MIten jakaa kotityöt, kun toinen kotona lasten kanssa?
Tiedän, että jokaisen perheen pitää näistä itse sopia, mutta mikä sinusta on reilu jako? Meillä tästä asiasta tulee helposti riitaa, joten siksi kyselen. Taustaksi:
-lapset 3-v ja 5-v, leikkivät hyvin yhdessä, mutta myös riitelevät, 2x3h/vko molemmat kerhossa
-toinen vanhemmista siis kotona, toinen tekee norm. työaikaa, ei ylitöitä, työ istumatyötä
-asutaan kerrostalossa, joten ei piha/remonttihommia, lapsia ei vielä voi päästää keskenään ulos leikkimään
Kiitos, jos jaksat vastata.
Kommentit (37)
...jos ehdin. Olen lapsen kanssa kotona ja lapsen nukkuessa/touhutessa omiaan teen niin paljon kotihommia kuin ehdin/jaksan. Mies auttaa, jos pyydän. Isot siivoukset, kuten mattojen tamppaus (joka on mielestäni miesten hommaa :) ), hoidetaan yhdessä. Kaupassa käy pääasiassa mies työmatkallaan, jonka kulkee perheemme autolla.
Mielestäni kotitöiden päävastuu on kotona olevalla, mutta varsinkin lasten iästä ja haasteellisudesta riippuen toisen pitää auttaa.
Meillä toimitaan näin myös sen vuoksi, että mies tekee raskasta vuorotyötä, enkä halua, että vähäinen yhteinen vapaa-aikamme kuluu kotitöiden tekemiseen.
Jos sillä nyt on jotain merkitystä, niin ap. on kyllä nainen ja isä on kotona jäätyään lomautetuksi/työttömäksi.
Se joka siellä on hoitaa kodin.
Mä voin tähän lisätä että kun mun kaverin mies jäi työttömäksi niin se ei tehnyt mitään kotona. Toivottavasti teillä ei ole sama tilanne.
...että hauskaa huomata, että oletus oli heti että nainen on kotona :)
silloin koko kysymys olisi turha. En tunne yhtäkään naista, joka ei sellaisessa tilanteessa ilman muuta iltaisin osallistuisi kotitöihin ;-)
Mutta useammassakin viestissä täällä jo moralisoidaan ap:ta että "kyllä sinun pitää jaksaa päivän aikana siivota". Kun oikea muoto täsäs olisi että "kyllä kotona olevan pitää jaksaa päivän aikana siivota".
minä ainakin äitiyslomalaisena tunnustan, että usein jää kotityöt vähän retuperälle, mutta toisaalta meillä on 3 lasta, joista vanhin 2v. Sillon kun ehdin ja jaksan leivon, siivoan jne.. mutta esim. eilen jouduin lasten kanssa käyttämään auton huollossa ja uusinta katsastuksessa ja ku 5h sompailin 3 pienen kanssa kaupungissa, olin niin loppu, etten pariin tuntiin jaksanu tehdä oikeastaan mitään. Eli mies työpäivänsä jälkeen laitto ruuan ja meni sitten vaihtamaan autoon öljyt...
Mutta ikinä me ei riidellä kotitöistä. Sopimus on, että ketä enemmän häiritsee, se tekee. Ja ihan rehellisesti, ku mies oli lasten kanssa kotona, koti oli paljon siistimpi, ku nyt ku minä oon lasten kanssa kotona...
Jos miehesi hakee aktiivisesti töitä, se vie aikaa ja on verrattavissa työntekoon. Ja mies ansaitsee työttömyyskorvauksena rahaa yhteiseen talouteenne. Mutta lähtisin siitä, että hän ainakin sen työpäiväsi aikana tekee kotitöitä: tiskaa, hoitaa pyykkejä, siistii paikkoja.
Ja jos aikaa jää, myös siivoaa.
