnyt vielä sivugradunkin. Maisteri nyt ylipäänsä ei monestakaan asiasta vielä tiedä juuri mitään, asiantuntemus tulee vasta kauan sen jälkeen. Mutta ei se kuulu tähän.

Vierailija
17/27 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen siellä voi aikuisten keskustelussa tulla ilmi asioita, joista et mitään tiedä. Varhaisteinit tuppaavat olemaan kotona hiukan erilaisia kuin kylässä - ja osa vanhemmista voi olla fiksujakin.

-5-

Mutta he eivät ikinä ole äänessä näissä tilaisuuksissa. Vain ne pari ei-niin-fiksua tapausta ovat.

Meillä ei oikeasti ole vielä murrosikää, joten ei minulla oikeastaan ole vielä mitään kysyttävääkään.

Vierailija
18/27 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen siellä voi aikuisten keskustelussa tulla ilmi asioita, joista et mitään tiedä. Varhaisteinit tuppaavat olemaan kotona hiukan erilaisia kuin kylässä - ja osa vanhemmista voi olla fiksujakin. -5-

Mutta he eivät ikinä ole äänessä näissä tilaisuuksissa. Vain ne pari ei-niin-fiksua tapausta ovat. Meillä ei oikeasti ole vielä murrosikää, joten ei minulla oikeastaan ole vielä mitään kysyttävääkään.

Vierailija
19/27 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole maisteri, mutta väität tietäväsi samat asiat, kuin opettaja (maisteri)? Ja maisteri ei tiedä juuri mitään?

Vierailija
20/27 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä en ole kasvatustieteen maisteri. Olen filosofian maisteri. Olen kuitenkin lukenut kasvatustiedettä täsmälleen saman verran kuin kasvatustieteen maisterikin. EN vain koskaan viitsinyt ottaa siitä tutkintoa, joten se on nyt sivuaineena jossain muussa tutkinnossan.

Lisäksi olen filosofian tohtori, jolta pohjalta osaan sanoa, että maisteri ei tosiaan tiedä mielä juuri mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi