Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jaksatte jauhaa palkoista?

Vierailija
17.09.2009 |

Onko se oikeasti kenellekään uutinen, että kouluttautumalla vuosikausia pidempään ja olemalla alalla kymmeniä vuosia saa parempaa liksaa? Tai että esimiestehtävistä maksetaan enemmän?

Kummallista kateutta ilmassa! Pitäisikö teidän mielestä tosissaan maksaa kaikille saman verran? Miten sitten enää kannattaisi kantaa vastuuta, tehdä pitkiä työpäiviä, hankkia korkeakoulututkinto? Kyllä vaivannäön pitääkin kannattaa myös rahallisesti.

Tietysti on matalapalkka-aloja, joilla ei makseta oikeudenmukaista palkkaa suhteessa vaadittuun koulutukseen, vastuullisuuteen tai työn kuormittavuuteen. Mutta käykää sitten debattia SIITÄ eikä pelkästään taivastella "hyviä palkkoja".

En siis ymmärrä tuota gallupia hyvistä palkoista. Ei joku neljä tonnia ole mikään kummoinen palkka, jos ihminen on hommannut sitä työtä varten ylemmän korkeakoulututkinnon ja puurtanut alalla vaikka nyt sitten parikymmentä vuotta.

(Akavan mukaan ylemmän korkeakoulututkinnon omaavien keskipalkka oli v. 2007 4010 euroa)

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eihän se valmistumispaperi työnantajaa millään lailla hyödytä. Osaaminen tietysti tulee koulutuksen ja kokemuksen kautta, mutta en mä nyt oikein tiedä miksi pitäisi antaa palkankorotus ihan sen takia, että joku sai tutkintonsa valmiiksi. Tarkoitus oli varmaan valmistua joka tapauksessa. Työnantaja oli jo tavallaan olettanut, että sulla oli se koulutus olemassa, viime silaus vaan puuttui.

Toki sitten on eri asia jos joku käy vaikka jonkun työn vaatiman erikoistumiskurssin, joka esimerkiksi edesauttaa myynnissä, niin sellaisesta mielellään palkitsee.

Mutta jos joku työssäkäyvä saa roikkuvat opintonsa valmiiksi, niin ei siitä mun mielestä mitään erityistä palkankorotusta kuulu antaa.

Mutta erikseen vielä: palkkaa saa osaamisesta. Jos työn kannalta tarvittava osaaminen ei lisäänny tutkintotodistuksen saamisen myötä, niin miksi siitä pitäisi palkita.

t: esimies

Vierailija
2/29 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

taitaa olla palkkaansa tyytyväinen. Mutta tyypillistä naisille se purkautuu kateelliseen jupinaan täällä, eikä ay-toimintaan palkkatason nostamiseksi.

Ja muistakaas vaan, millaiset aggressiot osa ämmistä sai, kun Tehy kehtasi vaatia kohtuullista liksaa! Niin kateellista selkään puukotusta harvoin näkee...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää joskus ja ylipäänsä oppia puhumaan palkoista ääneen. Niin paljon on eriarvoisuutta palkoissa vaikka olisi kyse kahdesta saman koulutuksen omaavasta ihmisestä samassa työtehtävässä. Totta kai koulutuskin jotain tuo lisää tosin ei ole mulle tuonut (alempi korkeakoulu ja 2060) mutta ehkä olenkin joku luuseri joka ei ymmärrä pyytää.

Vierailija
4/29 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

taitaa olla palkkaansa tyytyväinen. Mutta tyypillistä naisille se purkautuu kateelliseen jupinaan täällä, eikä ay-toimintaan palkkatason nostamiseksi. Ja muistakaas vaan, millaiset aggressiot osa ämmistä sai, kun Tehy kehtasi vaatia kohtuullista liksaa! Niin kateellista selkään puukotusta harvoin näkee...

Eli ei minua sinänsä ärsytä palkoista puhuminen, vaan se siihen yhdistyvä kateus ja oletus, että joku 2 tonnia on ok, eikä enempää saa vaatia, koska joku siivoaja tai kaupan toimihenkilö ei saa sen enempää!

ap

Vierailija
5/29 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset pidetään ikuisesti palkkakuopassa, jos kaikkia palkkoja aina verrataan vain naisten keskipalkkaan. Sen sijaan niitä pitäisi verrata koulutusasteen ja eri alojen keskipalkkaan. Ja työssaolovuosien mukaiseen keskipalkkaan.

