Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

isyyden tunnustaminen ja lapsen sukunimi?

Vierailija
15.09.2009 |

Onko lapselle pakko antaa isän sukunimi? Siis vaihdetaanko se automaattisesti isyydentunnustamisen yhteydessä?

Poikaystävälläni (siis tulevan lapseni isällä) on tosi junttimainen sukunimi ja minun sukunimeni on kaunis ja harvinainen, joten haluaisin vauvalle oman sukunimeni.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ratkeaa sen isän kanssa juttelemalla. Laillisestihan voitte antaa kumman nimen tahansa, tai vaikka yhdistelmän.

Vierailija
22/34 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hittoa teette niitä lapsia sinne tänne, jos ette tahdo edes antaa niille isän nimeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän ipanalle tulee exäni sukunimi.

Vierailija
24/34 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitossa aina isän nimi, jos ei muuta sovita. Riitatilanteessa isän nimi.

Vierailija
25/34 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mekin olemme naimisissa ja saimme ihan itse päättää kumman sukunimi lapselle tuli (meillä kumpikin piti oman sukunimensä)

Vierailija
26/34 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on omani ja lapsi sai isänsä, koska miehellä jo aiemmast avioliitosta lapsi. On myös ottanut ex-vaimonsa lapset omalle nimelleen, joten koko sisarussarjalla on sama nimi, koska sisaruksia he käytännössä ovat , vaikkei kaikki biologisia.

Vierailija
27/34 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näin! Myös avioliitossa tulee äidin nimi kiistatilanteessa

Avioliitossa aina isän nimi, jos ei muuta sovita. Riitatilanteessa isän nimi.

Ei tarvitse olla mikään kiistatilanne. Se sukunimen vaihtaminen isän sukunimeen käy vaan helpommin avioliitossa, kun pelkkä ilmoitus riittää eikä tarvitse mitään isyyden tunnustamista ennenkö on oikeus ottaa isän sukunimi.

Vierailija
28/34 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti päivä näyttää paremmalta, kun sai nauraa tän vietiketjun vastauksille!

tehdä juuri siksi, että lapsi saisi isänsä sukunimen? Että kaikki tietäisivät, kuka lapsen isä on?

Vierailija
29/34 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin valinta oli sinänsä helppo et isällä sattuu oleen harvinainen nimi ja mä olen virtanen.

Vierailija
30/34 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ainakin piti ilmoittaa lapsi maistraattiin väestörekisteriin ja siinä yhteydessä lapselle tulee virallinen nimi (kirkko hoitaa nää kasteen yhteydessä, jos ei ole aiemmnin ilmoitettu). henkilötunnushan jo oli

Vierailija
31/34 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ainakin piti ilmoittaa lapsi maistraattiin väestörekisteriin ja siinä yhteydessä lapselle tulee virallinen nimi (kirkko hoitaa nää kasteen yhteydessä, jos ei ole aiemmnin ilmoitettu). henkilötunnushan jo oli

Tyttö(/Poika) Virtanen, jossa se Virtanen on äidin sukunimi.

Vierailija
32/34 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli lapsen nimi halutaan vaihtaa, se pitää tehdä erikseen, mutta siis syntymästään asti vauva on sinun nimelläsi.

Vierailija
33/34 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta tuo isän mielen pahoittaminen tuntuu vähän hassulta syyltä. Ihan yhtä lailla kai äitikin voi mielensä pahoittaa siitä! Ja ehkä tuollainen isä jolle oman nimen jatkaminen on niin tärkeää, menisi ensin naimisiin ja varmistaisi että koko perheellä on sama nimi..?

Me vaihdoimme lapsille isän sukunimen, sillä se on kaunis ja ulkomaalaisillekin helppo nelikirjaiminen nimi, kun taas omani on pitkä, sisältää ääkkösiä ja on ei-niin-kaunis.

Vierailija
34/34 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä että vielä nykypäivänäkin vanhemmat antavat lapselleen miehen sukunimen 93 prosentissa tapauksista, joissa vanhemmilla siis on eri nimet. Eli alle 7% lapsista saa äitinsä nimen. Jutussa vähän varovasti tuotiin tätä vinoutumaa esiin ikäänkuin tasa-arvon näkökulmasta ja sekös kommentoijia riemastutti. Ei kuulemma ole tasa-arvokysymys, vaan perinne. Jep jep. Perinteethän on perinteisesti ollut toooooosi tasa-arvoisia!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi