Raskaana oleville H1N1 rokote tokana!
Hoitohenkilöstö saa ensimmäisen satsin. Riskiryhmään kuulumattomat 25-65 vuotiaat rokotetaan viimeisenä, jos silloinkaan. Mitä mieltä?
Kommentit (48)
eilen pienimmälle eli sais ilmatteeksi sikanuharokotteen, ei mitään lumetta. mut ei mennä!
olevan yhteys vaaralliseen hermostosairauteen.
lisätietoa sikainfluenssa.fi
joka on huonosti valmistettu ja testattu ja jonka näytöstä sikainfluenssalta suojaamiseen ei ole mitään näyttöä. Riski se on se rokotuksen ottaminenkin. Itse jättäisin ko. riskin osaltani väliin.
varsinkin kun on raskaana.
sentään tarkoita ylipainoa...
Metabolia on aineenvaihdunta.
metabolisen sairauden määritelmäksi rittää jokin epämääräinen vyötärö-lantio -suhde tms. Sanokaa mun sanoneen...
ei pelkkä ylipaino tee metabolista sairautta?
sikainfluenssalla on todettu olevan (erityisesti riskiryhmillä) yhteys ennenaikaiseen kuolemaan.
Nyt pitäisi sitten vain osata päättää ottaako se rokotus vai ei. :/
joka on huonosti valmistettu ja testattu ja jonka näytöstä sikainfluenssalta suojaamiseen ei ole mitään näyttöä. Riski se on se rokotuksen ottaminenkin. Itse jättäisin ko. riskin osaltani väliin.
Se on valmistettu aivan samalla periaatteella kuin muutkin influenssarokotteet. Perustelisitko, miksi tämä valmistustapa on sinusta huono?
Rokotteen tehoakin on jo tutkittu ja tämänhetkisen tiedon valossa vaikuttaa, että se on tehokas.
Kannattaisi tutustua vähän faktatietoihin, se voisi tuulettaa asenteellisuutta.
sikainfluenssalla on todettu olevan (erityisesti riskiryhmillä) yhteys ennenaikaiseen kuolemaan.
siihen on kuollut paljon vähemmän kuin normi influenssaan. sikanuhahan on ollut lievempi kuin influenssa joka tappaa paljon enemmän.
mutta ei se vastustuskykyäni ole vienyt tai minua heikommaksi tehnyt. Senpä vuoksi kyllä joku astmaatikko, vanhus tai lapsi saa kyllä piikkini ennen mua.
tämän taudin sai 1/100 000. Nykyinen sikainfluenssarokote on verrattavissa kausi-influenssarokotteeseen, jossa riski samaiseen sairauteen on 1/1 000 000.
(Todetuissa) sikainfluenssatapauksissa taas kuolleisuus on ollut noin 1/200. Voihan sen rokotteen tietysti jättää ottamatta, jos tuosta laskee rokotteen hermostosairausriskin olevan suurempi kuin itse sikataudin kuolemanriskin. Minun matikkapäälläni päädyn kyllä hieman toisenlaiseen lopputulokseen.
tuskin ehdin saada rokotuksen raskaana ollessa. Ilmeisesti en synnytyksen jälkeen kuulu mihinkään riskiryhmään, mutta entäs alle 6 kk vauva, sitäkään ei ilmeisesti rokoteta...?
Toisaalta en kyllä tiedä haluanko edes rokotetta.
Luultavasti olen väliinputoaja tuossa piikkijutussa.
En ehdi saada rokotetta pallomahaisena.
Entä jos minut rokotetaan kun imetän?
t: rv36
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…
"Metabolinen oireyhtymä eli aineenvaihduntaan liittyvä oireyhtymä tarkoittaa tilaa, jossa samalla henkilöllä on useita terveyttä uhkaavia häiriöitä yhtä aikaa. Sen aiheuttaa keskivartalolihavuus (ks. «Vyötärölihavuus (keskivartalolihavuus, omenalihavuus)» 1) perinnöllisesti alttiille henkilöille. Perinnöllinen taipumus on yleistä, sellainen on ainakin kolmasosalla ihmisistä."
tämä sikainfluenssahysterian lietsonta? Nehän tässä voittavat.
3. Kroonista sairautta sairastavat
Mitä _tahansa_ kroonista sairautta?? Sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa (kroonisesti :( ), olen siis kroonikko. Lisäksi kärsin anemiasta ja mahdollisesti nivelreumasta. Saanko rokotteen?? Kuka kertoo??
Katsokaa sairaudet THL:n sivuilta.
Eli (omena)lihavat rokotetaan, koska olisi liian hankalaa tutkia kenellä heistä todella on metabolinen oireyhtymä ja kenellä ei.
Itseni toistamisen uhallakin: Sanokaa mun sanoneen... Lihavat saa riskiryhmäkategoriassa mukana ton rokotteen. Pitäisköhän alkaa lihotuskuurille...
<a href="http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…" alt="http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…">http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…;
"Metabolinen oireyhtymä eli aineenvaihduntaan liittyvä oireyhtymä tarkoittaa tilaa, jossa samalla henkilöllä on useita terveyttä uhkaavia häiriöitä yhtä aikaa. Sen aiheuttaa keskivartalolihavuus (ks. «Vyötärölihavuus (keskivartalolihavuus, omenalihavuus)» 1) perinnöllisesti alttiille henkilöille. Perinnöllinen taipumus on yleistä, sellainen on ainakin kolmasosalla ihmisistä."
metabolinen oireyhtymä on taas vähän eri asia.
Itse olen raskaana, tuplat tulossa. Rokote ei inspiroi, mutta ei Suomessa mitään myrkkyjäkään jaella. Ei kannata lukea mitä tahansa kirjoituksia, joissa pelotellaan rokotuksella. Rokote on odottajan ja sikiöiden turvaksi. Toki AINA voi jotain sattua, mutta se on todella harvinaista. Soita jonnekin, jossa tiedetään tuosta rokotteesta ja kysele heiltä. Mielummin niin kuin uskot kaiken maailman kirjoittajia, jotka kirjoittavat omia mielipiteitään ilman faktatietoja. Selvitä siis faktat ja päätä vasta sitten otatko rokotuksen vai et.
ei pelkkä ylipaino tee metabolista sairautta?