- tilastonikkari -

Vierailija
6/29 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Analyyttistä otetta peliin.

Itsestäni tiedän, että minulle maksetaan liian vähän suhteessa koulutukseen ja työvuosiin ja alani yleiseen palkkaan. Siten hiukan kynsii, kun täällä palkkani leimataan "hyväksi" (se on karvan päälle tuon 4 tonnia).

Vierailija
7/29 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen taas ajatellut vähän niinkin päin, että moni tuntuu tyytyvän liian vähään. Mä käyn työni puolesta aika paljon puhumassa yliopisto-opiskelijoille ja mä kyllä korostan sitä, että palkkaa pitää pyytää. Ja pitää selvittää mitä alalla maksetaan oikeasti.

Moni tuntuu tyytyvän siihen, että saa ylipäätään duunia ja on jopa kiitollisuudenvelassa, että joku ylipäätään työllistää. Toki ymmärrän nämä tunteet jos työllistymisen lähtökohdat on huonot, opiskelijoilla vaan on aivan toinen tilanne.

Naiset tekevät tunnollisuuttaan pitkää päivää, lisäkouluttautuvat mutta eivät ymmärrä vaatia kunnollista palkkaa.

Näissä keskusteluissa myös unohtuu täysin se, että palkka on aivan eri asia jos on 21 ja ilman koulutusta kuin että jos on 38, diplomi-insinööri ja 15 vuotta uraa takana.

t: esimies

Vierailija
8/29 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

. Naiset tekevät tunnollisuuttaan pitkää päivää, lisäkouluttautuvat mutta eivät ymmärrä vaatia kunnollista palkkaa. Näissä keskusteluissa myös unohtuu täysin se, että palkka on aivan eri asia jos on 21 ja ilman koulutusta kuin että jos on 38, diplomi-insinööri ja 15 vuotta uraa takana. t: esimies

Pelkkä euroihin tuijotus ei ole hedelmällistä, jos ei samalla puhuta koulutuksesta, alasta ja työvuosista.

ap

Vierailija
9/29 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin tässä juuri työt muutamia päiviä sitten. Pyysin tiettyä palkkaa jonka olin selvittänyt liitosta ja luottamusmieheltä. Jonka he katsoivat olevan kohtuullinen työn vaativuuteen nähden. Ei mennyt läpi. Kuulemma nykyinen palkkani linjassa muiden kanssa jne. Tiedän sen olevan vähintään 300 euroa huonompi kuin muilla, mutta silti. Pyynnöt eivät menneet läpi. Olen liian nöyrä. Tulee jopa sellainen tunne, että OK, pitäkää paikkanne, olen vaikka ansiosidonnaisella ennemmin kuin notkun firmassanne.

Vierailija
10/29 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin tässä juuri työt muutamia päiviä sitten. Pyysin tiettyä palkkaa jonka olin selvittänyt liitosta ja luottamusmieheltä. Jonka he katsoivat olevan kohtuullinen työn vaativuuteen nähden. Ei mennyt läpi. Kuulemma nykyinen palkkani linjassa muiden kanssa jne. Tiedän sen olevan vähintään 300 euroa huonompi kuin muilla, mutta silti. Pyynnöt eivät menneet läpi. Olen liian nöyrä. Tulee jopa sellainen tunne, että OK, pitäkää paikkanne, olen vaikka ansiosidonnaisella ennemmin kuin notkun firmassanne.

kuin siinä työpaikassa muilla, niinkö? Se on aika ymmärrettävää, jos olet vasta aloittanut.

ap (myös yli kolmenkymmenen ihmisen esimies)

Vierailija
11/29 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen tehnnyt määräaikaisuuksia firmassa jo 2000-luvun alusta. että silleen.

Vierailija
12/29 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekemässä kyselyssä palkan suhteen oli huomioitu muuttujat, kuten määräaikaisuus, työkokemus firmassa jne.

Vierailija
13/29 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekemässä kyselyssä palkan suhteen oli huomioitu muuttujat, kuten määräaikaisuus, työkokemus firmassa jne.

aihetta närkästykseen. Mieti, suostutko vai et. Ja voit toki kysyä palkankorotusta vaikkapa vuoden päästä. Varaudu perustelemaan se osaamisellasi ja työaikaansaannoksillasi.

