Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyhmiä kysymyksiä älykkyydestä

Vierailija
15.09.2009 |

Olen aikuisiällä huvikseni osallistunut äo-testiin, ja sain tulokseksi 130.

Olen aina tiennyt olevani lahjakas matemaattis-luonnontieteellisillä aloilla, myös kielissä, mutta niiden opiskelu ei koskaan ole kiinnostanut minua. Koulussa minulla on aina ollut hyvin helppoa, mutta motivaatio on ollut täysi nolla, enkä ole opiskellut edes peruskoulua pidemmälle valmiiksi mitään.

Olen mielestäni aivan tavallinen tyyppi, eikä uravalintani ole poikenneet tavanomaisen duunarin hommista.

Nykyisin olen kotiäiti.

Asia vaivaa minua, sillä olen nyt alkanut miettimään, miten noita lahjoja voisi valjastaa käyttöön. Toisaalta se johtuu ehkä muiden painostuksesta, ja toivon etten koskaan olisi mitään testiä tehnytkään, koska nyt minun annetaan ymmärtää, että heitän kaikki lahjani hukkaan.

En oikein tiedä mikä varsinainen kysymykseni on.. En koe, että elämästäni puuttuu mitään. Toisaalta en tiedä vieläkään, mikä minusta tulee isona (olen 27-vuotias).

Mietin ihan hölmöjä; pitäisikö minusta tuntua erilaiselta, olenko tyhmä älykkö, joka ei tajua tavoitella mitään sen kummoisempaa?

Haluaisin kyllä vielä opiskella itselleni ammatin, perustaa oman yrityksen. Minua kuitenkin kiehtoo enemmän kädentaidot kuin esim. matematiikka ja luonnontieteet. Kävin joku vuosi sitten iltalukiotakin hetken, mutta jo ensimmäisen vuoden jälkeen koin koko homman turhan painostavaksi opettajien puolelta. Olisi aina pitänyt sitä ja tuota kun kerran olin lahjakas. Lopetin koulun kesken.

Kuitenkin koen olevani epäonnistuja, joka ei saa yksinkertaistakaan asiaa valmiiksi. En jaksa keskittyä yhteen asiaan kovin kauaa, jollei se ole tarpeeksi haastavaa. Ehkä siksi yritykseni opiskella jäävät aina kesken, motivaatio loppuu.

Eihän tästä nyt saa mitään tolkkua ;).

Kai kaipaan vain mielipiteitä siitä, mihin minun kannattaisi energiaani suunnata sitten kun lapset menevät tarhaan reilun vuoden päästä?

Töihin on pakko päästä, mutta löydänköhän koskaan esim. oppisopimuspaikkaa, josta löytyisi se unelmien ammatti? Vai onko kohtalonani vaan jaksaa aina pari vuotta jotakin, ja sitten kyllästyneenä vaihtaa hommia?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota.. Sanoisin, että tämä "En jaksa keskittyä yhteen asiaan kovin kauaa" ei enteile hyvää minkään oikean uran tai arvvokkaan tutkinnon kanssa. Ja eihän tuolla äo-numerolla sinne töihin haeta vaan kyvyillä ja kokemuksella.

Vierailija
2/8 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mietit ihan turhaan. Sä OLET ihan tavallinen tyyppi ja se siitä. SUlla on vaivaiset kymmenen pistettä enemmän kuin keskivertokansalaisella ja äopietemääräthän tunnetusti vaihtelevat samallakin ihmisellä päivittäin. Ei sun ole mikään pakko tuntea itseäsi pakotetuksi ryhtymään matemaatikoksi tai tavoitella mitään sen erikoisempaa kuin sitä, että itse olisit tyytyväinen. Jos susta tuntuu, että olisit tyytyväinen jossain käsityöläisammatissa niin hyvä, hankkiudu sellaiseen (ja toivo lottovoittoa, ne eivät tunnetusti ole mitään rahasampoja). Jos susta tuntuu että kotiäitinä on kivaa niin jatka sitä.

TOtuus on myös se, että useimmille ihmisille mitään unelma-ammattia ei löydy. Työ ei ole kivaa. Ehkä sun pitäisikin kasvaa tähän tosiasiaan, eikä antaa itsesi kyllästyä joka hommaan parin vuoden välein?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mensan testi.

En pyytänytkään takertumaan yhteen lauseeseen, vaan mietin juuri sitä, miten voisin käyttää lahjakkuuttani ja löytää pysyvän unelma-ammatin, joka ei lakkaa kiinnostamasta?

Vai onko kyse "persoonallisuusvammasta", etten jaksa kovin kauaa innostua asiasta, jos se ei tarjoa haasteita?

Vierailija
4/8 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Motivaatio/tahto/kipinä johonkin juttuun on kaikista tärkeintä. Jos olemme kuin lastu lainehilla, haahuiluksi jää...

Vierailija
5/8 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinä kuitenkaan mikään nero ole, joten sinänsä en kokisi painostusta siitä, että juuri sinun pitäisi keksiä esim. lääke syöpään. Itsekin kyllästyn joka asiaan viidessä minuutissa, ja olen kymmenen pistettä tyhmempi kuin sinä. En myöskään ole löytänyt unelma- ammattiani, enkä tiedä mitä haluaisin "isona" tehdä, olen samanikäinen kuin sinä. Kai sun pitää sitten yrittää vain löytää se homma, mikä tarjoaa koko ajan uusia haasteita. Ainakin yksityisyrittäjyys käsityöläisenä on varmaan tarpeeksi haastavaa mm. elannon saamisen kannalta.

Vierailija
6/8 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

(anteeksi) tämä että pidät itseäsi nyt jollain tapaa lahjakkaana. Ihan perus. Eräs tuttavani on portsarina. Olikohan sillä äo jotain 160. Mukava heppu.

Vierailija
7/8 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koittaa saada jonkun Nobelin tms. Mut sekin kyllä on ihan tylsä sit vähän ajan kuluttua.

Vierailija
8/8 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on dianosoitu adhd. Testin pitäjä kertoi oikean tuloksen olevan 140-170 tienoilla. Sairauteni takia en vain kykene keskittymään niin hyvin kuin muut. Ps netin testi ei kerro totuutta.