Joku sanoi ettei ap "tuota" mitään ollessaan kotona. Anteeksi vaan mutta mitä muuta kuin työtä se on, että hoitaa yhteiset lapset kotona?? Vai onko lastenhoito & edes jonkinasteinen siivoustyö palkatonta, arvotonta? Minusta ei ole.
tuon kerhoajan aikanahan se luontuu järkevästi.
mahdotonta antaa yleispäteviä vastauksia.
Meillä on toiminut niin että kotonaoleva puoliso (kumpikin ollt tätä vuorollaan) hoitaa kotitöitä sen mikä sujuvasti kerkeää päivän aikana. Lapset kuitenkin ensisijalla ja se ttä saa ruuan laitetuksi siksi kun toinen tulee kotiin, perheen yhteinen ruokailu on meille aina ollut tärkeää. Sitten joko tehdään loput hommat yhdessä tai vaikka niin että töissä ollut lähtee lasten aknssa ulos tai touhuaa heidän kanssaan muuta niin että toisen on mahdollista sitten keskittyä rauhassa kotitöihin.
Suursiivoukset ym on säästetty viikonlopuille niin että toinen voi vaikka tarvittaessa lähteä lasten kanssa ulos tai kyläilemään jos toinen haluaa siivota rauhassa.
Joku sanoi ettei ap "tuota" mitään ollessaan kotona. Anteeksi vaan mutta mitä muuta kuin työtä se on, että hoitaa yhteiset lapset kotona?? Vai onko lastenhoito & edes jonkinasteinen siivoustyö palkatonta, arvotonta? Minusta ei ole.
Mutta tuottavaa työtä se ei ole, koska kolmivuotiaan vanhempi ei enää saa siitä rahallista korvausta.
Joten silloin on ajateltavissa niin, että se kotonaolija (on se sitten mies tai nainen) ansaitsee kotonaolonsa tekemällä kotitöitä ja hoitamalla lapsia. Kahdeksan tunnin aikana ehtii oikein hyvin myös siivota!
Työttömyys on hiukan toinen juttu, työnhaku vie aikaa.
"Kiirettä on pitänyt työttömyydestä huolimatta".
...Työttömyys on hiukan toinen juttu, työnhaku vie aikaa.
Mutta voin vain kuvitella, että sillä on.
Muistatko kun sinä olit kotona kun lapset oli pieniä. Mitä sinä silloin teit? Olisko silloin työnjako miehelle ok?
Jos homma toimi silloin ok, niin tehkää samalla tavalla. Eli mies tekee nyt ne hommat kuin mitä sinä teit silloin kun olit kotona lasten kanssa.
Nyttenhän se on helpompaa olla kotona, kun lapset ovat isoja.
Voit vedota siihen, että sellainen jako teillä oli silloin kun sinä olit kotona.
Tietysti siihen voiis ottaa huomioon sen, jos kovasti hakee töitä, että siihen voisi kulua päivässä tunti-pari.
Jos sillä nyt on jotain merkitystä, niin ap. on kyllä nainen ja isä on kotona jäätyään lomautetuksi/työttömäksi.
jako ollut minä 99%, mies 1%. JA on ihan ok.
Ap:n aloituksessa ei mainittu oleenkaan, että kumpi on kotona ja kumpi töissä.
Jännä kuitenkin, miten se on automaattisesti oletus, että äiti on kotona. Itsekin ajattelin näin. Toisaalta onko sillä siihen vastauksen suhteen väliä. Minusta oletusarvoisesti molemmat vanhemmat pystyvät tekemään kotitöitä.
Justhan sä sanoit aloituksessasi,
että TOINEN on kotona. Ja että miehesi tekee normaalia viikkotuntimäärää töissä. Koeta nyt päättää, mitkä sun olosuhteesi olikaan. tai muuten on pakko päätellä, että olet huono provo.
Mielenkiintoista onkin, että onko kirjoittaja/av-mammat samaa mieltä kun kotona onkin isä...