Jos palkka ei riko alasi TES:iä, ei sinulla kauheasti ole valinnanvaraa. Käräjöinti ei auta, jos ei ole todistaa, että joku mies saa täsmälleen samalla työkokemuksella, koulutuksella ja työtehtävillä teidän firmassa parempaa palkkaa. Sukupuoleen perustuva palkkasyrjintä on kiellettyä, mutta sitä on aika vaikea osoittaa.

ap

Vierailija
14/29 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun liitto ilmoitti opiskeluaikana suoraan ne mitä valmistunut voi pyytää yms (kemisti 2700 € lähtöpalkka kun valmistuin 2003). Ikinä, ei kertaakaan, olisi ollut mitään mahdollisuuksia lähteä neuvottelemaan tuollaisista palkoista. Kemisti olisi labrassa esimies, mutta käytännössä kukaan ei halunnut esimieheksi vastavalmistunutta, jolla ei ollut mitään kokemusta esim. kymmenen hengen laboratorion johtamisesta. Ja jos ei ollut esimies hommia, ei palkka ollut tuota tasoa, vaan alempi.

Nyt kuuden vuoden työskentelyn jälkeen olen päässy sille palkkatasolle jolla pitäisi koulutuksen ja alan keskipalkkojen (liiton selvitys) mukaan ollakin. En tiedä olenko sitten nöyrä vai mitä, mutta kyllä henk. koht. palkkaus on mennyt osaamisen ja työn vaativuuden mukaan. Nyt voin hyvillä mielin sanoa että on kokemusta esimiestehtävistä, tutkimuksesta yms yms ja palkkakin on noussut välillä jopa reiluin harppauksin. Jo vuoden jälkeen voit uudessa työpaikassa käydä neuvotteluja palkasta, kun olet voinut osoittaa mitä osaat ja mihin pystyt, mutta mielestäni vastavalmistuneen on vaikea heti vaatia suuria palkkoja, vaikka koulutus on mikä. Eihän koulutus (välttämättä) korreloi sen kanssa mitä henkilö todella osaa ja mihin pystyy.

Vierailija
15/29 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

etenkin kun itse olen kouluttamaton, vaan tienaan silti 3400€/kk ja olen ihan tyytyväinen liksaani. On kiva nähdä erilaisia urapolkuja ja mitä ihmiset itse ajattelevat työstänsä jne.

Vierailija
16/29 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska minua ärsyttää ehkä eniten nämä marttyyrinaiset: "meillä on viisi lasta ja kolme koiraa ja hirveesti velkaa ja pienet tulot mutta kyllä me rakkaudella pärjätään vaikkei rahaa olekaan." Ihan kuin se raha olisi jotenkin paha asia. Pienellä vaivannäöllä nuo samat itkijät kuitenkin tienaisivat varmasti hieman enemmän rahaa, jolloin niitä arkihuolia olisi vähemmän.

Samoin samapalkkaisuus, eiköhän kuka tahansa nainen keksisi käyttöä sille rahalle, minkä saisi tilille jos erot naisten ja miesten välillä katoaisivat. Ostaisivat vaikka lapsilleen niitä ihania vaatteita!

Omassa palkkatilanteessani ärsyttää se, että viimeisen palkkakeskustelu oli ihan yhtä tyhjän kanssa... olen ollut talossa vuosia ja työnantaja ei korvaansa lotkauttanut palkankorotuspyynnölleni! Tiedän olevani alipalkattu toimialaan, työvuosiin ja koulutukseen nähden. Ei kai tässä auta muuta kuin etsiä uutta työtä, sitäkö se työnantaja sitten toivoo...

Vierailija
17/29 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovatkin tärkeitä. Siis sellaiset, joissa otetaan huomioon koulutus, ala, työvuodet.

Vierailija
18/29 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulutetut naiset on palkkkuopassa! Eli koulutuksesta ei palkita. Mies saa parempaa palkkaa kouluttamattomana kuin akateeminen nainen. Onko oikein?? Miksei epäkohdista saisi puhua?

Vierailija
19/29 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakaan koulutus näemmä ole itseisarvo. Huolimatta juuri saaneesta yliopistotutkinnosta, ei palkkani noussut pätkääkään.

Vierailija
20/29 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain palkoista, niin vastaukset ovat ympäripyöreää yninää ja kaartelua. Eikö heiltä nyt juuri kuvittelisi saavansa tukea ja apua?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan