En yleensä kommentoi näitä päiväkotikeskusteluja, mutta
mulla on kaveri jonka 5-vuotias lapsi jäi kotiin tutusta kivasta päiväkodista kun nuoremmat sisarukset syntyivät (kaksoset). Äiti on juurikin näitä ihmisiä jotka paheksuvat sitä että lapset viedään hoitoon ja äiti "makaa" vauvan kanssa kotona.
Lapsen päivät olivat seuraavanlaisia: aamulla herätään ja laitetaan videot pyörimään siksi aikaa että äiti saa laitettua aamupalaa ja syötettyä pienemmät. 5-v istuu ja tuijottaa videoita yksinään.
Kun äiti on saanut syötettyä pienemmät, menee 5-v syömään yksinään, kun äiti siirtyy huoltamaan pienempiä (vaipan vaihtoa, pukemista ym).
Kun 5-v on syönyt,, äiti komentaa hänet pukemaan ja taas yksinään ja menee itse syömään aamupalaa.
Kun 5-v on pukenut, hän voi mennä katsomaan taas yksinään videoita kun äiti valmistelee päiväruoan.
Sitten äiti komentaa 5-v.n pukemaan ja menevät ulos.
Pihalla 5-v leikkii yksinään kun äiti yrittää saada pienemmät nukkumaan.
Kun pienemmät vihdoin nukahtivat, äiti leikkii vanhemman kanssa hetken n. 30min ja sitten menevät sisälle.
5-v leikkii yksinään tai katsoo tv-tä tms. sillä aikaa kun äiti laittaa ruoan valmiiksi.
Kun ruoka on valmista 5-v siirtyy syömään ja äiti sillä aikaa menee hakemaan pienemmät sisälle ja riisuu ja huoltaa heitä.
Kun 5-v on syönyt, siirtyy hän taas katsomaan tv.tä tms. (ja taas yksinään)ja äiti menee syöttämään pienempiä. sitte kun pienemmät on syöneet 5-v lähtee naapuriin kaverinsa luo leikkimään ja on siellä alkuiltaan asti, kunnes palailee kotiin isän tullessa töistä.
Tämän lapsen päivät oli pitkälti tämän kaltaisia, ja voitte varmasti arvata että lapsi oli ikionnellinen kun PÄÄSI takaisin tarhaan äidin mennessä uudelleen töihin....
Kommentit (64)
Ehkäpä lapsi kotona ollessaan myös oppii, että pienimmistä ja hauraimmista (kuten myös sairaista ja vanhuksista) on pidettävä huolta. Varmasti hänelle tulee elämänsä aikana tilanteita, joissa joutuu laittamaan heikomman itsensä edelle ja hän pitää sitä luonnollisena asiana, koska on lapsena sen oppinut. Onhan lapsi kuitenkin saanut olla äidin lähellä, ehkä auttanut vauvojen hoidosssa, ruoan laitossa ym. Ja ikäistään seuraa saanut sitten iltapäivällä. Kyllä minäkin olen sortunut laittamaan lastenohjelmat päälle joskus, jos haluan hetken puhua rauhassa ystävän kanssa, kun hän on kyläilemässä tai puhun puhelimessa. Ei se sitä tarkoita, että meillä katsottaisiin joka pvä ohjelmia aamusta iltaan. Lapsen on myös tärkeää oppia tylsistymään, keksimään itse tekemistä, selailemaan kirjoja itsenäisesti.
Antakaa jokaisen elää omaa elämäänsä!!
että astmalapseni joutui kököttämään sisällä niin paljon ja tuijottelemaan dvd:tä ja telkkaria.
Lääkäri sanoi, että turhaa, ei lapsi siitä rikki mene, tärkeintä että saa olla kotona.
Ns. ystävä pohtii kateellisena "kaverinsa" perhe-elämää, josta ei tiedä hölkäsen pöläystä.
Ah tätä ajatuksen lentoa!
että joku perhe elää täysin normaaliarkeaan, kun joku on siellä kylässä.
Ehkä se ap:n kaveri on yrittänyt olla lapsettomalle ap:lle mieliksi, keskustella henkeviä ja siksi pannut dvd:n pyörimään, ettei ap:n tarvitsisi valittaa lapsen häiritsevän.