Ja teen kaikki kotityöt eikä tee edes tiukkaa. Kone pesee pyykit ja tiskit, imuria voi heilutella vaikka vauva rintarepussa ja 3-vuotiaskin osallistuu jo omalla tavallaan siivoukseen. Sinulla on ap jo isot lapset ja vielä noin paljon kerhossakin, kyllä voit ihan hyvin tehdä kaikki kotihommat, illat sitten rentoudutte yhdessä perheenä. Jos kyse on jälleen kerran siitä että äiti ei muka saa tarpeeksi omaa aikaa, ota nuo kerhossaoloajat omana aikana, makaat vaikka sohvalla liikkumatta sen ajan. 3- ja 5-vuotiaiden läsnä ollessa voi tehdä mitä tahansa kotitöitä, joten tee ne silloin kun lapset on kotona.
käytännössä kaikki kotityöt. Ainoa minkä mies tekee niin meille aikuisille ruokaa aika usein ja käy marketissa joko yksin tai käymme yhdessä (minulla ei korttia eikä autoa). Käyn tietenkin lähikaupassa itsekin. Mutta mitään muuta ei mies tee.
Sunnuntaisin vie lapset aika usein ulos,mutta muulloin ei tee heidän kanssaan mitään sillä iltaisin valmistelee seuraavan päivän töitään.
Eihän sillä pitäisi olla väliä, kumpi on kotona. Mutta voin vain kuvitella, että sillä on. Muistatko kun sinä olit kotona kun lapset oli pieniä. Mitä sinä silloin teit? Olisko silloin työnjako miehelle ok?
Kun minä (nainen) olin hoitovapaalla kotona hoidin lasten lisäksi lähes kaikki perinteiset "naisten työt" + pihahommia. Osan kotitöistä tein rauhassa illalla miehen ollessa lasten kanssa. Mielestäni oli isän ja lasten yhteinen aika oli tärkeämpää kuin se että mies saisi osallistua tasapuolisesti tiskikoneentäyttöön ja pyykkihuoltoon.
Jos mies jäisi yllättäen työttämänä kotiin en usko että hän pystyisi ottamaan kaikkia kotitöitä + lastenhoitoa välittömästi itselleen. Jos työttömyys jatkuisi pitkään, olisi tilanne varmasti erilainen. Joka tapauksessa olettaisin hänen tekevän suuren osan kotitöistä, ainakin ne mitä helposti osaa tehdä. Ruokalistan suunnittelussa, pesukoneen käytössä ja pyykin lajittelussa varmasti tarvitsisi aluksi apua, nuo kun ovat olleet aina minun heiniäni, enkä ole katsonut järkeväksi pakottaa miestä niihin.
Itse asiassa luulen, että jos mies olisi työttömänä lapset olisivat kotihoidossa niin miehen hermot olisivat luultavasti erittäin kireällä. Olisin ehkä onnellinen jos hän jotenkin selviäisi päivistä lasten kanssa ja suunnilleen saisi ruokaa pöytään lapsille ilman päivittäisiä pinnankatkeamiskohtauksia. Olemme nimittäin monesti todenneet että hänestä ei olisi koti-isäksi. Hän kaipaa rauhaa, hiljaisuutta ja asioiden tekemistä järjestyksessä yksi kerrallaan. Ei melua, kaaosta ja monen asian hoitamista yhtä aikaa.
tein kyllä lähes kaikki kotityöt itse kotona ollessa pihahommia lukuunottamatta eli tein siivouksen, ruoan pääasiassa, pyykit jne. lastenhoidon lomassa. Pihahommat tehtiin yhdessä ja mies vastasi fillareiden rassauksesta, ikkunoiden pesusta (2 krt vuodessa) ja roskien viemisestä ;).
Minä meillä nimenomaan koin, että kotona ollessani, minun "kuuluu" nuo peruskotityöt tehdä. Nyt töissä käydessä teemme kaiken tasan (vuoroviikot viikkosiivouksessa).